Szombaton érkezik az első óriásgép Pápára

A hivatalos fogadóünnepségnél több mint egy héttel korábban, már most szombaton megérkezhet az első C-17-es szállítógép a pápai bázisra.

Az első gép kedden szállt fel az amerikai Boeing cég Long Beach-i gyárból, hogy a dél-karolinai Charlestonban elvégezzék rajta az utolsó simításokat - olvasható a metropol.hu híroldalon.

A metropol.hu értesülései szerint a repülőgép búcsúztatásán a Boeing vezetői mellett az Egyesült Államok Légierejének magas rangú tisztjei, valamint a konzorciumban résztvevő államok képviselői vettek részt. Magyarországot többek között Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) légügyi igazgatója és Ozoli Zoltán az NKH repülésműszaki osztályának vezetője képviselte.

Vágó József történelmi pillanatnak nevezte a repülőgép elkészültét, majd átadta a repülőgép nyilvántartásba vételi okmányát Gunnar Borchnak, a NATO Légiszállítást Kezelő Ügynökség vezérigazgatójának - olvasható a cikkben. A Honvédelmi Minisztérium korábban kiadott, az eseményre szóló meghívójában az szerepel, hogy a Stratégiai Légiszállítási flotta első C-17-es repülőgépének hivatalos érkezése és a flotta szolgálatba állása július 27-én lesz a pápai repülőgépbázison.

A rendezvényen várhatóan ott lesz Jaap De Hoop Scheffer leköszönő NATO-főtitkár, valamint a részt vevő államok honvédelmi miniszterei és vezérkari főnökei. A flotta repülőgépei magyar felségjelzéssel fognak repülni - olvasható a meghívóban. A NATO úgynevezett Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) nevű programja keretében három C-17 Globemaster típusú repülőgép fog állomásozni Pápán.

A SAC-program a NATO-tól függetlenül működik; 10 NATO-tagállam (Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia és Szlovénia), valamint a békepartnerségi programhoz csatlakozott 2 másik ország (Svédország és Finnország) együttműködésével jött létre.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter korábban azt nyilatkozta, hogy a programban részt vevő országok a felhasználandó repülési idő arányában szállnak be a beruházásba és a működtetésbe. Magyarország 1,8 százalékkal, másfél milliárd forinttal szállt be a beruházásba, és az országra eső évi működtetési költség várhatóan egymilliárd forint lesz.

A C-17-eseket Magyarország az afganisztáni, a sínai-félszigeti és a ciprusi küldetésekhez fogja használni. Ha ezt Magyarország bérlettel oldaná meg, tizennégyszer többe kerülne - közölte a miniszter. A C-17-es 53 méter hosszú, 265 tonnás, négy hajtóműves gép. A 26,8 méter hosszú, 5,4 méter széles és 3,7 méter magas rakterében 74 tonnányi terhet képes egy ilyen repülőgép a magasba emelni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.