A BKK-t még csak nem is érdekelte, elbírja-e a híd a villamost
A jó hír, hogy a Rákóczi híd várhatóan elbírja a nehezebb spanyol villamosokat, az új szakaszt azonban legkorábban tavasszal adják át. Az ideiglenes Fehérvári úti végállomás állandósulhat, hiszen a Kelenföldig tartó hosszabbításra az uniótól kért volna pénzt a főváros. De a kormány másnak szánja a támogatást.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyan nem kérte, de a Rákóczi hidat tervező Uvaterv a múlt héten elküldte a cégnek a híd terveihez készült statikai számításait, miután a múlt héten megírtuk, az 1-es villamos felújításának sokmilliárdos költségvetéséből nem futotta annak az alapkérdésnek a tisztázására, hogy a húsz évvel ezelőtt átadott Rákóczi híd, amelyet eredetileg nyolc tonna tengelyterhelésre és 50 km/h sebességgel haladó villamosokra terveztek, hogyan viselkedik az új 10-11 tonna tengelyterhelésű, 60-70 km/h sebességgel haladó spanyol villamosok esetén.
|
Hamarosan próbaterhelésnek vetik alá a Rákóczi hidat, elvben az új spanyol villamosok át tudnak menni rajta Kurucz Árpád / Népszabadság |
Kovács Zsolt, az Uvaterv hídmérnöke a dokumentáció áttanulmányozása után lapunknak bizton állítja, a hídszerkezet 15, de a súlyeloszlástól függően akár 20 tonna tengelyterhelésű villamosokat is elbír. A híd tervezésekor ugyan az akkor közlekedő cseh és Ganz villamosok műszaki paramétereit vették alapul, de az előkészületekkor a szokásos erős ráhagyással számoltak. Így a később beszerzett korábbinál két tonnával súlyosabb Combinók is biztonsággal használhatóak. A főváros által most vásárolt CAF villamosok műszaki adatait nem ismeri, erről a főváros nem adott nekik tájékoztatást.
De miért is adott volna – teszi hozzá Kovács –, hiszen nem rendelt tőlük újabb számításokat.
A BKK múlt héten nem válaszolt a kérdéseinkre. Most igen. A híd törzskönyvére hivatkozva állítják, hogy 15 tonnás tengelyterhelésű villamosok is biztonsággal tudnak rajta közlekedni. A hídon évente végeznek vizsgálatokat, tízévenként pedig fővizsgálatot.
A BKK azzal védekezik, hogy az utasforgalmi próbaüzem előtti próbaterhelést nem írta elő az építési engedély.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) pedig decemberben írt elő további vizsgálatokat például a csavarkötések ellenőrzésére, a budai oldali műtárgyak és csatlakozó töltésszakasz ellenőrzésére, valamint bekért további vizsgálati és üzemeltetői dokumentációkat, valamint a próbaterhelést.
|
A szokásos erős ráhagyással számoltak Kurucz Árpád / Népszabadság |
A BKK várhatóan február elejére tudja teljesíteni a kéréseket. Mindez a cég szerint nem hátráltatja az új szakasz kivitelezését, amelynek határideje továbbra is január 28. Az utasok az ellenőrző hídvizsgálat, a próbaterhelés és a szükséges járművezetői oktatások után várhatóan kora tavasszal vehetik birtokba az Fehérvári úti ideiglenes végállomásig tartó új szakaszt.
A vonal Kelenföldi pályaudvarig való meghosszabbítása egyelőre csak terv, a BKK ebben az uniós finanszírozási ciklusban szerette volna megvalósítani. Ám erre egyelőre kormánytámogatás hiányában nincs sok remény.
A Rákóczi híd építéséről 1992-ben döntött a főváros. Az autósávok közé betervezték az 1-es villamost, de a pálya csak 2000 végén ért el a pesti hídfőig. Az átvezetéshez pedig tavaly áprilisban kezdtek hozzá. A vonalra a CAF szállít szerelvényeket összesen 44 milliárd forintért.