galéria megtekintése

Buszt venni olcsóbb lenne, csak nincs rá pénz

1 komment


Szalai Anna

Újratárgyalja a Fővárosi Közgyűlés szerdán a BKV busztenderét, hogy 70 új járművet vásároljanak vagy béreljenek. A vásárlás 7 milliárdba kerülne, a tízéves bérlet pedig egyes számítások szerint több mint a duplájába. Csakhogy a BKV-nak nincs 7 milliárdja egyszerre. Ezért akarnak bérelni.

A Fővárosi Közgyűlés szerdára – egyetlen napirendi ponttal – összehívott rendkívüli ülésére kiküldött előterjesztésben nincs új elem. A képviselők ugyanazt a gumicsontot rágják újra. Holott Tarlós István főpolgármester pénteken már elismerte: van igazság abban, amit az ellenzék mondott.

Tokody Marcell (Jobbik) és Gy. Német Erzsébet (DK) a múlt heti közgyűlésen ugyanis erőteljesen támadta a BKV buszbérlésre vonatkozó előterjesztését, miszerint a főváros közlekedési cége vásárlás helyett tíz évig bérelné a szükséges 70 autóbuszt. Az üzemeltetési konstrukció szerint a cégek csak a járműveket adják, a buszvezetőket és az üzemanyagot a BKV biztosítja.

Az ellenzék az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) korábbi kifogásait átvéve felvetette, hogy a 70 autóbusz bérlése összesen 17-20 milliárd forintba kerülne. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója már közgyűlési hozzászólásában elismerte:

 
a 70 darab új busz vásárlása csak 7 milliárdba kerülne, de a cégnek nincs rá pénze.

A főváros pedig nem adott engedélyt a hitelfelvételre, ezért dolgozták ki a bérleti konstrukciót.

A BKV már le is bonyolította a közbeszerzést, sőt a szerződést is megkötötték a tendergyőztesekkel. Tarlós István főpolgármester az ellenzéki érvek hatására elbizonytalanodott, és most szerdára halasztotta a döntést. Pénteken pedig már azt mondta, hogy személyes véleménye szerint az új buszok beszerzését kellene támogatni, mivel alapvetően megváltozott a helyzet tavaly óta, a kormány ugyanis átvállalta a BKV adósságát, a Fővárosi Közgyűlés pedig engedélyt adott a közlekedési társaságnak 150 új busz vásárlására. Bár szerinte a 70 új autóbusz bérlése csak 1,5 milliárd forinttal lenne drágább a beszerzésnél.

A BKV által üzemeltetett buszok átlagos életkora 17,7 év, egyenként több mint 1,1 millió kilométert futottak
A BKV által üzemeltetett buszok átlagos életkora 17,7 év, egyenként több mint 1,1 millió kilométert futottak
Kurucz Árpád / Archiv

A képviselők mindenesetre a rendkívüli közgyűlésre ugyanazt az előterjesztést kapták meg. Gy. Németh Erzsébet attól tart, hogy a kormánypárti polgármesterek el sem mennek a reggel 7-re összehívott ülésre, a határozatképtelen közgyűlés pedig nem emelhet kifogást a szerződés ellen, amely így az aláírástól számított 90. napon hatályba lép. A kontraktust augusztus 24-én kötötte meg a BKV a tendergyőztes Mabi-Bus Kft.-vel, illetve az Inter Tan-ker City Konzorciummal. Holott a DK politikusa szerint jó lenne távol tartani a BKV-t a debreceni Inter Tan-ker Kft.-től. A cég ugyanis évről évre emeli a szolgáltatási árat, miközben már a viteldíj alakításába is beleszólást kapott. Az EKSZ a szerdai ülésre ismét levelet írt a fővárosi képviselőknek, arra kérve őket: ne szavazzák meg az aránytalanul drága buszbérlést.

A BKV közben kényszerpályán fut. A cég által üzemeltett buszok átlagos életkora 17,7 év, futásteljesítményük meghaladja az 1,1 millió km-t, 65 százalékuk selejtérett. Az 1265 járműből 2018-ig fokozatosan ki kell vonni 550 buszt. A BKV 2013-ban pályázott volna a Magyar Fejlesztési Bank 18 milliárd forintos jármű-megújítási keretére, de a városvezetés leállította, mivel növelte volna a vállalat adósságát. Tavaly év elején lízingeltek volna, de ehhez sem járult hozzá a közgyűlés. 2014 júniusában 150 busz tartós bérletére kértek engedélyt, 70 darabra kaptak. Erre írták ki a most támadott tendert.

A fővárosi önkormányzat ezúttal sem válaszolt az üggyel kapcsolatos kérdésünkre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.