Üzleti titok az oroszok végleges ajánlata
Viszonylagos fogalom az orosz Metrowagonmash által vállalt 25 éves garancia az M3-as metrószerelvények felújítására. Bár a járművek garantált élettartama az ajánlat szerint 25 év, a Népszabadság birtokába került vállalkozási szerződés értelmében ennek lejárta előtt a vállalkozói díj egy kocsira vetített összegének alig 20 százalékát köteles megtéríteni a cég, ha az előírt karbantartási rend betartása ellenére mégis ki kellene vonni a járművet a forgalomból.
Ilyen kivonási ok lehet a jármű alvázán keletkező törés, repedés, illetve a kocsiszekrényen keletkező deformáció. A teljes körű jótállás időtartama ezzel szemben csak 36 hónap. (Információink szerint a BKV eredetileg csak két évet várt volna el, de a Metróért Egyesület felvetésére megemelték egy évvel.) A jótállási biztosíték teljes összege erre az időszakra a vállalkozói díj öt százaléka, vagyis 3,45 milliárd forint.
Ezen felül hibás teljesítési kötbért is felszámolhat a BKV az üzembe helyezéstől számított 120 hónapon belül, ha az előírt feltételekkel történő karbantartás mellett a szerelvények nem érik el a 86 százalékos rendelkezésre állást, illetve egymillió kilométeren belül 10-20 alkalommal meghibásodnak. De a kötbér teljes összege nem haladhatja meg a 219,2 millió eurós vállalkozói díj 30 százalékát, kicsivel több, mint 20 milliárd forintot. A pótalkatrész beszerzésének lehetőségét egyébként 20 évig garantálja a cég.
|
69 milliárd forintért újítják fel a szerelvényeket Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Mindezek után joggal merül fel ismét a kérdés: nem lett volna jobb újakat beszerezni? A BKV a metrókocsi-felújítási tendert lezáró összegzésében is kitér erre. A közlekedési cég szerint a végső felújítás jelentősen „kisebb összélettartam-költséggel” valósítható meg, mint az új járművek beszerzése. Egy új Alstom metrószerelvény 1,2 millió euróba került. Az oroszok 864 ezer euróért újítják fel a roncsokat. Ebből a 74 darab motorkocsira eső költség 935,6 ezer euró járművenként, míg a közbenső kocsik 774,7 ezer euróért szépülnek. Az első készlet tartalékalkatrész viszont 5,66 millió euró (1,8 milliárd forint). Aligha ez lesz az utolsó. Azt a BKV sem tagadta, hogy a felújított kocsik karbantartási igénye sokkal nagyobb lesz az új járművekénél.
A szerződést, különös tekintettel a 9-es számú mellékletben szereplő végleges ajánlatra, üzleti titoknak minősítették. Így a felújítás pontos műszaki tartalma sem ismerhető meg, lévén ez is a végleges ajánlat része. Annyit tudni, hogy az orosz cég 69 milliárd forintért végzi el a 37 darab szerelvény felújítását.
Kisebb titok az ütemezési határidő. Az első kötbérköteles részhatáridő a jogerős átalakítási engedély beszerzése, amelyet a szerződéskötéstől számított hat hónapon belül kell teljesítenie a Metrowagonmashnak. A prototípus szerelvényeket 265 napon belül kell teszt üzemre bocsátani, míg a típusengedélyt 16 hónapon belül meg kell kapnia. Legfeljebb 18 hónap áll a cég rendelkezésére az első szerelvény jogerős üzembe helyezési engedélyének megszerzésére, de 34 hónap múltán már mindegyiknek rendelkeznie kell ezzel.
A tavaly novemberben meghirdetett metrókocsi-felújítási tender eredményét július 8-án hirdette ki a BKV: a közbeszerzésen az orosz Metrowagonmash győzedelmeskedett. A pályázaton eredetileg hét cég indult, a műszaki és gazdasági alkalmassági feltételeknek öt cég felelt meg. Közülük az Alstom még a tárgyalásos szakasz előtt visszalépett, a Skoda és a CAF pedig nem adott be ajánlatot, míg az észt Skinest Railt kizárták. A cég panasszal élt a brüsszeli bizottságnál, és jogorvoslati eljárást indított a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). A bizottság viszont egy nap alatt engedélyezte a szerződéskötést a Metrowagonmashsal. A BKV pedig sietve élt a felhatalmazással.