Volán: egyre biztosabb, hogy jön a sztrájk
A béremelésről március 11-e óta nem tárgyalnak, a korábban bejelentett ötnapos sztrájk idejére vonatkozó elégséges szolgáltatás mértékéről viszont egyeztetnek a Volán-szakszervezetek és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ). Erről elviekben megállapodtak a felek, s a KKVSZ, illetve a munkavállalói oldalon az egyeztetésben részt vevő öt szakszervezet képviselői az egyezséget hamarosan aláírásukkal látják el – jelentette be Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumának szóvivője.
Ennek alapján a régiókban is tisztázzák a részleteket. Vagyis: napokon belül kiderül, hogy hol, mikor és hogyan érinti az utasokat a Volán-dolgozók sztrájkja.
A szakszervezetek úgy vélik, ez a sztrájk lesz az iskolapélda arra, miként engedi, ugyanakkor hogyan korlátozza a hatalom a jelenleg érvényes szigorú sztrájktörvénnyel a munkavállalók egyik legfontosabb nyomásgyakorlási lehetőségét, tehát a munkabeszüntetést. Ez igen faramuci helyzet – véli Baranyai –, hiszen meg kell állapodniuk a cégekkel a sztrájk mértékéről. Túl nagy mozgástér különben nincs, mert a személyszállítási törvény szerint a járatok többségét biztosan el kell indítani.
A szakszervezeti vezető álláspontja szerint ez a sztrájkjog megcsúfolása. Az érdekvédő úgy látja, miközben számtalan problémát kellene orvosolni, amelyekre részben a megfelelő béremelés lehet a gyógyír, a munkáltató még a háromszázalékos bérfejlesztést és a dolgozónkénti havi ötezer forintos cafeteriaemelést is túlzónak tartja, bár egyes megyékben a buszvezetők mindössze nettó százezer forintot visznek haza.
Nem csoda, hogy sofőrökben jelentős hiány van – fogalmazott –, hiszen a megfelelő jogosítvány megszerzése csaknem egymillió forintba kerül, ezzel szemben a járművezetők aránytalanul alacsony fizetésért, átlagosan nettó 153 ezer forintért járják az utakat éjjel-nappal, ünnepnapon, hóban és kánikulában.
A sztrájk előkészületei folynak ugyan, de a szakszervezetek bíznak a döntéshozók felelős magatartásában, s abban, hogy értékelik a munkavállalói oldalnak a bérmegállapodás érdekében tett erőfeszítéseit. Az érdekképviseletek nem akarnak a vasutasokra mutogatni – nekik sikerült nagyjából a volánosok által elvárthoz hasonló béremelést elérniük –, ám ha elismerik, hogy a buszosok is milyen felelősségteljes munkát végeznek, akkor teljesítik a követeléseiket – szögezte le Baranyai.