Volán: egyre biztosabb, hogy jön a sztrájk

Már nem a béremelésről, hanem csupán a sztrájk feltételeiről tárgyalnak a szakszervezetek a Volánnál a munkaadói oldallal. Napokon belül kiderül, ez hogyan érinti az utasokat. Ami biztos: a járatok többsége közlekedni fog.
Egyre valószínűbb, hogy leáll a Volán-buszok egy része húsvét hétfőtől öt napig, mert a munkáltató és a tulajdonos – a növekvő országos sztrájkkészültség ellenére – nem enged, és nem fogadja el a szakszervezetek háromszázalékos béremelési követelését, s a cafeteria összegét sem hajlandó havi ötezer forinttal emelni. A sztrájk idejére vonatkozó, a törvényben előírt még elégséges szolgáltatás mértékéről és részleteiről hamarosan aláírják a szakszervezetek a megállapodást a munkáltatóval.

A béremelésről március 11-e óta nem tárgyalnak, a korábban bejelentett ötnapos sztrájk idejére vonatkozó elégséges szolgáltatás mértékéről viszont egyeztetnek a Volán-szakszervezetek és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ). Erről elviekben megállapodtak a felek, s a KKVSZ, illetve a munkavállalói oldalon az egyeztetésben részt vevő öt szakszervezet képviselői az egyezséget hamarosan aláírásukkal látják el – jelentette be Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumának szóvivője.

Ennek alapján a régiókban is tisztázzák a részleteket. Vagyis: napokon belül kiderül, hogy hol, mikor és hogyan érinti az utasokat a Volán-dolgozók sztrájkja.

A szakszervezetek úgy vélik, ez a sztrájk lesz az iskolapélda arra, miként engedi, ugyanakkor hogyan korlátozza a hatalom a jelenleg érvényes szigorú sztrájktörvénnyel a munkavállalók egyik legfontosabb nyomásgyakorlási lehetőségét, tehát a munkabeszüntetést. Ez igen faramuci helyzet – véli Baranyai –, hiszen meg kell állapodniuk a cégekkel a sztrájk mértékéről. Túl nagy mozgástér különben nincs, mert a személyszállítási törvény szerint a járatok többségét biztosan el kell indítani.

A szakszervezeti vezető álláspontja szerint ez a sztrájkjog megcsúfolása. Az érdekvédő úgy látja, miközben számtalan problémát kellene orvosolni, amelyekre részben a megfelelő béremelés lehet a gyógyír, a munkáltató még a háromszázalékos bérfejlesztést és a dolgozónkénti havi ötezer forintos cafeteriaemelést is túlzónak tartja, bár egyes megyékben a buszvezetők mindössze nettó százezer forintot visznek haza.

Nem csoda, hogy sofőrökben jelentős hiány van – fogalmazott –, hiszen a megfelelő jogosítvány megszerzése csaknem egymillió forintba kerül, ezzel szemben a járművezetők aránytalanul alacsony fizetésért, átlagosan nettó 153 ezer forintért járják az utakat éjjel-nappal, ünnepnapon, hóban és kánikulában.

A sztrájk előkészületei folynak ugyan, de a szakszervezetek bíznak a döntéshozók felelős magatartásában, s abban, hogy értékelik a munkavállalói oldalnak a bérmegállapodás érdekében tett erőfeszítéseit. Az érdekképviseletek nem akarnak a vasutasokra mutogatni – nekik sikerült nagyjából a volánosok által elvárthoz hasonló béremelést elérniük –, ám ha elismerik, hogy a buszosok is milyen felelősségteljes munkát végeznek, akkor teljesítik a követeléseiket – szögezte le Baranyai.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.