galéria megtekintése

Tíz év dzsihádista toborzásért

1 komment


Fekete Gy. Attila

Tíz év börtön várna arra, aki terrorszervezet tevékenységében részt vesz, és arra is, aki terrorista csoport által szervezett kiképzésre toboroz, közvetít, vagy ilyen kiképzésre bárkit kényszerít, rábír, rábírni törekszik – amennyiben a parlament elfogadja az MSZP beterjesztett törvényjavaslatát. Az előterjesztésről ma tárgyal a jogalkotási bizottság.

A franciaországi véres terrortámadások végrehajtóinak többsége uniós polgár volt. Jellemzően többedik generációs bevándorlók leszármazottai. A szocialisták e tény és más terrorcselekmények tapasztalatai alapján, amelyeket részben vagy egészben szintén Európában született terroristák hajtottak végre, bizonyítottnak látják, hogy az Európai Unió országainak biztonságára ma az egyik legnagyobb veszélyt azon saját állampolgáraik jelenthetik, akik az alapvető emberi jogokat nyíltan tagadó, erőszakot hirdető ideológiák befolyása alá kerültek, és Európán kívüli szervezett csoportok által szervezett kiképzéseken vettek részt.

Ez egy olyan új biztonsági fenyegetés, amelyre még nem adott megfelelő választ Európa – állítják.

A hatályos magyar Btk. büntetni rendel számos, a terrorizmushoz kapcsolódó cselekményt, mint például a terrorcselekményben való részvételt (húsz év is kiszabható az elkövetőkre), vagy a terrorizmus finanszírozását (kettőtől nyolc év). Sőt, a terrorcselekmény esetén annak előkészülete is bűncselekmény. De még az is kaphat három évet, aki tudott egy konkrét előkészületben lévő terrorcselekményről, és bár módja és lehetősége is lett volna rá, mégsem figyelmeztette a hatóságokat.

 

Önmagában

nem büntetendő ugyanakkor a hatályos magyar jog szerint a terrorista csoportok által szervezett kiképzésen való részvétel.

Bárki következmények nélkül büszkélkedhetne a Facebookon, hogy megjárta az Iszlám Állam valamelyik kiképzőtáborát. Önmagában a kiképzésen való részvétel ugyanis csak akkor lenne bűncselekmény, ha a kiképzés egy konkrét terrorcselekmény elkövetésére való felkészülés lenne. Ez esetben ugyanis a kiképzés terrorcselekmény előkészületének minősülne.

Magyarországon pillanatnyilag nem tilos nem szövetséges idegen hadseregek számára katonákat, vagy a későbbiekben bármilyen katonai kisegítő szolgálat ellátására alkalmas embereket toborozni. Mivel a terrorszervezetek által meghirdetett kiképzéseken való részvétel sem bűncselekmény, így

elvileg akár az Iszlám Állam hadserege számára is toborozhatna bárki Magyarországon.

(Nyilván rászállna az illetőre a rendőrség és az összes titkosszolgálat, de az már erősen kétséges, hogy ha más bűncselekményt nem követett el, vajon milyen címen állítanák bíróság elé.)

A szocialisták a fentiekre tekintettel mások mellett azt javasolják, hogy a parlament módosítsa a Büntető Törvénykönyvet oly módon, hogy a terrorszervezethez tartozás (a tagság) már önmagában is legyen bűncselekmény, független attól, hogy az adott terrorszervezet követett-e el bármiféle terrorcselekményt vagy sem, illetve, hogy készült-e terrorcselekmény elkövetésére. Aki tagja valamely terrorista szervezetnek, a javaslat szerint akkor is büntetendő lenne az MSZP javaslata szerint, ha közvetlen nem vett részt (vagy nem bizonyítható hogy részt vett) konkrét terrorcselekmény előkészítésében, végrehajtásában.

Egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetnék a szocialisták „a terrorizmus népszerűsítését”, azaz mindazokat, akik nagy nyilvánosság előtt a terrorizmus finanszírozására, terrorista csoportok által szervezett kiképzéseken való részvételre buzdítanak. Az sem a törvénymódosító javaslatból, sem az indítvány indokolásából nem derül ki ugyanakkor, hogy

bűncselekmény lenne-e az is, ha valaki például megoszt a világhálón egy Iszlám Állam által feltöltött propagandaanyagot.

A szocialisták értelmezése szerint terrorista csoportnak minősülne „az a három vagy több személyből álló, hosszabb időre szervezett, összehangoltan működő csoport, amelynek a célja terrorcselekmény elkövetése”. Nem kell hozzá túl nagy jóstehetség, hogy ez a definíció aligha fogja kiállni a jog, és főleg nem a gyakorlat példáját. Hiszen ez esetben nem minősülne terrorszervezetnek az a három iszlamista harcos, akik hirtelen felindultságukban követnek el mészárlást vagy robbantást, majd dolguk végeztével elválnak útjaik, és soha többé nem találkoznak egymással. Hiszen ők nem hosszú időre szerveződtek, csak egy munkára.

De más gond is lehet majd ezzel a definícióval. Például, hogy bizonyos szervezetek tevékenységét az országok egy része terrorizmusnak minősíti, a másik függetlenségi háborúnak.

Mindezektől függetlenül tény, hogy

a hatályos magyar büntetőjog olyan tevékenységet nem szankcionál ma még, amelyek viszont nagyban segíthetik a terrorizmus terjedését, terrorcselekmények elkövetését.

A törvényjavaslat azonban nemcsak a terrorszervezetekhez tartozást és a tevékenységükben való részvételt rendelné büntetni. Nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetné azokat is, akik Magyarország területén nem szövetséges fegyveres erőkbe toboroznának katonákat. Azokat is, akik belépnek, felvételre jelentkeznek vagy kiképzésen vesznek részt olyan nem szövetséges haderőnél, amely éppen valamilyen fegyveres konfliktusban vesz részt. Öttől tíz évig terjedő börtön vár ugyanakkor arra, aki tizennyolc évesnél fiatalabbakat toboroz vagy közvetít idegen hadseregek számára.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.