A BKK-nál nehéz helyzetben vannak. Ha az olcsóbb orosz–magyar ajánlatot hirdetik ki győztesnek, a Solaris–Skoda biztosan megtámadja az eredményt, és ezzel kicsúsznak a 2015. végi uniós határidőből. Ha a korábbi ajánlathoz képest kétmillió euróval drágább Solaris–Skoda ajánlatát fogadják el, akkor viszont nem lesz elég az uniós támogatás. A lengyel–cseh páros ugyanis négymilliárd forintért szállítaná a trolibuszokat, de a beruházás 99,3 százalékát álló unió csak 3,4 milliárd forintot adott.
A BKK-nak pedig nincs extra 630 millió forintja, így a cégnek ismét a kormánynál vagy a fővárosnál kellene kuncsorognia a pénzért. Így történt ez a CAF villamosok és a 3-as metró tervezői megbízása esetén is. De a BKK szétverésére készülő városvezetés, illetve az uniós ügyekben korábban is elégedetlenkedő kormány ezúttal aligha lesz megértő.
– A trolitender meghiúsulása a troliközlekedés végét jelenti Budapesten – állította lapunknak korábban Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. – A jelenlegi járműállomány legrégibb darabjai húsz évnél is öregebbek. Már nem sokáig állíthatók balesetveszély nélkül forgalomba. Nem sok ideje maradt a BKK-nak a mérlegelésre. Az előző uniós pénzügyi ciklusban elnyert támogatás felhasználására 2015 végéig van mód. Ha eredményt hirdetnek, akkor azt biztosan megtámadják, az eljárás hónapokig húzódhat.
Miközben az előző tenderrel kapcsolatos vizsgálat se zárult le. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB), felülírva korábbi döntését, jóváhagyja a Solarisszal való szerződéskötést, akkor a harmadik tendert érvénytelenné nyilvánítják. Ha a BKK veszít a döntőbizottság elleni perben, akkor a harmadik pályázat győztesével szerződhet. A KDB agusztus 27-re ígért döntést. A harmadik tender eredményét a hónap végéig ki kellene hirdetni, hogy legalább elméleti esély maradjon az uniós pénz megtartására.
Az új trolik egyébként eredetileg az idén váltották volna le a régieket. A főváros még 2011 áprilisában döntött a beszerzésről, de a fejlesztési miniszter csak 2012 decemberében írta alá a támogatási szerződést, az első trolitendert pedig csak 2013 júniusában hirdette meg a BKK. A felhívást sok kritika érte, végül eredménytelennek nyilvánították. A második forduló 2013 novemberében indult. A főváros újra 24 – opcionálisan további 84 – járműre kért ajánlatokat.
A kétszer módosított határnap előtt a tenderen el sem induló Skoda jogorvoslati kérelemmel fordult a döntőbizottsághoz, s az megsemmisítette a BKK döntését. A BKK pert indított. A cég a KDB-nek írt levelében hangsúlyozta: Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszíthet el végérvényesen. Az uniós határidő ugyanis olyan szűk, hogy a tender újraindításával vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle.
Egy héttel később mégis azt bizonygatták, hogy mindenképpen beleférnek a határidőbe, majd harmadszor is nekifutottak a trolibeszerzésnek. A gyártók augusztus 5-ig küldhették el ajánlatukat. A nyertesnek az egyszerre 62, illetve 102 embert szállítani képes szóló- és csuklós buszok leszállítása mellett a helyszíni próbaüzem lebonyolítását, az előírt engedélyek – például a forgalombahelyezési engedélyek – beszerzését és a kezelő személyzet betanítását is vállalnia kell.