galéria megtekintése

Vérig sértett nemecsekernők

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 05. számában
jelent meg.


Ónody-Molnár Dóra
Népszabadság

Az ombudsman keményen bírálja a pedagógusok minősítési rendszerét, s a bevezetése álláspontja szerint sérti az alkotmányt. Az érintett szakszervezetek szerint nem csak az alkotmányossággal van baj.

„Sokat írtak az újságok a pedagógusminősítésekről meg arról, hány pedagógust soroltak január elsejétől pedagógus 2-be, de viszonylag kevés szó esett a sok-sok, igát húzó Nemecsek Ernőről, azokról, akik nem adhatták be a portfóliójukat. Én is egy ilyen Nemecsek Ernő vagyok” – ezekkel a szavakkal kereste meg lapunkat egy 23 éve a pályán lévő budapesti középiskolai angoltanár.

A minősítésnek tétje van, a besorolástól függően változik a tanárok bére
A minősítésnek tétje van, a besorolástól függően változik a tanárok bére
Kurucz Árpád / Népszabadság

„Azt gondolom, pusztán a tapasztalat, a 23 év alapján kikérhetném magamnak – és sok más tanár nevében is – a nemecsekernő-státuszt. De ennél többet tudok felmutatni” – fakadt ki a pedagógus, aki két tankönyvet írt, és részt vett több tananyagfejlesztő EU-s projektben. Hozzátette: november végén mód volt arra, hogy azok is jelentkezzenek átminősítésre, akik amúgy – szakvizsga, illetve doktori hiányában – nem jogosultak erre. Csupa olyan kérdéssel szembesült a kérdőívben, amely nem a tanításra vonatkozott, inkább a titulusokra és a publikációkra.

 

„Kitöltöttem. Persze senki nem garantálta, hogy ettől én majd a pedagógus 2-be kerülök.” Pár héttel később kapott egy levelet, amely szerint három napja van arra, hogy dokumentumokkal igazolja, hogy mindaz, amit leírt a kérdőívben, igaz. „Természetesen három nap alatt ezeket az iratokat nem lehetett beszerezni, arról nem beszélve, hogy mégis milyen dokumentummal igazoljam, hogy innovatív tanár vagyok? Gondolom, sokan döntöttek úgy, mint én: hagyják az egészet a fenébe. (...) Nem tudom papírokkal alátámasztani, hogy biz isten, jó tanár vagyok.

Sok kolléga elment szakvizsgát szerezni, hatalmas összegeket perkálnak ki

(ha jól tudom, félévenként 150 ezer forintot) két éven keresztül azért, hogy egyszer majd a pedagógus 2-be soroltassanak. Ilyen-olyan faiskolák kurzusát elvégezve hirtelen mind jó tanárokká avanzsálnak. (…) A diszkrimináció, amely most ér, mélységesen sért, megalázónak tartom az egész pedagógustársadalomra nézve” – írta.

Lázadnak a kormány ellen az átvert tanárok

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke is aláírta azt a nyílt levelet, amelyben elit gimnáziumok vezetői tiltakoznak a pedagógus-bérrendszer módosítása ellen. Mendrey László szakszervezeti elöljáró a sztrájkot sem tartja kizártnak. Bővebben lásd korábbi cikkünkben.

Biztos, hogy nincs egyedül, hiszen a kormány szinte lehetetlen helyzetbe sodorta a pedagógusokat 2013-ban, amikor két nappal a tanévkezdés előtt hirdette ki a pedagógus-életpályamodellhez kapcsolódóan a pedagógusok minősítési rendszerét, amelynek tétje van: a besorolástól függően változik a bér is.

Székely László alapjogi ombudsman megvizsgálta a rendeletet, de elsősorban annak alkotmányosságára koncentrált, s kevéssé az oktatási szempontokra. Ugyanakkor visszásságokat gyanított a „nem kellően egyértelmű jogi helyzet és gyakorlat kapcsán a jogállamiság elvével és az ebből levezethető jogbiztonság követelményével összefüggésben”. Meg is állapította, hogy az új rendszer bevezetése „számos jogalkalmazási és jogértelmezési problémával, jogalkotási hiányossággal és bizonytalansággal terhelt”, s ezek nemcsak a pedagógusokat sértik, hanem az alkotmányosság szempontjából is aggályosak.

Székely László vizsgálatához alapanyagot szolgáltatott a Pedagógusok Szakszervezete is, amelynek képviseletében Szüdi János jogász lapunknak elmondta: ők az Alkotmánybírósághoz fordultak, mert a kihirdetése után két nappal hatályba lépő rendelet elolvasására sem jutott elég idő, nemhogy megérteni, holott az egy 1992 óta működő nagy rendszert bolygatott fel. Ő épp azt hiányolja az ombudsmani jelentésből, hogy nem tér ki arra, hogy ilyen rendelet és jogszabály útján egyáltalán át lehet-e alakítani egy ekkora rendszert.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke is arra hívja föl a figyelmet, hogy az ombudsman nem „oktatásszakmai szemmel” nézte át a jogszabályt, mert akkor szerinte több kritikai észrevétele lett volna. A minősítési rendszer ugyanis álláspontja szerint tökéletesen alkalmatlan annak megállapítására, hogy ki a jó és ki a rosszabb pedagógus.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.