Sztrájkbizottság a BKV-nál

Sztrájkbizottságot alakítottak a BKV-nál. Az érdekképviseletek már korábban is fontolgatták a lehetőséget, de a közelgő választásokra tekintettel – egyik politikai csoportosulás bábjai sem kívántak lenni – inkább tárgyalások útján próbálták rendezni az ügyeket. Kezdeményezéseik azonban sorra zátonyra futottak.
A szakszervezet béremelést és a jogos járandóságok kifizetését követeli
A szakszervezet béremelést és a jogos járandóságok kifizetését követeli
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Megrekedtek a februárban kezdeményezett kollektív munkaügyi tárgyalások, és a hónapok óta húzódó egyeztetések ellenére sem sikerült megállapodniuk a cégvezetéssel a béremelésben, a dolgozónként 20–50 ezer forintos bérmaradvány felosztásában, valamint a jubileumi jutalmak kérdésében sem – jelentette be Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Az érdekképviselet tegnap arról is döntött, hogy ezentúl csak ügyvéd jelenlétében ül le a tárgyalóasztalhoz, mivel a BKV vezetése sorozatosan „átírja” a tárgyalásokon született kompromisszumos megállapodásokat. Legutóbb például az igazgatóság döntése nyomán azzal az új passzussal egészítették ki a tavalyi bérmaradvány kifizetéséről szóló megállapodást, hogy a pénz csak akkor fizethető ki, ha azt már beleszámítják az idei bérfejlesztésre számított összegbe.

– Így saját magunk finanszíroznánk az idei béremelés egy részét – magyarázza Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke. – Holott a hatályos közszolgáltatási szerződés szerint a megrendelt szolgáltatást a BKK-nak ki kellene fizetnie. Szabó szerint az új passzus jól mutatja a BKK befolyását a BKV igazgatóságában.

A sztrájkbizottságot egyelőre csak az EKSZ alakította, de egyeztetéseket kezdtek más érdekképviseletekkel is. A BKV 23 szakszervezete közül időközben több másik is kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett.

Mi ezen már túl vagyunk – mondja Nemes Gábor, aki szerint az EKSZ éppen ennek eredménytelensége miatt próbálja nyílt, érdemi tárgyalásra kényszeríteni a BKV menedzsmentjét. Minderről ma Bolla Tibor vezérigazgatót is tájékoztatták. Levelükben – a szakszervezet által kezdeményezett konzultációra ugyanis hiába várnak – azt is megírták, hogy készek akár mindennap megjelenni a vezérigazgatónál mindaddig, amíg kéréseik nem találnak meghallgatásra.

Az EKSZ ezenfelül segítséget kér a politikai pártok fővárosi frakcióvezetőitől, és levélben tájékoztatta Tarlós István főpolgármestert a kialakult patthelyzetről. Az érdekképviselet szerint a BKV menedzsmentje az országban szinte egyedüliként nem írta még alá az idei bérmegállapodást, és nem fizeti ki a jogos járandóságokat sem a dolgozóknak. A BKK nyomására többletfeladatokra – jegyárusítás, első ajtózás – kényszerítik a munkavállalókat, de ennek feltételeit, a biztonságos és törvényes kereteit a munkáltató nem biztosítja. Továbbra sem érzik megnyugtatónak az agglomerációs járatok átadásával a Volánbuszhoz kerülő dolgozók helyzetének rendezését. Ráadásul a kiszervezések miatt a BKV Zrt. teljesítménye folyamatosan csökken, az új szolgáltatók belépése pedig nemhogy olcsóbbá tenné a fővárosi közösségi közlekedés működtetését, inkább többletköltségekkel terhelik meg a fővárost és önmagában a közösségi közlekedést.

Nemes arra is felhívja a figyelmet, hogy a főváros ugyan nagyon büszke arra, hogy a BKV ebben a ciklusban nem vett fel a hitelt, de ez csalóka siker. A szerződéses partnerek – a VT-Transman és a Volánbusz – ugyanis kölcsönből bővítette járműparkját. Ennek költségeit pedig a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződéseken keresztül a fővárosi önkormányzat fizeti meg. Ráadásul még a buszokat sem kapjuk meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.