galéria megtekintése

Egy gombnyomással eltörölnék az Ubert a taxisok – blokád Budapesten

23 komment

NOL

Hétfőn délután fél négykor, miután nem sikerült érdemben tárgyalniuk a hatóságokkal, a taxisok egy időre teljesen lezárták a Bajcsy-Zsilinszky út – Andrássy út kereszteződését. Blokád már reggel óta volt, de délelőtt még csak fél pályás lezárással tiltakoztak. Hivatalosan kedd reggel nyolcig maradnak. Lázár János délután bejelentette, a szerdai kormányülésen lesz téma a taxisok ügye. A demonstrálók azt akarják, hogy szüntessék meg az Ubert.

A teljes blokádról akkor döntöttek, amikor délután három után visszatért mindegyik taxisdelegáció a demonstráció helyszínére, és kiderült: érdemben senki sem tárgyalt velük, mindenhol csak petíciót akartak átvenni tőlük. Emiatt a taxisok délután fél négytől egy időre teljesen lezárták a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződését.

„Eddig mi mentünk oda, ahol azt reméltük, segítséget kapunk. Nem kaptunk Immáron ha valaki meg akarja szüntetni ezt a helyzetet, ő jöjjön ide tárgyalni" – mondta az egyik tüntetésszervező, Gelencsér Zsolt.

 
Kovács Klára / Népszabadság

Gelencsér magára vállalta a felelősséget a lezárásért. A hivatalos tüntetés véget ért, most kezdődik a nem hivatalos, a zárás, innentől mindenki a saját felelősségére marad – hangsúlyozta Gelencsér.

Mi a különbség?

Első blikkre nincs nagy különbség egy budapesti taxi és egy Uber-autó között. Mindkettő célja, hogy mihamarabb eljuttassa az utast A-ból B-be. Mégis sok a differencia. Egy budapesti taxi működését a taxirendelet szabályozza, amelynek számos pontja kötelező. Az elmúlt két év egyik leglátványosabb elvárása az volt, hogy az autókat sárgára kellett festeni, s biztosítani kellett a bankkártyás fizetés lehetőséget is. Az autókban légkondicionálónak lennie kell. Évente minősíteni kell az autókat, és rendeletben szabályozzák a téli gumi használatát. Fizetni kell a drosztdíjat: ez garantálja a jogot, hogy a sofőr megállhat a kocsijával a taxiknak kijelölt helyen. Csak azt a tarifatáblát lehet alkalmazni, amelyet bő két éve a fővárosi önkormányzat meghatározott. Alapdíjként 450 forintot, kilométerenként 280, míg várakozáskor percenként 70 forintot számolhatnak fel. Eközben a leglátványosabb kötelezettségek gyűjteményéből az Uber-sofőrök többsége alig teljesít valamit. A szabályok szerint az ő autóiknak is sárgának kellene lenniük, ám ezt nem tartják be, a fix tarifát sem alkalmazzák. Az alapdíj náluk 380 forint, ezen felül percenként 30 forintot vonnak le, a kilométerenkénti tarifa 165 forint. Amikor a rendelések száma nő, az árak emelkednek. Míg a taxisoknak tíz évesnél idősebb kocsijukat le kell cserélniük, az uberesnek nem. Nem elvárás a taxióra – hiszen az árat GPS-adatok alapján kalkulálják, s azonnal levonják az utas számlájáról –, és drosztdíjat sem kell fizetniük az önkormányzatnak. A két rendszer közötti különbséget a mai demonstráción egy járókelő foglalta össze csaknem tökéletesen: „majdnem szabályos mindkettő, de az egyik mégsem”. (Á. A.)

Bár korábban valóban felmerült, hogy eltorlaszolják, a taxisok vezetői végül elvetették a Lánchíd lezárásának az ötletét. A Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződésének a lezárásáról viszont egyeztettek a rendőrséggel. A rendőrség négy után azt kérte a taxisoktól, hogy egy-egy sávot nyissanak meg a forgalom előtt, és fél öt után az egyik sáv meg is nyílt a Lánchíd felé, a Károly körút felé eső részen viszont komoly viták alakultak ki a taxisok között, az ottaniak ugyanis inkább arra hajlottak, hogy egy sávot se nyissanak meg. Végül ott is engedtek, késő délutántól minden irányba egy-egy sáv már járható volt.

Földi D. Attila

Este hét körül így már minden irányba lehetett autózni a korábban lezárt részeken, mindössze tucatnyi taxis maradt az Andrássy út és Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésénél, a többiek autóikban üldögéltek. Összesen 80-90 autó vesz részt a demonstrációban.

Földi D. Attila

A helyzet nem nevezhető feszültnek helyszíni tudósítónk szerint, a kedélyeket egy-egy dudáló autós kavarja fel. Volt olyan sofőr, aki már másodjára jött vissza, hogy rádudáljon a taxisokra, az autó vezetőjét már névről ismerik, szidni is szokták a demonstrálók.

Kovács Klára / Népszabadság

A taxisok között – meséli a helyszínen lévő munkatársunk – egyébként megjelent néhány 2006-os tüntető is, próbáltak hangulatot kelteni, de a taxisok lehurrogták őket, mondván, ne avatkozzanak be az ő „szakmai” demonstrációjukba.

Kovács Klára / Népszabadság

Gelencsér kérdésünkre azt mondta, nem tudja, hogy hol járhat az a 350 vidéki kolléga, aki elindult Budapest felé, de az eddigi lezárás miatt nagyon sok taxis nem tudott csatlakozni.

Kovács Klára / Népszabadság

Egy taxis, egy idős úr eközben leült a 9-es busz elé. Öt percen át tartotta fel a járművet, amely elől végül a kollégái rángatták el, azzal, hogy ne kövessen el jogsértést.

Este nyolc körül már dugó sem volt a kereszteződésben, mindkét oldalon nyitottak szabad sávot, folyamatosan haladtak az autók, ami valószínűleg az esti forgalomnak is köszönhető. Ugyan az útkereszteződés mindegyik ágában állnak taxisok, de például az Andrássy úton már csak négy autót lehetett látni. A helyszínen nagyrészt nyugalom van, a járókelők fotózzák az kocsikat.

Szabó Miklós

Munkatársunk egy incidensről számolt be, amikor is egy taxis megkergetett egy uberest. Az útkereszteződés közepén egy taxisofőr futva el kezdett üldözni egy ezüst színű személyautót, ami elhajtott a József Attila út irányába. A kocsi pirosat kapott, így a taxis utólérte az autót, amelynek megpróbálta feltépni az ajtaját. A sofőr megfordult és elhajtott a helyszínről, de a taxis előbb még rácsapott egyet az autóra. A férfi később azt mondta, tudja, hogy a sofőr uberes, és már beszólogatott nekik korábban. A taxis egyébként ugyanazt sérelmezte, mint a többiek, azaz hogy az uberesek nem fizetnek adót és nem tartják be a szabályokat. A férfit egy rendőr kérdőre vonta, de más nem történt.

Hiába tárgyaltak – a teljes blokád előzményei

Először, még délelőtt Tarlós Istvánnal kezdtek tárgyalni a taxisok képviselői. A főpolgármestertől fél egy körül kijött a négy vele tárgyaló taxis. Nem számoltak be az egyeztetésről, a kérdésekre csak annyit válaszoltak, hogy „negatív”, de hogy ez mit jelent, azt nem árulták el. Tarlós a maga részéről eljuttatott egy közleményt az MTI-hez, amely szerint az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a főváros támogatására Uber-ügyben. A főpolgármester azt írta, korábban azért módosították a taxisrendeletet, hogy a városban megszűnjön az azt megelőző 15 évre jellemző „felfordulás”, illetve, hogy „békésebbek” legyenek a taxisok munkakörülményei. „Az Uber-sofőrök a fővárosi taxisrendelet előírásainak nem felelnek meg, Budapest célja a kormánnyal együttműködve az, hogy a taxisrendeletet mindenki betartsa.” Hozzátette ugyanakkor: a fővárosnak nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályokat be nem tartó „vadtaxisokat” kiszorítsa.

Kovács Klára / Népszabadság

Ezt követően a taxisok több hatósággal is próbáltak tárgyalni, így a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, az NGM-mel, a NAV-val és az igazságügyi tárcával is. Követelésük szerint egyértelmű választ akartak kapni arra a kérdésre, betiltják-e az Ubert és a hasonló szolgáltatásokat. A taxisok még ma egyértelmű választ akartak kérdésükre, de mivel érdemben nem tárgyaltak velük, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig azt közölte, hogy szerdán, a kormányülésen foglalkoznak a taxisok ügyével, beváltották fenyegetésüket, és lezárták a Bajcsy-Zsilinszky út környékét.

A napközben történtekről részletes tudósításunkat itt olvashatja!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.