Egyirányú és rossz nyeregben a bringások

A főváros most dolgozik azoknak az egyirányú utcáknak a listáján, melyekben legkorábban 2011-től engedélyezik a forgalommal szembeni bringázást. Jóllehet ez két kivétellel Budapesten egyelőre mindenütt tilos, a kerékpárosok fittyet hánynak rá.

Egyre több közúti konfliktus adódik abból a félreértésből, miszerint a január 1-jei KRESZ-módosítás óta az egyirányú utcák bármelyikében szabadon lehet kerékpározni a forgalommal szemben is, noha ez koránt sincs így. Csak ott lehetséges, ahol ezt táblával engedélyezik. A biciklisek mégis sokszor és durván megszegik a szabályt, így csak az autósok figyelmén múlik, ha nem történik komolyabb baleset.

Egyelőre több kérdés is tisztázatlan. Mindennapi eset például két, egymást keresztező egyirányú utca, ahol a forgalommal szemben, a keresztező autósnak balról érkezik a biciklis. Vajon ekkor is irányadó a „jobbkéz-szabály”; vagy netán a gépjárműnek ezentúl a nem létező „balkéz-szabályt” kell betartania? Ha ugyanis az autósnak tábla hiányában nem is kell felkészülnie e helyzetre, könnyen elcsaphatja a kerékpárost. A jelzéseket ajánlott lesz az utca elején, végén, továbbá a kereszteződésekben is kihelyezni.

Meg kell tehát oldani a teljes körű tájékoztatást. Különös tekintettel az utak forgalomszabályozásáról s a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 1984-es közlekedési miniszteri rendeletre, amely szerint az utak forgalmát úgy kell szabályozni (a forgalmi rendet úgy kell kialakítani), hogy a közlekedők biztonságosan, gyorsan és zavartalanul mozoghassanak. Továbbá: a forgalomszabályozás során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésére és az útkereszteződésekre. Az útkereszteződések forgalmi rendjét pedig úgy kell kialakítani, hogy az ahhoz közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse.

Úgy tűnik azonban, késik e rendelet és a KRESZ összehangolása. Mint azt Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes érdeklődésünkre elmondta, most van folyamatban az 1984-es miniszteri rendelet módosítása, a KRESZ által lehetővé tett új megoldásokhoz való igazítása. Ez az egyirányú utcában való szemben kerékpározás lehetővé tételére is tartalmaz előírásokat. Szerinte nincs szó késésről, mivel az egyirányú utcákban az ellenirányú biciklizés kijelölésének lehetősége már csaknem tíz éve megtalálható a KRESZ-ben, ám azt eddig kerékpársáv kijelöléséhez kötötték. A módosítás óta viszont ez sáv felfestése nélkül is megengedhető. Az egyirányú utcákat „szembe-kerékpárosítani” tehát továbbra sem kötelező, ez csupán egy lehetőség a közútkezelők számára. Ennek megfelelően ahol ezt forgalmi jelzésekkel lehetővé teszik, ott és csakis ott szabad a menetiránnyal szemben kerékpározni. A főváros sem „késlekedik” tehát a táblák kihelyezésével, a helyzet egyértelmű . Veszélyt az a tévesen elterjedt nézet jelent, hogy mostantól minden egyirányú utcában szabad a forgalommal szemben kerékpározni.

Az egyirányú utcákban az ellenirányú kerékpározás kitáblázása – főleg ha több utcáról van szó – nem elhanyagolható mennyiségű táblázással, piktogramfelfestéssel jár, amely terveztetést igényel. Emellett a kivitelezést is meg kell pályáztatni. Így a forgalommódosítás csak több lépcsőben, fokozatosan történhet. A főváros elsőre azokat a területeket választotta, ahol a sok egyirányú utcáról valószínűsíthető, hogy alkalmas lesz változtatásra. Az V. kerületi új főutca és a Városház utca tervei már korábban elkészültek, így ezeket már kijelölhették. A VII. és a XIII. kerületi helyszínekre az előzetes tanulmányok elkészültek, a konkrét megvalósítási tervek várhatóan a közbeszerzések után, jövő év elejére, a forgalmi jelzések pedig 2011 nyarára készülhetnek el. A következő ütemben várhatóan a Nagykörúton belüli terület utcáit veszik sorra, ezt most vizsgálják, s a tervek szerint a közösségi kerékpárrendszer beindulásakor, jövő nyáron megtörténhetnek a kijelölések az arra alkalmas utcákban. Az ellenirányú kerékpározás lehetőségét amúgy a kerületek is kezdeményezhetik, de ilyen javaslatról a fővárosnak egyelőre nincs tudomása.

A főváros közlekedési ügyosztálya és a forgalomtechnikai üzemeltető FKF Zrt. munkatársai bólintanak rá a tervekre – egyeztetve a kitáblázásokat előkészítő útügyi szakemberekkel, valamint a BRFK-val. A kellően alapos kitáblázásra a dolog újszerűsége miatt különösen ügyelni fog a főváros.

Irányváltások félmegoldással?
Irányváltások félmegoldással?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.