Önmagában
nem büntetendő ugyanakkor a hatályos magyar jog szerint a terrorista csoportok által szervezett kiképzésen való részvétel.
Bárki következmények nélkül büszkélkedhetne a Facebookon, hogy megjárta az Iszlám Állam valamelyik kiképzőtáborát. Önmagában a kiképzésen való részvétel ugyanis csak akkor lenne bűncselekmény, ha a kiképzés egy konkrét terrorcselekmény elkövetésére való felkészülés lenne. Ez esetben ugyanis a kiképzés terrorcselekmény előkészületének minősülne.
Magyarországon pillanatnyilag nem tilos nem szövetséges idegen hadseregek számára katonákat, vagy a későbbiekben bármilyen katonai kisegítő szolgálat ellátására alkalmas embereket toborozni. Mivel a terrorszervezetek által meghirdetett kiképzéseken való részvétel sem bűncselekmény, így
elvileg akár az Iszlám Állam hadserege számára is toborozhatna bárki Magyarországon.
(Nyilván rászállna az illetőre a rendőrség és az összes titkosszolgálat, de az már erősen kétséges, hogy ha más bűncselekményt nem követett el, vajon milyen címen állítanák bíróság elé.)
A szocialisták a fentiekre tekintettel mások mellett azt javasolják, hogy a parlament módosítsa a Büntető Törvénykönyvet oly módon, hogy a terrorszervezethez tartozás (a tagság) már önmagában is legyen bűncselekmény, független attól, hogy az adott terrorszervezet követett-e el bármiféle terrorcselekményt vagy sem, illetve, hogy készült-e terrorcselekmény elkövetésére. Aki tagja valamely terrorista szervezetnek, a javaslat szerint akkor is büntetendő lenne az MSZP javaslata szerint, ha közvetlen nem vett részt (vagy nem bizonyítható hogy részt vett) konkrét terrorcselekmény előkészítésében, végrehajtásában.
Egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetnék a szocialisták „a terrorizmus népszerűsítését”, azaz mindazokat, akik nagy nyilvánosság előtt a terrorizmus finanszírozására, terrorista csoportok által szervezett kiképzéseken való részvételre buzdítanak. Az sem a törvénymódosító javaslatból, sem az indítvány indokolásából nem derül ki ugyanakkor, hogy
bűncselekmény lenne-e az is, ha valaki például megoszt a világhálón egy Iszlám Állam által feltöltött propagandaanyagot.
A szocialisták értelmezése szerint terrorista csoportnak minősülne „az a három vagy több személyből álló, hosszabb időre szervezett, összehangoltan működő csoport, amelynek a célja terrorcselekmény elkövetése”. Nem kell hozzá túl nagy jóstehetség, hogy ez a definíció aligha fogja kiállni a jog, és főleg nem a gyakorlat példáját. Hiszen ez esetben nem minősülne terrorszervezetnek az a három iszlamista harcos, akik hirtelen felindultságukban követnek el mészárlást vagy robbantást, majd dolguk végeztével elválnak útjaik, és soha többé nem találkoznak egymással. Hiszen ők nem hosszú időre szerveződtek, csak egy munkára.
De más gond is lehet majd ezzel a definícióval. Például, hogy bizonyos szervezetek tevékenységét az országok egy része terrorizmusnak minősíti, a másik függetlenségi háborúnak.
Mindezektől függetlenül tény, hogy
a hatályos magyar büntetőjog olyan tevékenységet nem szankcionál ma még, amelyek viszont nagyban segíthetik a terrorizmus terjedését, terrorcselekmények elkövetését.
A törvényjavaslat azonban nemcsak a terrorszervezetekhez tartozást és a tevékenységükben való részvételt rendelné büntetni. Nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetné azokat is, akik Magyarország területén nem szövetséges fegyveres erőkbe toboroznának katonákat. Azokat is, akik belépnek, felvételre jelentkeznek vagy kiképzésen vesznek részt olyan nem szövetséges haderőnél, amely éppen valamilyen fegyveres konfliktusban vesz részt. Öttől tíz évig terjedő börtön vár ugyanakkor arra, aki tizennyolc évesnél fiatalabbakat toboroz vagy közvetít idegen hadseregek számára.