galéria megtekintése

Zöld út a budai fonódó és a Széll Kálmán tér átépítésének

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 12. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Napokon belül megköthetik a Széll Kálmán tér kivitelezői szerződését. S ezzel idén őszről jövő tavaszra csúszik a forgalmi káosz. Ezzel párhuzamosan a budai fonódó építkezése is megkezdődhet. Mindkét ügyben a BKK mellett döntött a döntőbizottság. A projektek összköltsége csaknem 18 milliárd.

Ha a Miniszterelnökség is rábólint a Széll Kálmán tér kivitelezői szerződésére, akkor hamarosan megkezdődhet az építkezés. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ugyanis a Híd Építő Zrt. és a Swietelsky Magyarország Kft. jogorvoslati kérelmét is elutasította. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a KDB döntése után a szokásos eljárásrend értelmében ismét elküldte a tendert lezáró határozatot európai uniós minőségbiztosításra a Miniszterelnökséghez.

2015 végére Óbudáról átszállás nélkül lehet eljutni a Széll Kálmán térre
2015 végére Óbudáról átszállás nélkül lehet eljutni a Széll Kálmán térre
Móricz-Sabján Simon

A szabályossági tanúsítvány a BKK reményei szerint napokon belül megérkezik, amelynek birtokában szerződést köthetnek a győztes KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.–WIS Holding Zrt. konzorciummal. S ezután megkezdődhet a kivitelezés. Több mint egy évvel később a korábban ígértnél.

 

Az eredeti menetrend szerint 2012 júniusáig le kellett volna bonyolítani az építészeti pályázatot, hogy azok eredményei alapján még abban az évben lefolytathassák az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert. Utóbbit végül 2014 elején hirdették meg. A kivitelezésre eredetileg két évet szántak, de a tenderben már csak 440 napot adtak a munkára. A befejezést előbb 2014-re, majd 2015 őszére, legutóbb pedig jövő év végére ígérték.

A munka dandárja a jogorvoslati eljárás elhúzódása miatt az idei őszről jövő tavaszra tolódott. A BKK tájékoztatása szerint jelentős forgalmi korlátozásokkal elsősorban 2015 tavaszától őszig kell számolni a téren. A Széll Kálmán téren a vágányok felújítását, a villamosmegállók átépítését finanszírozza az Európai Unió, ezzel kell 2015-ben végezni, és ez a BKK véleménye szerint tartható.

A tér teljes építészeti felújítására a kormányzati finanszírozás a közlekedésszervező tájékoztatása értelmében 2016 végéig felhasználható, így ennek befejezésére még jelentős tartalék idővel bírnak. A cég a döntőbizottságnak nyáron írt levelében ugyanakkor azzal az indokkal kért engedélyt még a jogorvoslati eljárás lezárta előtt a szerződéskötésre, hogy kifut a szerződésekben vállalt határidőkből. A 2013-as költségvetés terhére kapott egymilliárd forintos állami keret például – írta akkor a BKK – csak 2014 végéig használható fel. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a főváros közötti négy támogatási szerződés közül három 2015., illetve 2016. végi befejezési határidőt határoz meg, csakhogy a kivitelezés ideje legkevesebb másfél év.

Most mindenesetre szerződhetnek a munkát 5,3 milliárdért elvégző KÉSZ–WIS konzorciummal. A menet közben jelentősen megemelkedett költségekre tekintettel a kormány már áprilisban hozzájárult a projekttámogatás bruttó 4,5 milliárd forintos emeléséhez. A villamospálya felújítása és a térrekonstrukció – uniós, valamint hazai – támogatásának összege így 8 milliárd forintról 12,7 milliárdra emelkedik. A fővárosi önrész 3,5 milliárd forinttal emelkedett. A Széll Kálmán téri ág 90,4 százalékos, a Bem rakparti ág 63,8 százalékos uniós támogatással valósul meg. Az összköltség 17,9 milliárd forint.

Sínre került közben a Széll Kálmán téri rekonstrukcióhoz szorosan kapcsolódó budai fonódó villamoshálózat ügye is. A KDB a múlt héten engedélyezte a budai fonódó kivitelezői szerződésének megkötését is, pontot téve a szintén hónapok óta húzódó jogvita végére. A BKK július elején hirdetett eredményt a tavaly decemberben kiírt közbeszerzési eljárásban. Ennek értelmében a villamoshálózat Bem rakparti ágát a Bem Tram Konzorcium építheti meg közel 4,4 milliárd forintért, míg a Széll Kálmán téri ágat az Óbuda Tram Konzorcium mintegy 8,2 milliárd forintért. Az eredményt az eljárásból kizárt vesztes TVV–Fonódó Konzorcium támadta meg. A KDB végül a BKK-nak adott igazat, és a jogorvoslatot kérő céget – hamis adatok megadása miatt – három évre kizárta a közbeszerzésekből.

A projekttel egy észak–déli irányban egész Budát átszelő villamosvonal jön létre. A korábbi 17-es villamos és három budai járat – 19, 41 és 61 – vonalának összekötésével Óbudáról átszállás nélkül juthatnak el a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, illetve Kelenföldre vagy Albertfalvára.

18 MILLIÁRD

UNIÓS TÁMOGATÁSSAL újul meg a Széll Kálmán tér és valósul meg a budai fonódó villamosprojekt, a beruházások összköltsége csaknem 18 milliárd forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.