A hazai Gripen-flotta 14 gépből áll, közülük kettő kétüléses kiképzőgép. Ez utóbbiak közül az egyik leszállás közben összetört a cáslavi repülőtéren május 19-én Csehországban, mert nem tudott megállni a kifutón. A két pilóta akkor is katapultált, de ők sérülés nélkül megúszták. Most egy másik is harcképtelenné vált, de a honvédség szerint ez nem veszélyezteti a hazai feladatok ellátását, és a balti országok, illetve Szlovénia légtérvédelmében vállalt kötelezettség teljesítését sem. A tábornok szerint viszont az időszakos kiesést kezelni kell.
A nem egészen egy hónappal ezelőtt történt baleset oka egyébként máig ismeretlen, de Orosz szerint első pillantásra nincs összefüggés a két esemény között. Akkor szakértők fékhibára gyanakodtak, de a repülőszemélyzet nem jelentett üzemzavart. A repülőtér vezetője viszont azt vélelmezte, hogy inkább a pilóták hibázhattak. A vizsgálat abban az ügyben is folyik, de Orosz nem akart „részeredményekkel” szolgálni.
Kérdéses viszont a szocialisták szerint, hogy valóban nincs-e összefüggés, s mindent megtett-e a honvédelmi vezetés, hogy a korábbi két súlyos eset után ne következhessen be újabb baleset (március végén egy Gripen Kassán hajtott végre kényszerleszállást). Mivel a három héttel ezelőtti baleset okaira sem adtak semmilyen magyarázatot, ezért Harangozó Tamás, az Országgyűlés honvédelmi bizottságának elnöke követeli, hogy a testület zárt ülésén a honvédelmi miniszter azonnal adjon tájékoztatást ezekről a kérdésekről és a balesetek minden ismert részletéről.
Amennyiben ez nem történik meg, vagy a honvédelmi miniszter nem tud megnyugtató választ adni a kérdésekre, akkor vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezik. A helyzet gyors tisztázását azért is fontosnak tartják – mondta Harangozó –, mert amíg a Gripenek nem repülhetnek, az ország légtere védtelen.
Más források úgy vélik, az is megérne egy vizsgálatot, hogy a gépek üzemeltetése körül minden rendben van-e. Egyes vélemények szerint a feladatokhoz mérten túl kevés az ember, s miután alacsonyak a fizetések, nagy a fluktuáció. Így viszont gondok lehetnek a karbantartás körül, ráadásul a HM korábban – éppen Harangozó kérdésére – még azt sem árulta el, hogy a pilóták teljesítik-e a kötelező repülési óraszámot.
|
A bajba került Gripen egy korábbi felvételen Veres Viktor / Népszabadság |
Nem most először fordult elő, hogy beleset ért magyar harci gépet. Csehországban totálkáros lett egy magyar Gripen, a magyar légierő vadászgépe túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak, és épségben megúszták a balesetet.
Orosz Zoltán teljesen normális eljárásnak nevezte, hogy az eset után átvizsgálják a hazai Gripeneket, és addig a repülők földön maradnak, de a meghibásodás jellege nem olyan, hogy „a típust le kellene tiltani”. Összefüggés a csehországi balesettel nincs – jegyezte meg kérdésre válaszolva, de kiemelte, „láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma”.
A cáslavi reptéren május 19-én történt másik Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek – mondta, hozzátette: hasonló vizsgálatot folytat le a HM ebben az ügyben, mint a csehországi esettel kapcsolatban.
Egy másik kérdésre válaszolva közölte: nem gátolja az ország légtérvédelmét és nemzetközi vállalásainak teljesítését, hozzátéve, hogy a két gép kiesése természetesen okoz nehézségeket.