A szabványon buknak el a frissen vett pesti trolik

Használt, de jó állapotú MAN trolibuszokkal váltja ki a BKV a kivénhedt szovjet járművek legrosszabb darabjait. A 15 jármű ősszel állna forgalomba, csakhogy nincs és őszig nem is lesz olyan magyar szabvány, a mi alapján megkaphatnák erre az engedélyt.

Megérkezett a magyar fővárosba a kivénhedt budapesti trolikat felváltó eberswaldei kocsik első két példánya. A használt trolibuszok a magyar előírásoknak megfelelő átalakítasok és felújítások után állhatnak csak forgalomba. Talán ősszel. Jelenleg ugyanis nincs olyan magyar szabvány, amely alapján kiadhatnák az üzembe állításhoz szükséges engedélyeket.

Az első, Eberswaldéból érkezett troli
Budapest, 2011. július 9. Munkások leszerelik a vontatórudat a járműről. Megérkezett a németországi Eberswaldéból az első két használt MAN trolibusz a BKV Fehér úti telephelyére, melyekkel leváltanák a 40 éves átlagéletkorú szovjet ZIU-kat. A már elnyert, de még le nem hívott uniós forrásból 94 darab új, alacsonypadlós trolit venne a főváros. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A korábbi vasúti törvényt tavaly év végén – elsősorban uniós jogharmonizációs okokból – módosítani kellett, s ennek során a trolibuszok kikerültek a vasúti járművek jogszabályban definiált köréből. De nem sorolták át más járműcsoportba sem. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) lapunknak adott tájékoztatása szerint a jogszabályi hiátus oka a trolibusz sajátos szabályozási igényében keresendő. A jármű felsővezetékei, illetve a kötöttpályához kapcsolódó további berendezései miatt a vasúti, de minden egyéb jellemzője (pl. kialakítása, gumikereke) okán a közúti járműkörbe sorolandó. Ez utóbbit erősíti, hogy a trolik saját beépített motorjuk révén önálló közlekedésre képesek, ellentétben a vasúti kocsikkal. Az eljárási kérdések felülvizsgálata folyamatban van. A szükségessé váló törvénymódosításról viszont csak ősszel dönthet az Országgyűlés. Addig azonban nem állhatnak forgalomba a német trolik.

Az NKH-t felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ennek ellenére úgy véli, hogy a szabályváltozások nem okoznak érdemi fennakadást a trolibuszok engedélyezésében, így forgalomba helyezésük időben megtörténhet. A szaktárca szerdán egyeztet a hatósággal a szabályozási, engedélyezési kérdésekről.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV tavaly jelentette be, hogy „tűzoltásként” tendert ír ki használt trolibuszok és autóbuszok beszerzésére. A leselejtezett járművek beszerzése a tarthatatlan műszaki állapotok gyors enyhítését szolgálja. A 15 darab megkímélt állapotú MAN trolibuszért 532 ezer eurót (mintegy 143 milliót, darabonként kevesebb tízmillió forintot) fizetett Budapest. A BKK közleményében hangsúlyozta, hogy a használt trolik beszerzése olcsóbb, mint a meglévő szovjet gyártmányú járművek felújítása.

A használt német járművek beszerzése egyébként része annak a fővárosi tömegközlekedés megújítását célzó beruházási csomagnak, amelyre márciusban 11 milliárd forint céltámogatást szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés. A tendert viszont már tavaly ősszel kiírták. A tavaszi eredményhirdetésen Eberswalde város leselejtezett német gyártású, alacsonypadlós, energiatakarékos buszait hirdették ki győztesnek. Igaz, az már az új szabványok ismerete előtt is látszott, hogy több kisebb átalakítást is el kell végezni a forgalomba állítás előtt. Így növelik a nyitható ablakfelületet, megújítják az utastájékoztatási rendszert és felmerült a klíma utólagos beépítése is.

S ez csupán az első lépés. A nagy hagyományokkal bíró villamos-, illetve trolibuszközlekedés versenyképessé tételét szolgálja a BKK előkészítés alatt álló járműcsere programja is, amelynek során javarészben uniós támogatásból száz új villamost, illetve ugyanennyi trolit vásárolnának. A 2014-ben, illetve 2016-ban megvalósuló projekt két ütemének együttes költségét 156,5 milliárd forintra becsülték a BKK szakemberei, amelyből maximum 3,1 milliárd forint önrészt biztosítana a főváros, a többit uniós támogatásból teremtenék elő.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.