Tiltakozik az RTL és a TV2: a műsoron és emberen kéne spórolniuk

A két legnagyobb magyar kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a TV2 tiltakozik a reklámadó tervezett bevezetése ellen.

A magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta, a reklámadó tervéről, különösen a mai napon megjelent törvénytervezetről – áll a legnagyobb magyar kereskedelmi tévé által kiadott hivatalos közleményben. A kereskedelmi tévé szerint az adó egy teljes iparágat tesz tönkre, amely az elmúlt öt évben már így is bevételei felét elvesztette.

Szerkesztők dolgoznak a vezérlőben a TV2 Csoport november elején elindult új csatornája, a Super TV2 reggeli műsora a Super Mokka felvételén a TV2 budapesti stúdiójában
Budapest, 2012. november 6. Szerkesztők dolgoznak a vezérlőben a TV2 Csoport november elején elindult új csatornája, a Super TV2 reggeli műsora a Super Mokka felvételén a TV2 budapesti stúdiójában 2012. november 6-án. MTI Fotó: Bruzák Noémi

A közzétett tervezet kifejezetten a televíziós iparágat lehetetleníti el, azon belül is a legnagyobb bevétellel rendelkező RTL Klubot érinti, hiszen az adó progresszivitása úgy van meghatározva, hogy az elsősorban társaságunkat hozza nehéz helyzetbe – olvasható a közleményben. A tévé szerint mindez jelentősen szegényebbé teszi a magyar tartalomipart, nagymértékben csökkenti a Magyarországon előállított műsorok mennyiségét, és munkahelyek százait veszélyezteti a médiaiparban. A magyar RTL Csoport szoros figyelemmel követi a törvényjavaslat alakulását, és minden opciót mérlegel a további magyarországi működésével kapcsolatban.

Lapunk megkeresésére a tévé egyik vezető személyisége azt azonban elképzelhetetlennek tartotta, hogy a reklámadó miatt az RTL Klub kivonulna Magyarországról.

A TV2 szerint a reklámadó bevezetésével több száz ember munkahelye kerülne veszélybe, alapvető, a nézőket 15 éve szórakoztató és tájékoztató műsorok szűnhetnek meg, emellett nem lenne pénz tömegtájékoztatásra, közszolgálati feladatok teljesítésére. A második legnagyobb nézettségű és árbevételű kereskedelmi tévé álláspontja szerint a reklámiparág az elmúlt öt évben ötven százalékot csökkent. A reklámpiacból élő TV2 sokmilliárdos veszteségbe fordult az elmúlt két évben. Azáltal ráadásul, hogy az analóg kikapcsolás nem történt meg időben, sok milliárd forint extra kiadása volt a cégnek.

– Most, hogy megszabadulnánk az analóg terhektől, a reklámadón keresztül még többet venne vissza a kormányzat, ezzel tovább mélyítve a médiapiac veszteségeit – közölte a kereskedelmi tévé. A TV2 hivatalos álláspontja szerint a reklámadó terve váratlanul érte őket, ahogy fogalmaztak, nagyságrendje meglepő és teljességgel elfogadhatatlan: csődbe viszi a 10 milliárdos árbevétel feletti vállalatokat, ezzel szemben költségvetési oldalon – tekintve, hogy egy 100 milliárd alatti reklámpiacról beszélünk – nagyságrendileg nem jelent számottevő bevételt.

A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken nyújtotta be a parlamentnek a reklámadóról szóló törvény tervezetét, miután Orbán Viktor miniszterelnök ezt nevezte meg a túlzottdeficit-eljárás lezárása érdekében beharangozott intézkedéscsomag egyik elemeként. Az elképzelés szerint a reklámadót a hirdetést megjelentető médiumnak kell megfizetnie a reklám közzétételéből származó bevétele után. Nem kell adót fizetni a politikai és a társadalmi célú hirdetések után, minden mást azonban megadóztatna a kormány, így a televíziós vásárlásokat és a médiaszolgáltatások, illetve a műsorszámok támogatását, a szponzorációt is.

A reklámadó sávos rendszerű lesz: évi egymilliárd forint bevételig nem kell adót fizetni, 1–5 milliárd forint között egy százalék, 5–10 milliárd forintnál már tíz százalék, a tízmilliárd forint feletti hirdetési bevételre pedig húszszázalékos adót vetne ki a kabinet. A progresszív rendszer miatt az elvonás elsősorban a nagy kereskedelmi televíziókat, így az RTL-t és a TV2-t érintheti érzékenyen. A reklámközlőknek idén július 20-ig kell megállapítaniuk és bevallaniuk a reklámadót, melyet két egyenlő részletben, augusztus 20-ig, illetve november 20-ig kell befizetniük. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője pénteken évi tízmilliárd forintra taksálta az új adóból származó bevételeket.

A legutóbbi nyilvános, 2011-es pénzügyi beszámolók alapján az RTL tavalyelőtt 29,2 milliárd forintos bevétel mellett 2,6 milliárd forintos nyereséget ért el, míg a TV2 16,3 milliárdos bevétele 8,9 milliárd forintos veszteséggel párosult. Már 2010-ben is hasonló folyamatoknak lehettünk szemtanúi. Az RTL akkor 29,1 milliárd forintos árbevétel mellett 3,1 milliárdos nyereséget hozott. A TV2 2010-es árbevétele 19 milliárd forint volt, igaz, vesztesége akkor csak 2,2 milliárd volt. Ami közös: a reklámadó mindkét cég számára komoly érvágást jelent.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.