galéria megtekintése

Nem tudni, mit csinál Tarlósék cége, de nagyon sokba kerül

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 28. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Biztosítást kötöttek a vezetőkre, vettek laptopot, beszerezték a mobilokat és a gépkocsikat – fél év alatt nagyjából ennyi dokumentálható munkát sikerült elvégeznie a főváros milliárdos közvagyona fölött őrködő mamutcégnek, a Budapesti Városigazgatóság Zrt.-nek.

Bán Tamás vezérigazgató május végi távozásával, úgy tűnik, végképp érdektelenné vált a Budapesti Városigazgatóság Zrt. Tarlós István számára. Holott a főpolgármester a ciklus egyik legfontosabb feladatának éppen a városüzemeltetés reformját tűzte ki. De nem sok minden történt eddig.

Bán Tamás
Bán Tamás
M. Schmidt János / Archív

Az új közgyűlés az első indítványok között szavazta meg a holding létrehozását, a koncepciót április végére dolgozták ki. Addigra kiderült, hogy szinte semmi sem változik. Kivéve, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) éléről sikeresen eltávolították Vitézy Dávidot. Helyét Dabóczi Kálmán foglalta el.

 

A városigazgatóság élére az elődcég, a Budapesti Városüzemeltetési Zrt. korábbi vezetőjét, Bán Tamást igazolták le. Akkor sem maradt sokáig, most alig fél év után igazolt át a Paks 2-beruházáshoz. Helyét Sidó Szabolcs, a fővárosi önkormányzat beruházásokért felelős főosztályának vezetője foglalta el. (Neki sikerült az egyik római-parti mobil gátról szóló vitában azt mondania: „beleszaladtunk a természet által kinyújtott késbe”.) Sidó első lépésként maga mellé vette régi ismerősét, Kovács Gábort, aki május végéig a bedőlt Quaestor-csoport egyik jelzáloggal foglalkozó cégénél volt hasonló pozícióban. Havi 1,5 millió forintos fizetésért, 15 százalékos éves prémiumért és havi 40 ezer forintos cafeteriáért fogadta el Sidó felkérését. De nem csak ő keres ennyit a fővárosi holdingnál: a jogi és a szolgáltatási igazgató ugyanennyiért dolgozik, míg a vezérigazgató havi 1,9 milliót keres (plusz egyéb juttatások). De az Origo által korábban közölt táblázat szerint ezenfelül is akad számos több százezres fizetés a cégnél. Az igazgatóság és a felügyelőbizottság évi költsége 55 millió forint.

Százmilliós ötlet troliszámozásra

Átszámozná a trolikat Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató. A trolik számozása ugyanis azért kezdődik a 70-es számtól, mert 1949-ben, a trolijáratok újraindításakor így „tisztelegtek” Sztálin születésnapja előtt. (Bár logikája is volt a dolognak, lévén a villamosok számozása 69-ig tartott.) A cégvezetőben most felmerült a kérdés: meddig állítunk még emlékművet „ilyen történelmi szereplőnek”? A cégvezető egyeztetést kezdeményez az ügyben a fővárossal. Dabóczinak ez az első ötlete a fővárosi közlekedés irányítójaként.

Csakhogy a tájékoztatók, térképek, megállótáblák stb. lecserélése akár százmilliós tétel is lehet. Ráadásul a trolik nem kaphatnak már foglalt számot, így háromjegyűek lennének.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes a cég üzleti tervének közgyűlési vitájában a cég feladatbővülésével – például bizonyos tulajdonosi irányítási jogkörök átvételével – indokolta a holding költségvetési keretének 19 százalékos – 122 millió forintos – emelését. A cég üzleti ráfordításainak 65 százalékát egyébként a személyi jellegű kiadások teszik ki, összesen 687 millió forintot. A holding átlagosan 45 főt foglalkoztat.

Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Mediaworks - archív

A feladatbővülés részleteiről nem sokat tudni. A holdingok korábbi működésének felülvizsgálata után ugyanis arra jutottak, hogy az a legjobb, ha szinte minden úgy marad, ahogy az előző ciklusban kialakult. A BKV-t továbbra is a BKK felügyeli. A BKK bonyolítja a közlekedési projekteket. A BKK Közút Zrt. nem válik ki, a Parking Kft. és az Enviroduna Kft. viszont az előzetes tervekkel ellentétben nem olvad be a BKK-ba. A városigazgatóságnak az „egy mindenek felett” szerepe helyett be kellett érnie a döntés-előkészítő, véleményező, kapcsolattartói feladattal. Az erről szóló előterjesztést Tarlós István elsőre levetette a napirendről, mivel „a BKK-tól még többet” elvesznek. Például a fejlesztési projekteket. A koncepció júniusi tárgyalásakor azonban fel sem merült a beruházások átadása a városigazgatóságnak. A cég a Rác fürdő és a Cséry-telep ügyét kapta meg, ami soha nem tartozott a BKK-hoz.

Ezzel foglalkoztak

Ami tudható: a cég honlapja szerint a városigazgatóság az elmúlt fél évben éppen egy tucatnyi szerződést kötött. Így például a Rác fürdő ingatlan-értékbecslésére nettó 750 ezerért, egy laptop beszerzésére nettó 446 ezerért, asztali gépek rendelésére 1,6 millióért. Ezenfelül három közbeszerzési eljárást indítottak. Elsőként földgázt rendeltek a holding cégeinek. Júniusban 21 darab autó hároméves tartós bérletére és flottaüzemeltetésére írtak ki tendert. Konszolidált, szürke és fekete színű, 1550–2000 köbcentis kocsikat kértek automata váltóval, klímával, tolatóradarral. Júliusban 4300 mobil-előfizetésre (!), 3700 darab készülékre (!), illetve 300 mobilnetes eszközre kértek ajánlatot. Ennyi.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.