galéria megtekintése

Valaki jól jár, de az nem a főváros és a BKV lesz

2 komment


Szalai Anna

A kormány kizárta a BKV-t a metrópótlásból, lapunk információi szerint a hat pályázó viszont szívesen társulna a céggel.

Ha nyer, a BKV Zrt.-vel együttműködve nyújtana szolgáltatást a 3-as metró pótlására kiírt tenderre jelentkező Budapest-Busz Zrt. Az együttműködés formájára és keretére vonatkozó tárgyalásokat mielőbb el szeretnék kezdeni – olvasható Járku Tamásnak, a Budapest Busz Zrt. ügyvezetőjének a levelében, amelyet Bolla Tibor BKV-vezérigazgatónak címzett. Az idén május végén alapított Budapest Busz Zrt.-t birtokló Trans-Tour cégeket eredetileg a Nyíregyháza–Gávavencsellő útvonalon való menetrend szerinti személyszállításra hozták létre, de esélyes lehet a 3-as metró felújításának pótlóbuszos tenderén is.

A 2-es metró felújítása hat évig tartott, a megújuló 3-as metrót a 2019-es választások előtt át akarják adni, addig buszozni kell
Lakatos Péter / MTI

A Népszabadság információi szerint hat cég hivatalosan is jelezte részvételi szándékát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályázatán. A Volánbusz pályázata aligha meglepő: az agglomerációs járatok átvétele után még beljebb lépne a fővárosi piacon. A VT-Arriva bejelentkezése szintén várható volt, hiszen a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó vállalat 1999 óta vállal szerepet a fővárosi tömegközlekedésben, jelenleg is 230 buszt üzemeltet Budapesten. A két céggel is pályázó Inter Tan-Ker Zrt. sem ismeretlen a fővárosban, hiszen tavaly 75 busz bérletére vonatkozó szerződést írt alá a BKV-val.

 

Meglepőbb a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. részvétele. Bár a bennfentesek már az idei zsámbéki Busexpón felkaphatták a fejüket, amikor a konferencián a fuvarozó cégéről ismert Wáberer György miniszterelnöki megbízottként ismertette a piacnyitásra vonatkozó alapelveket. A jól értesültek már akkor azt suttogták, hogy megkezdődött a vidéki Volán-társaságok humángazdálkodási és a gazdasági területeinek kiszervezése az MVM Kontó Zrt.-nek. A végső célként pedig a Volán-portfólió központi irányításának átvételét jelölték meg. Ebbe bőven beleférhet 150 fővárosi busz üzemeltetése.

– A pályázók java sem helyismerettel, sem tapasztalattal nem rendelkezik a fővárosi közösségi közlekedésben – összegez Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. – A cégeknek nincs ennyi beállítható járműve, se sofőrje, se karbantartója, de még budapesti telephelye sem. A buszokat pedig aligha Magyarországon gyártják majd, hiszen erre nem marad idő. Mire a tender végig fut, addigra az ígértek szerint megkezdődik a metróvonal felújítása. Így a győztes cég – a nemzeti buszstratégia ellenére – valószínűleg külföldön raktáron lévő járműveket szerez be és a BKV telephelyeit, sofőrjeit és karbantartóit használja. Fizet persze valamennyit, de a tevékenység nyereségét a főváros, illetve a saját cége helyett külsős vállalkozók zsebelik majd be, miközben a BKV elesik a túlélés zálogát jelentő járműpark-megújítás lehetőségétől.

Nemes azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a nyertes átcsábítja a BKV által tavasszal félmillió forintért felkészített sofőröket. De 150 busz üzemeltetéséhez legalább 300 sofőrre lesz szükség, ennyi fölös kapacitás pedig nincs a piacon. És a kormány által hangsúlyozott célt sem érik el, hiszen a magyar buszgyártás ezzel a tízéves szerződéssel még messzebbre kerül a megrendelésektől. Az érdekvédelmi vezető nem vitatja, hogy valaki jól jár, de abban biztos, hogy az nem a főváros és a BKV lesz. Viszont a munka javát a BKV végzi majd.

Rossz munkakörülmények, hiányzó védelem

Embertelen munkakörülmények miatt fordult a munkavédelmi hatósághoz az Egységes Közlekedési Szakszervezet. A meghosszabbított útvonalon közlekedő fővárosi 58-as busz sofőrjei ugyanis órákig nem könnyíthetnek magukon, nem tisztálkodhatnak, enni is csak a buszon tudnak, mert a végállomások egyikén sincs számukra kialakított tartózkodó, még egy ideiglenes vécé sem. A szakszervezet azonnali megoldást sürgetett, de a cégvezetés nem tett erre ígéretet.

A BKV vállalta: minden járműtípusra kidolgoz egy mechanikai védelmi tervet. A cég vezetői azután döntöttek így, hogy a szakszervezet bejelentette, a munkavédelmi hatósághoz fordul, ha a BKV-sofőrök nem kapnak védelmet a támadások ellen. Az érdekvédők szerint nemcsak megfelelő vezetőfülke, de a buszok többségén jól működő kamerarendszer sincs, amely rögzítené a járművezetők bántalmazását.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.