galéria megtekintése

Százmilliókat nyertek Jakupcseken

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 08. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

Az állami tévének műsorokat beszállító cégek 5 és 25 százalék közötti haszonkulccsal dolgozhatnak, a tiszta haszon mértéke nagyon sok költségtényezőtől, nem utolsósorban a költségek könyveléstechnikájától is függ – mondták a lapunk által megkérdezett gyártási szakemberek.

Annak kapcsán beszéltünk velük, hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) nyilvánosságra hozta a 2011–2015 között kötött szerződéseit a külső beszállító cégekkel. Ezekből az derül ki, hogy Halkó Gabriella és Kálomista Gábor cégei a legnagyobb beszállítói az állami médiának, közel két-két milliárd forintos megrendelést kaptak. Rajtuk kívül Fábry Sándor cégétől 1,1 milliárdért, Borbás Mária vállalkozásától pedig több mint 350 millióért rendelt műsorokat az MTVA.

A gyártási szakemberek szerint a külső cégtől megrendelt produkciók esetében a költségelszámolások pontos ismerete nélkül nehéz ár–érték arányt megállapítani, de azt biztosan lehet állítani, hogy

a produkciós cégek minimális haszonkulcsa öt százalék, ami több százmilliós megrendelések esetén már számottevő nyereséget hozhat.


Példaként említik a Kálomista Gábor résztulajdonában lévő Megafilm Service-t, amely tavaly csaknem egymilliárdos bevétel mellett 150 milliós nyereséget produkált.

 

Kálomista több filmsorozatot szállított, illetve szállít az állami tévének, köztük például a Fapad című vígjáték egy epizódjáért kifizetett 12, a Hacktionért utalt 11 millió forintot a szakemberek – kalkulálva a film szereplőgárdájával, díszletével, helyszíneivel – reális összegnek tartják. Kálomista több produkciója esetében inkább a nézettség tekintetében vethető fel ár-érték aránybeli kifogás, filmjei ugyanis finoman szólva sem hoznak kiugró nézettséget. A tavaszi szezonban voltak olyan hetek, hogy a Fapadot és a Munkaügyek irreality show-t százezernél is kevesebben látták.

Jelentősen túlárazottnak tartják a szakemberek Jakupcsek Gabriella Ridiküljét, amelyen

nagyon sokat kereshet a Halkó Gabriella résztulajdonában lévő Apropó Média Kft. A napi beszélgetős műsor egy-egy epizódjáért 3,4 milliót fizet az állami média, miközben a műsornak állandó díszlete van, naponta három-négy vendéget kell csupán szervezni, meg a stúdióban ülő közönséget.

Az elmúlt években az MTVA 1,6 milliárd forint értékben rendelt meg Ridikült az Apropó Médiától, a lapunk által megkérdezett gyártási szakértők szerint ennél a műsornál a haszonkulcs simán elérheti a 25 százalékot is. Az ilyen típusú műsoroknál azzal tudják jelentősen csökkenteni a költségeket, hogy előre felvesznek több adást, egy napba akár két-három epizód forgatását is belezsúfolják.

Külön kértünk szakvéleményt Fábry Sándor show-műsoráról is. Az MTVA több évadon át 22 millió plusz áfát fizetett a kéthetente jelentkező show egy epizódjáért, idéntől már csak 17 milliót. A költségcsökkentést részben azzal magyarázták, hogy a show-t most már nem a Millenáris Teátrumban, hanem az MTVA stúdiójában forgatják. A meghívott sztárvendégek, a zenekar, a közönség, a nagy létszámú operatőri és hangmérnöki gárda költségeit kalkulálva a gyártási szakemberek azt mondták, hogy szerintük a műsor 14-15 millióból kihozható. Ezt támasztja alá, hogy Fábry cége tavaly 35 millió forint nyereséget produkált.

A Borbás Mária Gasztroangyaláért adásonként fizetett 3,7 milliót tartják leginkább ár-érték-nézettség arányosnak.

Egy adáshoz több napot kell vidéken forgatni, a minimum hat-nyolc tagú stáb napidíja, utazása, szállásának költsége legalább két és fél millióba kerülhet, plusz az anyag megvágása. A főzőműsor 200 ezer fölötti nézettsége jelentősen meghaladja a Duna TV átlagát.

A Ridikül felvétele az MTVA 7-es stúdiójában
A Ridikül felvétele az MTVA 7-es stúdiójában
Zih Zsolt / MTVA

A gyártási szakemberek szerint magáért beszél, hogy az MTVA az Orbán–Simicska-háború kirobbanása után „eszmélt rá”, hogy a Simicska-cég, a Hung-Ister helyett maga maga is le tud gyártani olyan nagy költségvetésű szórakoztató produkciókat, mint a Magyarország, szeretlek!, A Dal és a Maradj talpon! Az utóbbi vetélkedőműsorért epizódonként 3,5 millió forintot fizetett a külső gyártónak az MTVA, de ebbe bele kellett kalkulálni a vételár 25 százalékát kitevő nemzetközi licencdíjat. Korábban az állami média egyik legnézettebb műsoráért, a Magyarország, szeretlek!-ért adásonként 19 millió forintot, évadonként több százmilliót fizettek a Hung-Isternek. Minden egyes adáson több millió forint lehetett a tiszta haszon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.