galéria megtekintése

Tizenöt gödöllői perc 306 milliárd forintért

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 18. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Újabb gigaprojektbe kezdene a főváros. A gödöllői HÉV és a 2-es metróvonal régóta tervezgetett összekötése bruttó 306 milliárd forintot emésztene fel. A beruházás részeként egy újabb nettó 60 milliárdos járműtendert is le kellene bonyolítani. A beruházástól természetesen az autóforgalom csökkenését, a közösségi közlekedést választók számának növekedését várják, mivel a vonalak összekötése átszállásmentes kapcsolatot biztosítana Csömör és a Déli pályaudvar között.

A megvalósíthatósági tanulmány számításai szerint 15 perc menetidő-megtakarítás várható Gödöllő és a Déli pályaudvar között, miközben a menetidők jellemzően 30 százalékkal csökkennek.

Új HÉV-kocsikat kell majd venni, hogy a metróalagútban is tudjanak közlekedni
Új HÉV-kocsikat kell majd venni, hogy a metróalagútban is tudjanak közlekedni
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

Csakhogy az elszívó hatás Budapesten kívül elsősorban az alternatív helyközi járatoknál érvényesülne. A vasút közel 5000 utast „veszítene” naponta, míg a helyközi autóbuszok utasszáma összesen 3000 utassal csökkenne. Az új vonal az Örs vezér tere és Rákosfalva között vonzaná a legtöbb utast, naponta 40 ezer embert.

 

A metróüzem határa az Örs vezér terénél marad, amelyen túl HÉV-szerelvények közlekednének Cinkotáig, Kerepesre, Csömörre, valamint Gödöllőre. A két vonal találkozásában lévő Örs vezér terét átépítenék. A felszínen új autóbusz-végállomás épülne a kőbányai oldalon, a meglévő BKV-épületet elbontanák. A meglévő HÉV- és zuglói oldali autóbusz-végállomás megszűnne. A metró és a HÉV-vonalak egy zárt kéregállomásban találkoznának, amelynek két vágánya egy peront vesz közre.

Az új vonalat hat tervezési szakaszra bontották, amelyből az első kettő takarja a jelenlegi metrópályát, a következők határpontjai: Cinkota, Kistarcsa, Gödöllő, illetve Cinkotáról lenne egy leágazás Csömör felé. Új megálló épülne Rákosfalván, a Körvasútnál, Sashalmon és Mátyásföldön. Cinkotán, Kistarcsán bővítenék a megállókat. A csömöri szárnyvonal átépülne, de egyvágányos kialakítású maradna. Az M31-es autópálya és Gödöllő közötti szakaszon teljesen új nyomvonalon haladna a gyorsvasút. (Helyet cserélne a HÉV és a 3. számú főút.)

A két üzemmód összevonása jelentősen függ a hatósági döntésektől. Az viszont bizonyos, hogy az Alstom szerelvények mellé új hibrid – metróként és vonatként is közlekedni képes – hatvan méter hosszú, egyterű járműveket kell beszerezni, összesen 48 darab – 144 kocsis – szerelvényt. Az előzetes költségbecslés szerint ez önmagában nettó 61 milliárdba kerülne. A jelenleg futó Alstom kocsik közül viszont tíz feleslegessé válna. Ezeket áthelyeznék a 4-es és a 3-as vonalra, esetleg eladnák.

A pályaszakaszok közül a legtöbbe – 51 milliárdba – az Örs vezér tere és Cinkota közötti rész kerül. Az Örs vezér téri csomópont kialakítási költsége meghaladja a 21 milliárdot, de a sashalmi és a mátyásföldi megálló építésére is közel 10 milliárdot számítanak. A legolcsóbb egyébként Cinkota alsó lenne a maga 140 millió forintos megvalósítási költségével.

A projekt részletes megvalósíthatósági tanulmánya elkészült. A soron következő feladat a projekt engedélyezési terveinek, illetve az első építési ütem kivitelezési terveinek elkészítése, a szükséges összes alátámasztó dokumentummal együtt. A tervezés során kiemelt jelentőségű, hogy olyan kivitelezési ütemezést határozzanak meg, amely megkönnyíti a források bevonását, a finanszírozhatóságot. A tervezési munkákra jövőre és 2017-ben egy-egy milliárd forint szükséges. De erre a Fővárosi Közgyűlésnek is áldását kell adnia jövő heti ülésén.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.