Zavar a fővárosi gépezetben
Bár a mai ülés kezdetén kiosztottak egy vaskos kötetet az M3-as metró buszpótlásáról, Tarlós István főpolgármester már a napirendi vitában jelezte: nem biztos, hogy napirendre tűzik. Nem is tűzték. Utolsó pontként a fővárosi közgyűlés arra kérte fel a főpolgármestert, hogy a lehető legrövidebb időn belül hívjon össze rendkívüli közgyűlést a buszpótlásról, illetve Csárdi Antal (LMP) képviselő visszahívásáról a költségvetési bizottságból, mivel nem akadt jelölt a helyére.
Ennél nagyobb horderejű ügy az M3-as metró felújítása alatti buszpótlás kérdése. Mint ahogy arról az Origo beszámolt, a BKV ma bemutatta azt a csuklós buszt, amelyből kimondottan a 3-as metró felújítása végett vásárolt a BKV. A járművek próbaüzeme egy hónapig tart, a gyártás a fővárosi közgyűlés döntése után kezdődhet meg.
A Modulo M 168d prototípus indulásával újabb hazai tervezésű és gyártású busz állhat forgalomba Budapesten. A járműcsalád új tagja a PKD (partially knocked down, azaz elemekben szállított, saját összeszerelésű) konstrukcióban az eddig leszállított 36 darab szintén Modulo autóbuszok alapjaira épül. Az alkatrészek és a felépítésük azonossága az üzemeltetők számára gazdaságosabb karbantartást tesz lehetővé. Korábban a buszcsalád ARC, majd Ikarus márkanéven is készült, az átdolgozott csuklós Szegeden troliként is fut. A most bemutatott Modulo típus kimondottan a 3-as metró pótlását szolgálja a felújítás alatt.
A metrófelújítás miatt a fővárosnak várhatóan 150 darab csuklós buszt kell beállítani, hogy a kiesett kapacitásokat pótolni tudja. A korábbi elképzelések között a szolgáltatás kiszervezése, illetve bérlés is szerepelt. A BKV érthető módon inkább vásárolna. Ennek érdekében 2015-ben közbeszerzést írt ki. A tendert a lengyel Solaris nyerte meg, amely 115 buszt szállítana. Csakhogy az erre vonatkozó szerződésről végül nem döntött a közgyűlés.
A tervek szerint 75 darab Modulo M168D állna forgalomba a fővárosban. Máthé Zoltán / MTI |
Időközben a BKV a Mabi-Bus Kft-től is rendelt 75 darab járművet, a fent említett PKD konstrukcióban. A végső összeszerelést a BKV végezné. A szerződést 2016. március 11-én írták alá, de a főváros ezt még 180 napig megvétózhatja, ezért a csuklós buszok sorozatgyártása csak ezt követően kezdődik.
Az Origo arra is emlékeztet, hogy 1993, vagyis az első Ikarus 435-ösök óta ez az első olyan beszerzés, amikor magyar gyártású csuklós buszokat vásárolhat a város. A 2-es metró 2004-ben indult felújításánál új csuklós Volvókat vett Budapest.