Varga Mihály: Magyar busz pótolja majd az orosz metrót
A miniszter nem tagadta, hogy minden eszközzel azon lesz, hogy a közbeszerzési eljárásban a magyar gyártók lehetőséget kapjanak és a későbbi busztendereket is a magyar gyártók érdekeit figyelembe véve írja ki a főváros.
Mint arról lapunkban többször beszámoltunk, az M3-as metró pályafelújítása idején a szerelvények pótlásához a főváros 150 új autóbuszt vásárolt volna, erre le is bonyolított két tendert, de a kormány az utolsó percben megtiltotta a vásárlást. Helyette a főváros szolgáltatást kénytelen rendelni. A tízéves futamidőre 23 milliárdra becsült többletköltséget a kormány magára vállalta. Egyetlen kikötése van: magyar buszokat kell beállítani. Csakhogy a főváros ezt nehezen tudja beilleszteni – az uniós versenyjogok figyelembevételével – a tenderébe, amelynek egyébként már az ajánlattételi szakaszánál tartanak.
Az új járművek a gyártókapacitástól függően 6–18 hónap alatt készülhetnek el. Így legkorábban jövő áprilisban állhatnak forgalomba. (A kivitelezést már novemberben elkezdték volna.) Kivéve, ha raktárról vásárol a nyertes. Akkor viszont biztosan nem magyar buszok érkeznek majd.