galéria megtekintése

Tarlós: Önkéntes tűzoltóként működünk

5 komment


Szalai Anna
NOL

„Ha hatósági jogköröket kapnék, akkor nem sokan lennének a Keleti pályaudvar kerengőjében” – jelentette ki Tarlós István főpolgármester a Budapestinfo mai első tájékoztatóján.

A városvezető  állítása szerint „önkéntes tűzoltóként” működnek, mivel semmiféle jogkörük nincs, és a bevándorlási folyamatokra sincs rálátásuk. Ennek megfelelően hangsúlyozottan csak ideiglenes válaszokat adnak a „kontrollálatlan menekültáradat” nyomán fakadó kérdésekre. 

A jelenlegi, augusztus közepén a pályaudvarok mellett működő tranzitzónákat lépcsőzetesen zárják be – utolsóként a Keleti pályaudvar mellettit – a Verseny utcai ideiglenes szociális blokk megnyitása után tíz nappal. A Verseny utcai blokkot várhatóan szeptember 10-15-e között nyitják meg a migránsok előtt.

Az 1760 négyzetméteres területen összesen 800 embert tudnak fogadni, mivel ennyien férnek el itt fekve. Számukra összesen 72 darab katonai rajsátort állítanak fel, hármasával összefűzve, ezenfelül lesz egy csaknem 100 négyzetméteres anya-gyermek sátor is.

 

Tarlós István külön kitért a nőkre és a gyerekekre, mondván őket valóban megilleti a védelem, mivel az „eltérő vallási és társadalmi előírások miatt nekik nemigen van beleszólásuk abba, hogy hová mennek”. De tudomása szerint az érkezők 90 százaléka fiatal férfi. Akik tisztázatlan szándékokkal érkeznek Európába. Származásuk bizonytalan, hiszen többségüknek nincsenek úti okmányaik, miközben a szerb határon ezrével hevernek a széttépett hivatalos iratok. 

A Verseny utcai szociális blokk egyébként nem lesz zárt, belül nem lesznek rendőrök sem, de kívül megerősítik a rendőri jelenlétet. A területen összesen 40 vécét, 36 zuhanyzót és hat ivókutat állítanak fel, és 60 áramvételi helyet alakítanak ki. A telepen 24 órás orvosi szolgálat működik majd, a kórházi ellátásra szorulókat a jelenlegi fővárosi ügyeleti rend szerint fogadják az egészségügyi intézmények, míg a fertőző betegeket az Egyesített Szent István és Szent László Kórházba látják el.

A Népszabadság kérdésére válaszolva Tarlós István elismerte: könnyen lehet, hogy szűknek bizonyul a Verseny utcai szociális blokk. Erre az esetre már megkezdték a tárgyalásokat a Posta által birtokolt terület ideiglenes használatáról, de még nem született egyezség. Ezenfelül további számba jöhető ingatlanokat is keresnek, lehetőség szerint pályaudvarok környékén, a városvezetés ugyanis bízik abban, hogy a menekültek hamarosan továbbutaznak. A Verseny utcai blokk hangsúlyozottan ideiglenes ellátást nyújt csak, de a fővárosnak egyelőre nincs jogköre a tartózkodás korlátozására.

Ne gondolja senki, hogy távfűtést építünk ki a területen!

– figyelmeztetett Tarlós István.

A főpolgármester újságírói kérdésre válaszolva nem zárta ki egy esetleges terrortámadás lehetőségét sem, de az erről szóló információit nem osztotta meg, lévén erre nincs felhatalmazása. 

A főváros arra is felkészül, hogy az önkéntesek esetleges megfogyatkozása esetén átvegyék a menekültek ellátását. Már tárgyalnak erről a Máltai Szeretetszolgálattal, a Magyar Vöröskereszttel, illetve egyeztetnek saját szociális intézményeikkel.

A 3-as nem lesz luxusmetró

A tájékoztató második felében a fővárosi beruházásokról adott számot a főpolgármester. Az M3-as vonalon közlekedő metrószerelvények felújítására megvan a pénz – biztosított mindenkit a városvezető. A bankok aláírták a hatvanmilliárd forintos hitelszerződést, a kormány pedig megadta az állami garanciát.

A felújításra szerződött orosz Metrowagonmash által kért 69 milliárdból ezzel együtt is hibádzik 9 milliárd, de ezt a Főgáz-részvényekért az államtól kapott 40 milliárd forintból fedezik. Ez a forrása egyébként valamennyi tervbe vett budapesti fejlesztés uniós támogatási szerződéshez szükséges önrészének is. Brüsszeltől remélnek forrást az M3-as metróvonal infrastruktúrájának „józan, minden luxust mellőző felújításához” is, amelynek becsült költsége 125 milliárd forint. Ebbe nem számolták bele a buszpótlás közel 10 milliárdos költségét.

A kormány egyelőre nem írta alá az erre vonatkozó támogatási szerződést, de a főpolgármester reményei szerint erre néhány hónapon belül sort keríthetnek. A metróvonal felújítása csupán egy eleme a 36 projektet tartalmazó fővárosi beruházási listának.

Ezek közül való a római mobil gát, amelynek megépítése várhatóan 10 milliárdot emészt fel. A nyomvonalat nem a főváros jelöli ki. A tervezői pályázatot már kiírták, a napokban eredményt is hirdetnek. A gátnak 2017 végére, de legkésőbb 2018-ra állnia kell. A fővárosi árvízvédelmi rendszer ezenkívül is rossz állapotban van, felújításához 50 milliárdra lenne szükséges. Erről a főváros hónapokkal ezelőtt tájékoztatta a miniszterelnökséget.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.