Újabb évet csúszik a 4-es metró; a próbaüzem is csak 2012-ben indul

A legutóbb emlegetett átadási határidőre csak az alagút és a műszaki berendezések készülnek el, a próbaüzem csak 2012-ben indulhat, és a tervezett negyedév helyett legalább fél évig tart majd. "A korábban tervezettnél várhatóan fél évvel később, csak 2003 júliusára készül el az új metró" - ezt 1998 januárjában mondta Demszky Gábor.

Előreláthatólag csak 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme - mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektvezetője a Fővám téri állomás bejárásán csütörtökön Budapesten.

A vezető elmondta, hogy várhatóan 2011 végére megépítik az alagutakat és minden olyan műszaki berendezést, ami ahhoz kell, hogy a rendszer üzemeljen.

Hozzáfűzte, hogy az automatizált 4-es metró próbaüzemére a tervekben csak 3 hónapot hagytak, ami kevés, mivel a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a próbaüzem 6 hónapig is eltarthat. A metró csak a sikeres tesztek után szállíthat utasokat. Az elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért addig nem fog elindulni a 4-es metró, amíg nem győződnek meg arról, hogy a rendszer teljesen biztonságos - mondta.

 

A késések egy részéért a DBR elismerte felelősségét

Klados Gusztáv közölte: az eredeti ütemterv szerint a fúrópajzsoknak már a Baross téren kellene lenniük. A késések egy részéért a DBR a felelős, mert - mint mondta - nem tudta időben megszerezni a munkaterületet a fúrópajzsok indításához, nem tudott a Bamconak időben építési engedélyt adni a Gellért téri állomáshoz, és a Fővám téri állomás építésénél felmerült műszaki nehézségek is hozzájárultak a csúszásokhoz.

Arra a kérdésre, hogy mennyi csúszás férhet még bele az építkezésbe azt mondta: nem reális az a 22 hét, amit a Bamco megadott az építkezések befejezéséig. Szerinte 35-37 hét alatt meg lehetne csinálni a pesti alagutakat, tehát az év végére az alagútfúrás befejeződhet. Ezt követi a belső kialakítás, az összekötő alagutak megépítése, az elektromos- és vonatbefolyásoló rendszerek beépítése, ami az automata szerelvényeket irányítja majd.

Pénzek az alagútban - holtponton a tárgyalások

Mint arról a Népszabadság beszámolt, az alagútfúró konzorcium a felmerült többletmunkákért összesen 35 milliárd forint pluszpénzt követelve. A Bamco április 12-ig, húsvét vasárnapig adott határidőt a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak, hogy a követelések szakmai felülvizsgálta meginduljon. Lapunk úgy tudja, az alagútfúró cégcsoport és a DBR között az elmúlt napokban holtpontra jutottak a tárgyalások, információink szerint a Bamcó komolytalannak tartja a projektigazgatóság hozzáállását. A konzorcium egyébként a BKV és a főváros vezetéséhez, valamint két miniszterhez írt levelében nem zárta ki, ha nem tudnak megegyezni, abból akár a szerződés felbontása is következhet.

Most 40 százalékos készültségű a 4-es metró

Klados Gusztáv elmondta: a Szent Gellért tér alatt várakozó fúrópajzsok a jövő hét elején elindulhatnak a Duna alatt a Fővám téri állomás felé; a munka három hétig tarthat. A sajtótájékoztatón kiosztott közleményből kiderült, hogy a teljes beruházás mintegy 40 százalékos készültségű. A véghatáridő szempontjából jelenleg az egyik legfontosabb tényező, hogy az alagútfúró pajzsok mikor érik el a Fővám teret.

A 4-es metró összköltsége 517 milliárd forint, ebből a jelenleg Kelenföld és a Baross tér között épülő, 10 állomást magába foglaló első szakasz 353 milliárd forint. A második szakaszban a tervek szerint további 4 állomással hosszabbítanák meg a metrót a Baross tér és a Bosnyák tér között.

A projekt első szakaszának finanszírozására a főváros 220-250 milliárd forintot remél az Európai Uniótól az euró-forint árfolyam függvényében. A uniónak elküldött pályázat elbírálása folyamatban van. A brüsszeli bizottság eddig két kiegészítő kérdést küldött a pályázathoz; a döntés legkorábban ez év nyarának elejére várható - áll a közleményben.

A Főpolgármesteri Hivatalban a bejelentést a csúszásról lapunk érdeklődésére nem akarták kommentálni.

Nem ért meglepetésként a bejelentés, már fél éve figyelmeztettem, hogy 2011-re nem lesz kész a beruházás - mondta lapunknak Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője, aki megköszönte Klados ezzel kapcsolatos őszinteségét. "A főpolgármesternek és a városvezetésnek a metróépítésről tett nyilatkozatai ezzel szemben szerinte a vicc ketagóriájába tartoznnak. Tarlós emlékeztetett arra, hogy a beruházás finanszírozása változatlanul tisztázatlan.

Metrómondatok: 'nem tudom, mikor lesz vége'

"A korábban tervezettnél várhatóan fél évvel később, csak 2003 júliusára készül el az új metró. A késés oka a kormánnyal folytatott tárgyalások elhúzódása." (Demszky Gábor főpolgármester sajtótájékoztatón, 1998. január 28.)

A főpolgármester úgy látja, ma még nem beszélhetünk arról, hogy a metróberuházás késik, és ha az első tendereket - a szükséges engedélyek birtokában - ez év első felében ki tudják írni, 2008 végére megépülhet a metró. (Demszky Gábor főpolgármester sajtótájékoztatón, 2004. január 14.)

"Mára túl vagyunk minden politikai huzavonán, pereskedésen. A beruházáshoz szükséges pénzt pedig törvény garantálja. Úgyhogy most már semmi sem akadályozhatja meg, hogy terveink szerint 3 év múlva, 2009 végén utazhassunk az új, zöld metrón." (Demszky Gábor főpolgármester az alapkőletételnél, 2006. június 8.)

"Bízom a jelen lévő metróépítő szakemberek munkájában, ezért szilárd meggyőződésem: 2010 végére készen lesz az új metróvonal első szakasza Budapesten." (Demszky Gábor főpolgármester az alagútfúrás kezdetekor, 2007. április 3.)

"A tesztüzem, az előre nem látható események kockázata, továbbá a költségtúllépés megakadályozása miatt a pályázatban 2011. június 30. szerepel végső átadási határidőként." (Demszky Gábor főpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatón, 2007. október 25.)

"A jelenlegi ütemterv szerint a pajzsos alagútfúrás 2009 végére, 2010 elejére befejeződhet, és 2011 harmadik negyedévére a 4-es metró fizikailag készen lesz. Utána következhet az irányítási rendszer kiépítése, amely azonban eddig csaknem mindenütt tovább tartott, mint amennyi időt eredetileg terveztek rá. Bármennyire is szeretném, nem tudom megmondani, mikor lesz vége." (Klados Gusztáv metró projektigazgatóság vezető egy szakmai konferencián, 2009. február 25.)

A 4-es metró épülő Fővám téri állomása
A 4-es metró épülő Fővám téri állomása
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.