Tíznapos totális rendőri ellenőrzés kezdődik
Miután három egymást követő fekete hétvégén több, külön-külön is több halálos áldozatot követelő közlekedési baleset történt az utakon, országos közlekedésbiztonsági ellenőrzésről döntött Hatala József országos rendőrfőkapitány – jelentette be Halmosi Zsolt rendészeti főigazgató. A péntektől augusztus 20-ig tartó akciósorozatban a rendőrség valamennyi (200) sebességmérő berendezését az utakra vezényli. Az ORFK vezetőjének utasítása értelmében a járőröknek „minden intézkedés alá vont gépjárművezetőt kötelező megszondáztatniuk”. Ennek az oka az, hogy az elmúlt években az átlagosnál kisebb mértékben csökkent az ittas vezetők által okozott közlekedési balesetek száma; ezek aránya az összes balesethez viszonyítva az előző év azonos időszakához képest 10-ről 11 százalékra nőtt.
Magyarországon az elmúlt néhány évben az objektív felelősség bevezetésének, a rendőrségi ellenőrzések számának és hatékonyságának, valamint a különböző eljárásokban kiszabható bírságok jelentős emelkedésének együttes hatására biztonságosabbá váltak az utak az ezredfordulós állapotokhoz képest. Nemrég fejezte ki elismerését az EU közlekedésbiztonsági szervezete a közúti közlekedés halálos áldozatainak csökkentése terén elért sikerekért. Az elismerés épp akkor érkezett, amikor hosszú idő után először újra nőtt a közlekedési balesetekben elhunytak száma; az év első hét hónapjában (2011 azonos időszakához képest) héttel többen haltak meg az utakon, 326-an.
Halmosi Zsolt a rendőrség vizsgálati adataira hivatkozva leszögezte: elenyésző számban fordul csak elő, hogy egy jármű műszaki hibája vagy úthiba miatt történik baleset. Ez utóbbi még akkor is igaz, ha sok helyen (mivel nincs pénz az út felújítására) sebességkorlátozással igyekeznek csökkenteni a baleseti veszélyt – inkább kevesebb, mint több sikerrel. A balesetek nagy része továbbra is a gyorshajtásra vezethető vissza, részben az esztelen száguldozásra, részben az úgynevezett relatív gyorshajtásra, amikor a járművezető nem az adott útviszonyoknak megfelelő sebességgel hajt.
A második leggyakoribb baleseti ok: az elsőbbségi szabályok be nem tartása. Halmosi szerint különösen sok biciklis és motoros esik áldozatul annak, hogy az autósok a védett útra ráhajtva csak azt figyelik, nem közeledik-e feléjük egy másik autó, a kisebb, ezért nehezebben észrevehető motorosok és kerékpárosok felbukkanásának lehetőségével a többségük egyáltalán nem is számol.
Halmosi tábornok a sajtótájékoztatón azt ígérte, hogy nem a lakott terület kezdetét jelző táblától öt méterre állítják majd fel a rendőrök a sebességmérőket, hanem a tapasztalatok szerint különösen balesetveszélyes utakon: az M7-es, az M0-ás bármelyik szakaszán, az M1-M7 közös szakaszán, az idegenforgalmilag frekventált területeken, az augusztus 20-i hétvégi országos jelentőségű rendezvények helyszínére vezető utakon. Az ellenőrzés a sebességmérés és a szondáztatás mellett kiterjed az előírt biztonsági eszközök (a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés) szakszerű használatának ellenőrzésére is.