Trolitender végveszélyben

Aligha sikerül szerződést kötni, illetve lezárni a trolibeszerzést a héten. A határidőből való kicsúszás azonban – mint ahogy azt megírtuk – a 3,4 milliárd forint értékű uniós támogatás elvesztését eredményezheti. A Közbeszerzési Döntőbizottság a múlt héten sem hozott határozatot az előző tender után indított eljárásban. A döntést ezúttal szeptemberre halasztotta.

De az utolsó trolipályázat eredménye is várat magára, bár Tarlós István főpolgármester már elkottyintotta: várhatóan a drágább ajánlat mellett dönt a város, egyúttal mindenkit megnyugtatott, hogy megvan a hiányzó 600 millió, mert a szintén kalandos életű villamostenderen kétmilliárdot spórolt Budapest.

Az utolsó, immáron harmadik trolitenderen ugyanis kétmillió euróval drágábban szállítaná a 24 járművet a lengyel Solaris, mint az előző fordulóban. Igaz, ezúttal a cseh Skodát is bevette. Éppen azt a céget, amely megtámadta az előző pályázat eredményét – vagyis a Solaris győzelmét –, holott el sem indult a pályázaton. Az előző – sorban a második – pályázaton egyébként egy lengyel céggel társulva nem egészen 11 millió eurót kért a Solaris a trolibuszokért.

A harmadik tenderen viszont a Skodával együtt már 12,85 millió euróban (hozzávetőleg négymilliárd forintban) szabta meg az árat. A mindkét pályázaton induló orosz Trolza–Ikarus páros viszont éppen ellenkezőleg, jelentősen csökkentette az árat: 12,5 millió euró helyett most már kevesebb mint tízmillió euróval is beérné. Csakhogy alaki hibát vétett. Ezért halogatja az eredményhirdetést a tendert kiíró Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Szinte bizonyos, hogy bármelyik párost hozza is ki győztesnek, a másik megtámadja a határozatot. A beruházás 99,3 százalékát álló unió adta 3,4 milliárd forint tehát többszörösen is veszni látszik.

– A 600 milliós felárból további négy trolibuszt vehetne a BKV, ráadásul így sem biztos, hogy eredményesen le tudja zárni az évek óta húzódó járműbeszerzést – hangsúlyozza Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke, aki szerint a jelenlegi járműállomány legrégibb darabjai már nem sokáig állíthatók balesetveszély nélkül forgalomba.

Ráadásul a felsővezetékek és a váltók is felújításra szorulnának, mivel az elmúlt években hozzájuk se nyúltak, ám az infrastruktúráról egyelőre szó sem esik. Az új trolik eredetileg az idén váltották volna a régieket. A főváros eddig három tendert hirdetett a tárgyban. Az elsőt eredménytelennek nyilvánították, a második eredményét megtámadta a Skoda, a harmadik végjátéka most zajlik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.