Sztrájk nélkül is kevés a járat Miskolcon
Az elégséges szolgáltatást óránként és vonalcsoportonként lebontva előre meg kell határozni, majd napi bontásban kell érvényesíteni a megfelelő százalékot, kivéve munkanapokon a kétszer háromórás csúcsforgalmi időszakot, ahol továbbra is az óránkénti bontásnak kell teljesülnie. Mindezzel az utazóközönségnek is tisztában kell lennie, akárcsak a sztrájk idején érvényes menetrenddel, amelyet két nappal előre közölni kell az utazóközönséggel.
Leegyszerűsítve: a hatvanhat százalékos szolgáltatás azt jelenti, hogy ha egy vonalon egy órában eddig három járat volt, akkor a sztrájk ideje alatt csak kettő közlekedik. Viszont ahol egy órában eddig csak kettő közlekedett, ott az első napon nem lehet tovább csökkenteni – mondta el a boon.hu-nak Zelenka László, a Miskolci Autóbusz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szövetségének (MAVÉSZ) elnöke.
Hozzátette: korábban kicsúszott a cég vezetője száján, hogy már így is alul vannak tervezve a járatok, hiszen nem egy vonalon, például az avasi buszjáratokon, de akár csúcsidőben a villamosokon is előfordul, hogy lemarad az utasok egy része, meg kell várniuk a következő kocsit.
Az elégséges szolgáltatást alapvetően azok a dolgozók biztosítják, akik eleve nem vállalják a sztrájkot. Mivel ők kevesen vannak ehhez, a sztrájkolók szükséges hányada arra az időre munkába áll, ezt jelenti az elégséges szolgáltatás biztosításának a sztrájk szervezőire vonatkozó kötelezettsége.
A sokakban felmerülő kérdésre, ha már sztrájk, akkor miért nem állnak le teljesen, mint mondjuk Párizsban, amivel vélhetően nagyobb nyomást is tudnának gyakorolni, a szakszervezeti vezető azt mondta: azért mert a kormány, szemben a más európai országokban, így Franciaországban is hatályos sztrájktörvénnyel, 2010-ben úgy módosította a sztrájktörvényt, hogy ezt lehetetlenné tette. Helyette bevezette a kötelező elégséges szolgáltatást mint a munkabeszüntetés feltételét.
– Ha mi teljesen leállnánk, törvénytelenséget követnénk el, jogellenesnek minősülne a sztrájk – mondta a szakszervezeti vezető.