Tarlós: Súlyos bizonytalansági tényező a kormány

Jogilag vitatható döntés született a BKV-buszbérlésről a Fővárosi Közgyűlés mai rendkívüli ülésen. A politikai acsarkodástól sem mentes vita után elfogadott öszvérmegoldás sikeresen ötvözi a kockázatokat és a hátrányokat.

Súlyos bizonytalansági tényező a kormány, mert előre nem látható, hogy támogatja-e majd a BKV hitelfelvételi kérelmét vagy nem – jelentette ki Tarlós István főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés mai BKV buszbérlés kontra vásárlás vitában. Wintermantel Zsolt (Fidesz) újpesti polgármester viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a buszbérléssel (hivatalos nevén rendelkezésre tartással) nem lennének kitéve a szakszervezeti nyomásnak, így például annak, hogy egy karbantartói sztrájk miatt egy hétig sem tudnak kiállni a buszok a garázsból. (Ilyenre még nem volt példa.)

Bolla Tibor BKV vezérigazgató azzal érvelt a buszbérlés mellett, hogy ez évente csak 190 millióval kerülne többe a készpénzes vásárlásnál, miközben a hitelfelvétel évi 130 millióval drágítaná a beszerzést. A cégvezető emellett azt is hangsúlyozta, hogy nincs abban semmi meglepő, hogy egy új partner bevonása pluszköltséget jelent, ez az áthárított kockázatok – például váratlan kamatemelés – felára. Bolla úgy vélte, hogy egy létező szerződést – buszbérlés – meglehetősen nehéz összehasonlítani egy elméleti lehetőséggel, amelyben még minden változhat.

Ezenfelül azt is előrevetítette, hogy ha most hitelből vesz a BKV buszt, akkor lehet, hogy nem vehet fel majd kölcsönt a HÉV-cserére. A cég hitelállománya ugyanis a nyári lenullázás után a múlt héten megszavazott 13,7 milliárddal, illetve a 75 busz beszerzéséhez szükséges 7 milliárddal 20 milliárd fölé kúszna. Ráadásul ezekhez hiányzik az önerő is. Ha egy nagy vödör pénz állna a BKV rendelkezésére, akkor soha nem hozakodott volna elő ezzel a javaslattal – zárta szavait Bolla.

Az ellenzéki képviselők viszont továbbra is hiányolták a gazdaságossági számításokat, illetve az elemzést, amely megalapozhatná a döntést, de továbbra sem kapták meg. Így maguk számoltak. Tokody Marcell (Jobbik) szerint a 70 buszra 20,5 milliárd forintot kell kifizetni 10 év alatt, ráadásul a végén a jármű sem marad a BKV-nál. Ezzel szemben a beszerzés 7 milliárdot vinne el, és a járművek is maradnának. Csárdi Antal (LMP) szerint a cégek által felszámolt évi 13 millió forintos költséggel szemben a saját buszok karbantartására 820 ezer forintot költ a BKV járművenként.

A személyeskedéstől, politikai acsarkodástól sem mentes vita végén a szűk időre hivatkozva Tarlós István olyan határozati javaslatokról tartott szavazást, amelyek csak szóban hangzottak el. Tokody Marcell ügyrendi kifogására tekintettel legépelt szövegből viszont csak a főpolgármester kapott egy példányt, így a képviselők anélkül szavaztak, hogy látták volna azt leírva.

A városháza szerint ez a Szervezeti és Működési Szabályzat alapján elegendő, Tokody viszont úgy látja, a jogi kellékek hiánya utat nyitott egy polgári peres eljárás előtt. Holott a döntés így is elég kacifántos. A Fővárosi Közgyűlés kifogást emelt az öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról szóló szerződés ellen, de egyúttal engedélyt adott a BKV-nak a hitelből történő vásárlásra. Helybenhagyták a 20 darab szóló dízel busz bérléséről a MABI-BUS kft-vel kötött szerződést. Az Inter Tan-ker City Konzorciummal 50 busz rendelkezésre tartásáról aláírt szerződés ellen részben emeltek kifogást, így 30 buszt hitelből vásárolhat meg a BKV. Csárdi gyáva kompromisszumnak nevezte a döntést, Gy. Németh pedig úgy vélte, hogy olyan öszvérmegoldás született, amely ötvözi ugyan a kockázatokat, de nem mérsékli a hátrányokat.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.