galéria megtekintése

Meddig kerülgetjük még a turistabuszokat?

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 06. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Újra nekifut a főváros a városnéző és turistabuszok szabályozásának. A koncepció elkészült. A rendeletről a közgyűlés dönt majd. De még előtte engedélyhez kötik a Belváros egyes részeire való behajtást. Azután jöhetnek a védett útvonalak.

A gőzölgő aszfalt fölött rostokoló 15-ös busz utasai türelmetlenül nyújtogatják a nyakukat: miért nem haladunk? A kanyarodó busz mögött a rakparton, illetve a Szabadság hídon torlódó autósok még kevesebbet látnak. Még türelmetlenebbek. De a Fővám téri buszmegállóban ácsorgó városnéző busz nem mozdul, teljesen üres. A BKV-busz egyik utasa felhívja a Hop on Hop off céget. Átirányítják, majd onnan is továbbküldik, a láncszem utolsó darabja csak annyit mond: engedélyük van a buszmegálló használatára.

A városnéző buszok használhatják a BKV megállóit is
A városnéző buszok használhatják a BKV megállóit is
Móricz-Sabján Simon

S valóban. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) valamennyi városnéző buszt üzemeltető céggel szerződést kötött a BKV megállóhelyeinek használatára. Jelenleg négy cég – a City Sightseeing Kft., a City Tour Kft., a Program Centrum Kft. és a Mr. Nilsz Kft. – nyújt hagyományos városnéző buszos szolgáltatást, míg a River Ride Kft. járművei a Dunára is kifutnak.

 

Büntetlen külföldiek

A szolgáltatók jellemzően egy-két útvonalat járnak be, zömében 9 és 17 óra között 30-60 percenkénti követési idővel. A BKK szerint idénytől függően 6–18 városnéző busz vesz részt a forgalomban. A cégek a buszmegállókat csak úgy használhatják, hogy azzal a menetrend szerinti járatok közlekedését ne akadályozzák. A BKK egyébként minden szolgáltatónak kiadja az engedélyt, ha az kéri és a megállóhely kapacitása ezt lehetővé teszi. Járatengedélyt viszont csak az kaphat, aki ilyen szerződéssel rendelkezik.

A fővárosi önkormányzat a Népszabadság kérdésére válaszolva leszögezte, hogy a megállók nem megfelelő használata miatti panaszok száma elenyésző. Sokkal nagyobb gondot jelentenek a BKK-val nem szerződött, sok esetben külföldi autóbuszok. Ráadásul ezeket hatósági jogkör nélkül meg sem büntethetik – legfeljebb hatósági intézkedést kérhetnek a közösségi közlekedés zavarása miatt –, míg a szerződött partnerekre esetenként 50 ezer forintos kötbért szabhatnak ki.

Védett útvonalak

A főváros pontosan nem tudta megmondani, hogy mennyi pénz folyik be a járatengedélyek kiadásából a városházi kasszába. A fizetendő havidíj egyebek között a szolgáltató aktuális menetrendjétől, az üzemeltetett járművek környezetvédelmi besorolásától függ. A megállók használatáért télen havi 300–800 ezer forintot fizet az öt szerződött partner, míg a nyári szezonban a forgalomtól függően nettó egy-kétmillió forintot. Ez alig néhány tízmillió forintos bevétel évente. A főváros már dolgozik az ellenőrzési struktúra kialakításán, a megállóhasználatot és a szerződésben foglaltakat heti szinten vizsgálná.

Időközben elkészült Budapest komplex városképi és turisztikai stratégiája is, beleértve a turistabuszok közlekedésének, parkolásának és a városnéző buszok védett útvonalainak szabályozását. Az erre vonatkozó rendelettervezetet a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja, de az önkormányzat még nem tudta megmondani, pontosan mikor. Az előterjesztés lényegének azt tartják, hogy egyben kezeli az eddig külön-külön vizsgált szabályozási elemeket – városkép, turizmus, közlekedés –, de a koncepciót kidolgozó Fővárosi Turisztikai Kerekasztal turistabusz-munkacsoportja azt szorgalmazza, hogy a városnéző buszok kérdését külön tárgyalják különös tekintettel a védett útvonalak rögzítésére és a várakozási rend kialakítására.

Megtisztított Belváros

Már három évvel ezelőtt is nekifutottak a szabályozásnak, annak alapján az engedélyeket évente meg kell újítani. A BKK törekvéseivel akkor a szolgáltatók és a környezetvédők is egyetértettek, a részletekkel korántsem. Leginkább azt vitatták, hogy csak Euro4-es vagy még magasabb kategóriába sorolt buszokat állíthattak volna forgalomba, s a buszsávok használatában sem értettek egyet. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt kifogásolta, hogy a szabályozás a turisztikai célból közlekedő autóbuszok alig negyedére – csak a városnéző buszokra – vonatkozott volna.

A májusban elfogadott új koncepció hatálya a turistabuszokra is kiterjed. De még az erre épülő rendelet elfogadása előtt – július elsejétől – kitiltják az engedéllyel nem rendelkező turistabuszokat a pesti alsó rakpart, a Szent István körút, Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca által határolt területről. Ezzel párhuzamosan új buszparkolóhelyeket jelölnek ki a Felvonulási téren és a rakparton.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.