Tarlós: Az is baj, ha jobbat kapunk?
„Valójában ezen minden új” – így foglalta össze tapasztalatait a Népszabadságnak egy névtelenséget kérő szakértő, aki az elsők között nézhette meg kívül-belül a 3-as metró első, Oroszországban (hivatalosan) felújított, s múlt héten Budapestre érkezett szerelvényét. Az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy ezek valójában nem a kiszállított, végtelenül lepusztult régi szerelvények felújított változatai, hanem régebben, 40 éves technológia alapján legyártott, raktáron maradt újak.
Tarlós István főpolgármester a Népszabadság cikkére az Origónak reagált. Azt mondta, "nincs olyan információja", hogy valójában nem felújított, hanem teljesen új kocsikat szállítana a budapesti hármas metróra a felújítási tendert elnyerő orosz cég, a Metrovagonmash.
"Játékból tételezzük fel, hogy valóban újak ezek a kocsik, most akkor a város mikor jár jobban: ha a pénzéért felújítottakat kap, vagy ha teljesen újakat?" - tette fel a kérdést a főpolgármester. Hozzátette: őt a találgatások, névtelen szakértői nyilatkozatok nem érdeklik, csak az, hogy biztonságos szerelvényeken utazhasson az a napi félmillió ember, aki a 3-as metrót használja.
Tarlós István találgatások miatt nem is indít vizsgálatot. Mint mondta, a Nemzeti Közlekedési Hatóság úgyis megvizsgálja a kocsikat, mielőtt kiadja az engedélyt.
Csakhogy az említett hatóság nem azt vizsgálja, volt-e trükközés a közbeszerzésben, hanem csak azt: a kocsik megfelelnek-e a hatályos szabványoknak. Márpedig azoknak megfelelhetnek mind a felújított, mind a teljesen új, csak a régi technológia szerint készült vagonok.