Ultimátumot kapott a MÁV, kitörésre kész az országos felháborodás
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
A szakszervezet tavaly – szintén a vasutasnapra időzítve – pontokba szedte a súlyos problémákat: alacsonyak bérek, kritikus a létszámhiány, sok helyütt rosszak a munkakörülmények, indokolatlanul szigorú és rossz a vizsgáztatási rendszer, máig nem született meg az életpályamodell.
Akkor kiáltványban követelték a MÁV-csoport vezetésétől az áldatlan állapotok megszüntetését, a szakma becsületének a visszaállítását. Ám az azóta eltelt tíz hónapban semmi nem változott, még csak komolynak nevezhető tárgyalás sem kezdődött el a többször jelzett problémákról – írta közleményben a szakszervezet.
Nem kezdődött el a hírhedten alacsony vasutasbérek felzárkóztatása, egyre súlyosabb a létszámhiány – már a mérnökök is menekülnek a süllyedő hajóról –, változatlanul hiányzik az erkölcsi megbecsülés, s továbbra sincs jele annak, hogy a cégvezetés bármiféle erőfeszítést tenne a szakma régi becsületének visszaállítására – sorolja a gondokat Meleg János, a VSZ elnöke.
Felhívja a figyelmet arra is, hogy az idei évre kötött bérmegállapodásban foglaltakat sem tartotta be a MÁV, így az ígéretek ellenére sem tárgyalhattak a középtávú megállapodásról, a kollektív szerződés átfogó módosításáról és az életpályamodell kialakításáról sem. Pedig ez utóbbira éppen most a legkedvezőbb a helyzet, hiszen a vállalatcsoport 39 milliárd forintos eredménnyel zárta a tavalyi üzleti évet – emlékeztet az elnök.
Vészesen fogy a vasutasok türelme – szögezi le Meleg János, hangsúlyozva: ez az utolsó pillanat, hogy elkezdődjenek az érdemi egyeztetések, és belátható időn belül elkészüljön egy megvalósítható kibontakozási program. A szakszervezet ultimátumot ad a cégvezetésnek: amennyiben a július 9-ei vasutasnapig sem lesz komoly elmozdulás, országos vasutas-akciósorozattal fogják tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a menedzsmentet. Ennek előkészítésére a szakszervezet szombati kongresszusa felhatalmazást adott.