Túl jó áron bukhat el a metrófelújítás
Nagy meglepetésre az észtek állnak nyerésre az M3-as vonalon futó metrókocsik felújítási tenderén. A Skinest Rail tíz százalékkal olcsóbb ajánlatot tett az eddig befutónak tartott orosz gyártónál. Ám a BKV a hírek szerint az észt pályázat érvénytelenítését fontolgatja a kirívóan alacsony ár miatt.
Összesen két végső ajánlat érkezett be a 3-as metrókocsi-felújítási tenderére. Az eredeti orosz gyártó Metrowagonmash mellett csupán az orosz utódállamokban sok szerelvényt felújító észt Skinest Rail nyújtott be pályázatot. Az észt járműgyártó közel 9 milliárd forinttal alacsonyabb áron újítaná fel a magyar szerelvényeket. Ezzel alaposan feladta a leckét a BKV-nak, mivel a bírálati szempontok közül éppen az ár a legfontosabb tényező. Még akkor is, ha a pályázati dokumentáció összeállításakor a kezdeti 72 százalékról végül 60 százalékra szállították le a beszámítás mértékét.
|
Nem látszik a metróalagút vége: a 3-as vonal szerelvényei még mindig felújítóra várnak Teknős Miklós / Népszabadság
|
A Népszabadság meg nem erősített információi szerint a BKV fontolgatja az észtek pályázatának érvénytelenítését az aránytalanul alacsony ár miatt. Ez ugyanis több, mint 10 százalékkal kisebb az orosz cég által számítottnál. Ez pedig kirívóan olcsónak tűnhet például annak ismeretében, hogy az oroszok a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel szövetkezve, Budapest közelében végezhetnék el a munkát, míg az észteknek legalább Ukrajnáig kellene szállíttatni a kocsikat. A cég legutóbb Kijevben végzett hasonló munkát. De másba nehéz lesz belekötni.
Az észt és az orosz cég ajánlatának műszaki tartalma között ugyanis nincs nagy eltérés. Az esztétikai szempontokon – például kocsibelsők kialakítása – pedig lehet vitatkozni. (A kijevi szerelvények belseje meglehetősen egyszerű.) A BKV Népszabadságnak küldött válaszában azt írja, hogy hiánypótlást, illetve az ajánlatokban található nem egyértelmű nyilatkozatok tartalmáról is felvilágosítást kértek a cégektől. (Ez a jogszerű kizáráshoz is szükséges lépés.) A hiánypótlásokra, illetve a benyújtott pályázati anyagok nagy terjedelmére hivatkozva legkorábban június végén hirdethetnek eredményt.
A BKV hezitálása érthető. A budai Vár midibusztendere esetében a Közbeszerzési Döntőbizottság azért semmisítette meg a tender eredményét, mert a BKV nem győződött meg az Orangeways kirívóan alacsony ajánlati árának megalapozottságáról. De a másik irány is tartogat buktatókat, amelyre jó példa többek között a többször elkaszált gyűjtőcsatorna-, illetve trolitender. Vélhetőleg bármely céget hozza ki győztesnek a BKV, a vesztes megtámadja az eredményt. Ez pedig lehetetlenné teszi a július eleji szerződéskötést. Bár a befejezés 2017-es céldátuma azzal együtt se lenne tartható. A pályázati kiírás szerint a gyártók 39 hónapot kapnak a kocsik felújítására, ez pedig több mint 3 év, ami idei kezdéssel számítva is 2018-as zárást jelent. Bár a rövidebb vállalási határidő pluszpontokat ér.
A Népszabadság információi szerint a másik két, eddig még versenyben lévő gyártó – a cseh Skoda és a spanyol CAF – visszalépésének az egyik oka a már-már teljesíthetetlenül szoros határidő. A nyertesnek a szerződéskötéstől számított 6 hónap múlva kell bemutatnia a prototípust a BKV-nak. Ez azonban jószerével csak annak sikerülhet, aki már az eredeti műszaki leírás, illetve az arra alapozó felújítási terv birtokában van. Márpedig a spanyolok nem rendelkeztek ezzel. A Skoda végzett ugyan hasonló munkát Prágában, de ott a megrendelő nem várta el, hogy a szélső vezetőfülkével ellátott vezérkocsik közötti közbenső kocsik teljesen egyformák legyenek. Elfogadták, hogy gazdaságossági szempontok miatt megosszák ezek között a funkciókat. A BKV azonban ragaszkodott az egyforma kialakításhoz, ami viszont annyira megemelte volna az árat, hogy feleslegesnek tűnt a folytatás.
A városvezetés által meghatározott 60 milliárd forintos értékhatáron a hírek szerint az oroszoknak sem sikerült belül maradniuk. Ez pedig ismét felveti a második körben visszalépett Alstom szempontját: az új szerelvények nem lennének annyival drágábbak, mint amennyivel jobbak és hosszabb élettartamúak. A járműpark felújítására egyébként 60 milliárd forint kölcsönt vesz fel a főváros, a hitel költsége 15 milliárd.