Závecz Tibor távozott az Ipsostól, és saját céget alapított

Új céget alapított Závecz Tibor, az Ipsos egykori véleménykutatási igazgatója. A Závecz Research ­Piac- és Társadalomkutató Kft. novemberben kezdte munkáját, miután az Ipsos átalakította profilját, és a továbbiakban nem készít politikai közvélemény-kutatásokat.

– Továbbra is segítjük egymást – felelte kérdéseinkre Závecz Tibor –, a politikai méréseket az Ipsos adatfelvételi kapacitását használva vesszük fel, ők is használják három évtizedes társadalomkutatási tapasztalataimat.

A 90 országban jelen lévő Ipsos csupán 25-ben végzett politikai közvélemény-kutatásokat, ezért nem különös, hogy most már itt sem készíti ezeket. – Van annyi rutinom, hogy továbbvigyem – szögezte le Závecz, aki tervei szerint alapvetően társadalomkutatással, de emellett piackutatással is foglalkozik a jövőben. Závecz terveiben szerepel, hogy integrálódjon a nemzetközi kutatásokba, s tisztában van ugyan azzal, hogy az ellenzéki erőknek kevés a pénzük a kutatások megrendelésére, de abban bízik, lesznek olyanok, akik tudni szeretnék, milyen az ország és merre halad.

– Nagy kormányzati beszerzéseken most még valószínűleg nem tudok elindulni – mondta Závecz –, de a szakpolitikai megbízásokat el tudom látni, azt már megtanultam, hogy a közvélemény-kutatásoknak és az adatoknak nincs politikai hovatartozásuk.

Závecz Tibor
Vémi Zoltán / Népszabadság

Arra a kérdésünkre, hogy mennyire hitelesek ma a közvélemény-kutatók, Závecz Tibor azt felelte, a kutatók és a választói közösségek együtt formálódtak a rendszerváltozás után, együtt tanulták meg, hogy az adatokat hogyan kell kezelni és értékelni. Voltak megtorpanások, de összességében az előrejelzések sikeresnek bizonyultak. Ami azt jelenti, hogy a közvélemény-kutatók jól mérték, milyen a valóság.

– A közvéleménynek joga van megtudni, hogy milyen a közvélemény – mondta Závecz. Szerinte a pártpreferencia-mérések mellett most jó lehetőségek adódnak a közszféra állapotának mérésére, aki hiteles tud lenni, megmaradhat a piacon. – Célunk az adatokkal való folyamatos jelenlét, nem időnként szeretnénk felbukkanni. A választói magatartás fontos része a részvételi hajlandóság, a másodlagos pártválasztás, a politikával szembeni elutasítások sajátosságainak, a szavazói vándorlásoknak a feltárása. Ezeket az adatokat saját finanszírozású kutatásokból szerezzük be, szakszerű mintát használunk, alapvetően társadalomkutatással foglalkozunk, melynek része a közvélemény rendszeres megszondázása – mondta.

Hozzátette, hogy versenytársainál, a Mediánnál, a Tárkiban, a Nézőpontnál és a Századvégnél is dolgoznak régi ismerősök, kollégák. Szerinte mindannyiuknak van hely a kutatási piacon, bízik a sikeres folytatásban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
NOL Piactér