galéria megtekintése

Vért izzadva küzdenek a rendszerrel a hivatalokban

2 komment


Boda András

Akadozik a három éve, 1,7 milliárdért kifejlesztett TÉBA informatikai rendszer. Emiatt a hivatalokban sokan kénytelenek túlórázni.

Súlyos gondok vannak a kormányhivatalokban használt számítógépes programok, adatbázisok egyikével – értesült a Népszabadság. Egy forrásunk – aki kérte, még azt a megyét se írjuk le, ahonnan telefonált – azt mondta: 2015 tavaszán kerültek a családtámogatási juttatásokkal kapcsolatos feladatok az államkincstártól a kormányhivatalokhoz, amelyek ehhez a munkához a ­TÉBA nevű rendszert használják.

Van olyan hivatal, ahová a dolgozóknak fél hétre kell járniuk, mert munkaidőben nem működik a rendszer
Van olyan hivatal, ahová a dolgozóknak fél hétre kell járniuk, mert munkaidőben nem működik a rendszer
Mediaworks

Az államkincstártól „megörökölt" rendszer azonban – amely „elektronizálja" a családtámogatások folyósításához szükséges adatokat – a kezdetektől akadozott, az utóbbi időben pedig nemegyszer teljesen „lefagyott". Úgy tudjuk, leginkább a túlterheltség okozza a gondokat, ezért forrásunk szerint van olyan kormányhivatal, ahová az ügyintézőknek – bármiféle pluszjuttatás nélkül – fél hétre kell járniuk vagy épp este nyolcig kell bent maradniuk. A hivatali órákon kívül ugyanis jobban működik a rendszer.

 

Kerestünk több kormányhivatalt is, ám névvel sehol nem kívántak nyilatkozni. Azt viszont több helyen is elismerték: valóban vannak gondok. „A rendszerről jót vagy semmit. Szóval nincs mit mondanom" – fogalmazott egy közép-magyarországi hivatal dolgozója. Volt, aki azt mondta: a családok csak azért kapják meg időben a támogatásokat, mert a hivatalnokoknak eddig, ha „vért izzadva, túlórázva" is, de sikerült megküzdeniük a rendszerrel.

A problémákra utal az is, hogy az államapparátus illetékesei feltűnően­ távol akarják tartani maguktól a ­TÉBA-ügyet.

Megkerestük a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséget: honlapja szerint ez a szervezet a „TÉBA – Családtámogatási ellátások folyósításának korszerűsítése" nevű, 2010-ben indult, 2013-ban lezárult, 1,7 milliárd forintos projekt gazdája. Az ügynökségnél választ ígértek, ehhez képest a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – majd később a kormányhivatalokért felelős Miniszterelnökség is – azt közölte, hogy az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság (ONYF) az illetékes. Az ONYF végül négy nap után küldött lapunknak szűkszavú közleményt. Ebben az ügyet bagatellizálva ugyan, de elismerték, hogy nem tökéletes a rendszer. Az egyes kormányhivatalokban bevezetett rendhagyó munkaidő hírét nem cáfolták.

Mint írták, a rendszert 2016 januárjában vették át a korábbi üzemeltetőtől, és azóta „számos, a technológiai környezet korlátai között még elvégezhető frissítést és javítást végeztek el", amik „a stabilitás növekedését eredményezték". Ehhez képest – mint közölték – „augusztus utolsó hetében a rendszer felhasználása erőteljesen megnőtt, de a rendszer felhasználói számának korlátozásával, egyes komponenseinek újrahangolásával, illetve a meghibásodott alkatrészek cseréjével sikerült a működését stabilizálni. Jelenleg a rendszer felhasználói korlátok nélkül üzemel". Ez utóbbi megállapításnak viszont ellentmond az, hogy a közlemény azzal zárult: „A rendszert 2017-ben új eszközökre kívánjuk áttelepíteni."

Itt érdemes megemlíteni: a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség honlapja szerint a ­TÉBA-projekt fő célkitűzése „az egyes pénzügyi kormányzati folyamatok egyszerűsítése és az érintett közigazgatási tevékenységek hatékonyságának növelése" volt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.