belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Szoftver-szabadságot ígér a kormány

Tízéves születésnapját ünnepli a nyílt forráskódú, azaz szabadon fejleszthető szoftverek elterjesztéséért küzdő mozgalom. Az évfordulót a Magyarországi Nyílt Dokumentumformátum Szövetség (ODFA Magyarország) által szervezett, a Parlamentben megrendezett konferenciával ünnepelték.

Munkatársunktól| NOL| 2010. szeptember 1. |95 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

efhábé | 2010. szeptember 2. | 20:40:35

Nem akarlak elszomorítani, de ma már a legtöbb disztró konfigurálásához nem kell CLI.

Még mindig nem érted, a canonical csak az ubuntut adja ki, a többit a közösség csinálja. Hogy ebben mi a röhejes, nem értem. A Novell kiadja az enterprise suset, meg kiadja az opensuset, red hat ugyanez, RHEL meg fedora, plusz ott van a centos, amit a közösség ad ki.

Megjegyzem, bug minden rendszeren van, opensusen is:

http://en.opensuse.org/openSUSE:Most_annoying_bugs

The Sysinfo utility no longer in 11.3 has working links to partitions and devices. Similar fault in how Dolphin handles /dev shortcuts such as sda and it looks like it may be a KDE error but nothing obvious in KDE bugzilla.

Csak a példa kedvéért.

Egyszerűen nem értem, hová akarsz kilyukadni. Ismerem valamennyire a suset, nem rossz rendszer, de felhasználóbarátság szempontjából közelébe nem jön az ubuntunak.

ökofasi | 2010. szeptember 2. | 19:30:28

efhábé | 2010. szeptember 2. | 14:18:01

openSUSE-t is tudsz telepíteni akár egyetlen minimális CD-ről, és megmarad a lehetőséged arra, hogy telepítés közben válászd ki, melyik desktop-környezeted akarod használni. Sőt, kényelmes lehetőség van a csomagválasztás tetszőleges tetsreszabásához is. Ilyen az Ubuntu-ban nincs - legfeljebb a teljesen konzolos metódus.

Windows-felhasználóknak, akiknek idegen a unix-szerű parancssor, az openSUSE YaST-jánál nincs jobb vagy ahhoz fogható központi konfiguráló eszköz.

Igen. Teljesen felesleges és röhelyes 100 féle *buntu-t kiadni. A Novell kereskedelmi SUSE-ja és az openSUSE közötti különbség egészen más - Akár a RedHat és a Fedora.

Ja persze: javították azt a billentyűs hibát, az új kiadásra(!), de van helyette más. Most pl. ha baobao-ban törölsz, akkor az nem a lomtárba megy, hanem máshova. Igen: egy javítatlan nagy híba - "supported by Canonical".

Jaffar | 2010. szeptember 2. | 18:47:39

paradicsom | 2010. szeptember 2. | 14:12:43

Aki az Outlookot nem tudja(inkább nem akarja) megtanulni, az hogyan fog áttérni egy "ingyenes" szoftverre? Az outlook a legprofibb mai e-mail,kontakt,naptár,megbeszélés kezelö program. A használat valóban idöt és pénzt takarít meg, s ez qrvára nem reklámszöveg, ez a valóság.

almale | 2010. szeptember 1. | 22:41:07

Én nem azt mondtam, hogy nem lehet használni szabad szoftvert, hanem azt, hogy nem lehet MINDENT kiváltani. Söt továbbmegyek. A legtöbb dolgot, ahogy sokan elképzelik, nem lehet kiváltani szabad szoftverrel az üzleti (az állami) életben. Jó volna, de nem megy. tapasztalat. Egy-egy progit ki lehet, de ha van rendes koncepció a cégnél, akkor abba belefér a fizetös mellett a nemfizetös is. De csak akkor, ha valóban elönyösebb a cég számára. Ha egy büdös magyarország.hu-t nem tudnak x milliárdból megoldani, akkor ezt meg majd meg fogják?
Közös koncepció kellene, meg egyedi program, programok sokasága, meg millió egyéb más amit a mostani "fizetös" rendszerben sem tudtak megoldani. Akkor majd most átváltunk mindent ingyenesre, mert az milyen jó. (A magyarnak amúgyis bejön az, hogy "ingyé´ van", kár, hogy nincsenek még akcijós szoftverek is a világban az ingyen szoftverek mellett :)

efhábé | 2010. szeptember 2. | 14:21:55

de azt igen, hogy mindkettő valid és logikus megközelítés.
Ha van egy 3 gigás mobilneted, nem tudsz lerántani 3-4 DVD-nyi anyagot, egy CD viszont simán belefér.

"Legyen szó akár LTS-ről, akár nem."

Az LTS az Long Term Support, ennyit jelent és semmi többet. Desktopon 3 év támogatás a szokásos 1,5 év helyett. Nem jelenti azt, hogy stabilabb, kiforrottabb és egyéb tévképzetek. Csak tovább van hozzá támogatás.

"Az egyikben például még még a billyentyűzetkiosztás váltakoztatása se ment, és így adták ki."

7.10 óta használok ubuntut, de bill.kiosztás-váltási gondom még sosem volt. Elég rég láthattál utoljára ubuntut ezek szerint.

efhábé | 2010. szeptember 2. | 14:18:01

"Igen: a kubuntu messze elmarad az openSUSE KDE-támogatása mögött."

igen, és? A kubuntu az egy közösségi projekt, az opensuse esetében a KDE az alapértelmezett ablakkezelő, míg az ubuntu esetében a gnome.

"Amúgy ez a "*buntu"-s mnemotechnológiai zűrzavar is röhelyes az ubuntunál."

Mi ebben a röhelyes? A Canonical készíti az ubuntut, a közösség pedig készít ez alapján más kiadásokat is, pl. a kubuntut, lubuntut, edubuntut, mythbuntut stb-stb. A suse, opensuse ugyanez, nem? Két név, hogy elkülönítsék a különféle kiadásokat, a támogatott enterprise kiadást az open kiadástól.

"Egy normális disztró úgy települ, hogy berakod (az első) dvd-t, és kiválasztod, melyik környezetet akarod telepíteni."

Feltéve, hogy a disztro kiadója úgy gondolja, hogy 3-4 DVD alatt nem élet az élet. Lehet úgy is, mint az ubuntu, hogy van egy telepítő CD, amire ráfér a rendszer. Miért kéne nekem foglalni a sávszélességet és letölteni legalább 4 gigát csak azért, hogy aztán a DVD-n ott rohadjon a komplett KDE környezet, mert én csak a GNOME-ot telepítem (vagy blackboxot, lxde-t, xfce-t stb-stb.)
Attól, hogy minden szutykot rádobálnak egy DVD-re, még nem lesz jobb.
Felteszem, te sem ötletszerűen telepítesz asztali környezetet, hanem pontosan tudod előre, hogy te a telepítés során a KDE-t fogod választani. Akkor minek egyáltalán letölteni a komplett GNOME-ot?
Egy CD, a többit meg igény szerint letölti a rendszer. Nem azt mondom, hogy az egyik megoldás jobb, mint a másik, de azt igen, hogy

paradicsom | 2010. szeptember 2. | 14:16:26

Ja, és ez az Exchange szerver és az Outlook minden iskola minden számítógépére meg van véve! (illetve a szerver termék csak középiskolában)

paradicsom | 2010. szeptember 2. | 14:12:43

Jaffar

"S ezt kell megfizetni. No meg a termékeket. Egy Outlookot megnézném, hogy melyik ingyenes progival váltanád ki."

Hát szétnézel, tájékozódsz és kiváltod valamivel.
Ehhez egy tanulságos példám van.
Szerettem volna bevezetni egy cégnél az Exchange szerver Outlook kliens párost feladatütemezésre, részegységek közötti kommunikációra, meg ilyesmi, tudod te ezt.
A felső vezetést azonnal meggyőztem.
Telepítettem, kiépítettem csaknem 100 gépen.
Következett az oktatás szakasz.
A részegység vezetők és beosztottak azonnal feladták, tiltakozni kezdtek, hogy ők ezt nem tanulják meg, ez volt az ellenérv, sok lúd disznót győz alapon a vezetés beadta a derekát, dolgoztam feleslegesen.
Azóta jól elvannak ingyenes alkalmazásokkal, igaz nem egységes a "felület", én meg inkább felmondtam.
Na? Mennyi az igény rá?

dozsi | 2010. szeptember 2. | 13:23:21

Egyébként itt speciel senki nem beszélt az ubunturól, ugyanis orbánék annó már csináltak egy magyar rendszert, az UHU Linuxot. Most sem véletlenül kezdődött újra a fejlesztése az utóbbi évek szünetelése után....

dozsi | 2010. szeptember 2. | 13:21:39

"Az egyikben például még még a billyentyűzetkiosztás váltakoztatása se ment, és így adták ki." 8.04-től ilyen hibát nem láttam.... Azóta használom rendszeresen.

dozsi | 2010. szeptember 2. | 13:20:12

ökofasi | 2010. szeptember 2. | 12:50:33

Hát nemtudum. Sokan szeretik a openSUSE-t, van egy ismerősöm aki már-már fanatikus, de kezdőknek azért ő is ubuntut/kubuntut ajánlana. És mindenkinek azt is rak fel. Szóval azért maradjuk meg a realitásoknál. HA az Ubutnu bughalmaz lenne, akkor nem azt használnák a legtöbben az össze GNU/Linux közül....

ökofasi | 2010. szeptember 2. | 12:50:33

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:52:12

Igen: a kubuntu messze elmarad az openSUSE KDE-támogatása mögött. Amúgy ez a "*buntu"-s mnemotechnológiai zűrzavar is röhelyes az ubuntunál. Egy normális disztró úgy települ, hogy berakod (az első) dvd-t, és kiválasztod, melyik környezetet akarod telepíteni.

Az ubuntu-kiadások a 6 hónapos rohanás miatt igazából BUGuntu-k. Sajnos, ez van. Legyen szó akár LTS-ről, akár nem. Az egyikben például még még a billyentyűzetkiosztás váltakoztatása se ment, és így adták ki. Küldtük százával a hibajelentéseket, és mondták, hogy majd a következő kiadásra javul. Nevetséges.

fulopimre | 2010. szeptember 2. | 12:06:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:52:12

ökofasi, az ubuntunál minden jobb KDE-élményt nyújt, tekintve, hogy az ubuntu GNOME-ot használ. a kubuntu a kde-t használó kiadás. Az ubuntu esetében az universe az csak az egyik tároló, ott van mellette a multiverse, a canonical által karbantartott main valamint a restricted, továbbá ezer másik repo, pl. getdeb.

ökofasi | 2010. szeptember 2. | 10:18:21

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:10:07

Au openSUSE kiadásai általában jobbak, mint az Ubuntu, mert nem követik a 6 hónapos ámokfutást. A multimédiás Packman repo hozzáadása pedig nagyo egyszerű: a YaST maga javasolja, három klikkelés. Amúgy a Packman több funkcionalitást nyújt, mint az egész Ubuntu repo együttvéve. És arról még nem beszéltünk, hogy az Ubuntu esetében a hatalmas "universe" tulajdonképpen Debian "unstable" pillanatkép, és sok benne az összecsiszolatlanság. Ezzel szemben az openSUSE csomagjai összecsiszoltabbak. Mégvalami: az openSUSE messze jobb KDE élményt nyújt, mint az Ubuntu. Az Ubuntu egy felfújt lufi. A Shuttleworth által pénzelt ingyenes cd-osztogatással fújták fel. Evégre könnyű volt a Debián vállán ezt megtenni. Nincsenek érdemleges fejlesztései. Ilyen "újdonságokkal" jönnek elő, hogy ezentúl balre kerülnek a gombok, új téma és háttérkép, bitkolbász indításkor. Nevetséges. Az érdemi fejlesztéseket a RedHat és a Novel végzi.

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:18:15

strogg, minek ehhez script?

sudo dpkg --get-selections > programlista.txt

Aztán újratelepítés után:
sudo dpkg --set-selections < programlista.txt

A dpkg szépen kimenti fájlba a telepített csomagok listáját, mivel a /home külön partíción van :) , ezért újratelepítés után csak be kell olvastatni a listát és szépen feltelepít mindent.

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:13:49

"- egy rakás nem-számítógépes cég terméke használhatatlan Win alatt, pl. a Nokia-telefon adatait nem lehet szinkronizálni Linux alatt,"

Gnokii
Gammu/Wammu
Multisnyc

A lista messze nem teljes, Nokia telefonok természetesen kényelmesen szinkronizálhatóak.

" vagy PÓKEREZNI sem lehet a legtöbb póker teremben Linux alatt, vagy ha igen, csak egy funkcionális megnyírbált változatot lehet használni, míg a teljes változat csak Win alatt fut."

Ez sem igaz:

http://www.compatiblepoker.com/linux-poker/

És persze az alaptelepítésben rendelkezésre álló WINE alatt is futtathatóak a win-alapú pókerprogramok.

Értem én, hogy neked nem jött be, hogy neked jobban kézreáll a windows. Nincs ezzel baj, mindenki használja azt, ami kézreáll neki, ami kiszolgálja, de azért tényszerűen hamis dolgokat nem kéne állítani (lásd nyelvek telepítése, póker, nokia, stb-stb.).

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:13:28

Nem tudom, milyen elavult cd-íróról van szó, de a linux kezeli az ide, scsi, ata, sata, pata stb. csatolófelületű írókat, tehát a probléma az lehetett, hogy nem volt beállítva a "driver" (linuxon ezt kernelmodulnak hívják). Driverek telepítése pedig oprendszerfüggetlenül feladat.


"- kiderült: nincs programválaszték, Winben válogathatok százszámra programok között, itt meg 100 helyett van átlag 1,"

Lehetne kicsit konkrétabban? Pontosan melyik program az, amiből csak egyet találtál adott feladatra?

Nálam a szoftverközpontban jelenleg 34012 program érhető el. Azt hiszem, nincs 34012 különböző feladat, tehát minden feladatra jut több alternatíva is.

http://ubuntuone.com/p/Efe/
A kép alján láthatod az elérhető programok számát.

efhábé | 2010. szeptember 2. | 10:11:54

Kedves MaxVal, konrétan nem igazak a dolgok, amiket leírsz:

"KONKRÉTUMOK LINUX ÜGYBEN!"

no nézzük ezeket a "konkrétumokat"

"Én akkor mondtam le véglegesen a Linuxról, amikor:
- képtelenségnek bizonyult egyszerre több nyelvet telepíteni, s azok között könnyen váltani,"

Nyelvek telepítése (a legnépszerűbb és legelterjedtebb linux-disztrót veszem alapul, az ubuntut:

http://sugo.ubuntu.hu/community-doc/intrepid/main/basic/faq.html#magyar-nyelvi-t-mogat-s-telep-t-se

Hát ez nem a képtelenség kategóriája. Váltani a nyelvek között a bejelentkező képernyőn lehet, bármely, a rendszerre telepített nyelv kiválasztható, a felület azonnal változik, beleértve a bejelentkező képernyőt is (bizonyám, a win7 ezt nem tudja, ott a bejelentkező képernyő az eredeti nyelven marad akkor is, ha az embernek pl. ultimate verziója van és letölthet 32 nyelvet. Ha az egyik legelterjedtebb verziója van, Home vagy Home premium, akkor egyáltalán nem használhat egyszerre több nyelvet, tehát képtelenség).



"- az olcsó régi monitoromat csak 640x480 felbontásban működtette, míg a Win meg bármiben,"

Bármilyen felbontás bármilyen eszközhöz hozzáadható, szabadon. Ha egy felbontás nem jelenik meg a listában, akkor egyszerűen hozzáadható. Ugyanezt windowson hogy oldod meg? Linuxon ennyi a dolog:
xrandr --addmode 1024x768


"- a régi elavult cd-írómat, amit második cd-olvasóként használtam, a Win simán felismerte, a Linux nem ismerte fel,"

Nem tudom, milyen elavult cd-íróról van szó,

Gonosz Nyuszi | 2010. szeptember 2. | 09:28:56

Régebben én is használtam Linuxot, de a barátnőm letiltott róla. :) Nekem tökéletesen megfelelt, mivel játszani elég ritkán játszok már. (Mondjuk erre lehet tartani egy win rendszert is.)
A közigazgatásban dolgozok, és bizony az ms office alkalmazások sem mennek mindenkinek. Pár hete felrakták az office communicatort, de csak mi, fiatalok használjuk néha.
Ha nem is lehet egyik napról a másikra átállni, de azzal egyetértek, hogy a nyílt forráskódú programokat is oktatni kellene az iskolákban. Amelyik tanár meg nem képest elsajátítani ezek alapjait, az hogy lehet számtech/infó tanár?

ökofasi | 2010. szeptember 2. | 08:51:07

almale | 2010. szeptember 1. | 23:03:42

<<A 6 havi frissítés csak az Ubuntu sajátossága, de nem kötelező új verzióra frissíteni. Az LTS verziók (1,5 évente adják ki) a stabilitásra, a 6 havi kiadások az újdonságokra helyezik a hangsúlyt. Ennyit illene tudni róla, ha valaki Ubuntut akar használni.>>

Sajnos, hogy az un. LTS kiadásokra is ugyanúgy érvényes a 6 hónapos összecsapottság. Az LTS kiadások is 6 hónap alatt készülnek el, és kb. ugyanannyi bennük a durva hiba, mint a többiben. A különbség mindössze annyi, hogy több ideig készülnek hozzá (többnyire biztonsági) frissítések. De saját tapasztalatból mondom, hogy sokszor durva működésbeli hibákat nem javítját. Küldtem a hibajelentést, a válasz pedig az volt, hogy hát majd a következő kiadásra. Klassz a linux, de nagyon rossz a fejlesztési koncepció. Főleg az ubuntu esetében.

dozsi | 2010. szeptember 1. | 23:49:49

jha nyomtató (HP) dettó... nem kell telepíteni semmit. Scannelés is alapból megy.

dozsi | 2010. szeptember 1. | 23:33:42

"Ezért mondom, hogy hobbi. Mindenféleket kell "beállítani" a legegyszerűbb dolgokhoz. A Win meg elindul és nem kell beállítani semmit, csak ha valami egyedit akarok. A Win egy megbízható operációs rendszer, a Linux meg hobbi unatkozó embereknek."

MaxVal... Te még életedben nem használtál, sőt nem is láttál linuxot.... De az utóbbi 5 évben biztosan. M$ Win7: nem ismeri fel a microsoft vezetéknélküli egeret. Ubuntu GNU/Linux: alapból megy. Még mit mondjak??? hangkártya, videokártya, touchpad hasonlóképpen alakul... WiFi dettó. Minen működik. ( Na jó wifi driverét nem tartalmazza a cd, de felismeri, letölti, és telepíti. Mikor fog ilyet a windows tudni??? hányezer év múlva?)

dozsi | 2010. szeptember 1. | 23:25:22

http://index.hu/tech/szoftver/2009/10/09/a_londoni_tozsde_kidobja_a_windowst/
Csak érdekességképpen... Persze ennek ellenére is lehet tiltakozni a linuxok ellen, csak max a szakmai ismereteiteken esik csorba.
Azért is nemcsak a windózról meg a zoffiszról van szó, hanem a félmilliós M$ fejlesztői környezetekről, ami majdnem minden egyetemsitának jár. A Windows-ok sem olcsók. Minden egyetemistának, és középiskolás tanárnak megveszi az állam.. Itt több száz miliárdról van szó... ( főleg a kenőpénzek után...)

almale | 2010. szeptember 1. | 23:03:42

Urak, a Linuxot lehet nem szeretni, de "hobbi"-nak titulálni erős túlzás. A szerverek döntő többsége pl. Linux vagy FreeBSD rendszerrel fut.
A 6 havi frissítés csak az Ubuntu sajátossága, de nem kötelező új verzióra frissíteni. Az LTS verziók (1,5 évente adják ki) a stabilitásra, a 6 havi kiadások az újdonságokra helyezik a hangsúlyt. Ennyit illene tudni róla, ha valaki Ubuntut akar használni.

venember | 2010. szeptember 1. | 23:00:34

ivory | 2010. szeptember 1. | 22:49:34

Igaz a történet? És a kici kinajijak mit szóltak a dologhoz?

venember | 2010. szeptember 1. | 22:57:45

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 22:23:48
"Napi szinten használok NT-töl Win7-ig + megannyi linux alapú szervert, ubuntut etc..."
Hát ez nekem sose ment. Amikor dolgoztam, napi 1, max. 2 gépre futotta (már ugye, ha dolgoztam, hangsúlyozom). De nem vagyunk egyformák.
Amúgy már vége a munkaidőnek... és ez nem a reklám helye.

ivory | 2010. szeptember 1. | 22:49:34

Ja egy kis adalék az MS Office-ről OpenOffice-ra áttérésekhez.
Az IBM tavaly kezdte meg átállítani a 400 ezer alkalmazottját MS Office-ról egy OpenOffice változatra. A belső push-back akkora volt, hogy IT team-ek saját budget-ból vettek MS Office licence-eket. Nem tudom, hogy azóta mik a fejlemények. Valaki?

ivory | 2010. szeptember 1. | 22:45:50

Kizárólag az irodai alkalmazásokra koncentrálva, szerintem elég egyszerűen megoldható a dolog.
Központi döntés kell elsősorban a kompatibilitási szempontok miatt, illetve az elérhető kedvezmények miatt a központi beszerzés esetén.

Ehhez kell egy képesség elemzés minden jelöltre (MS Office, Sun OpenOffice, IBM valami, etc.), amelyben szigorúan az állami igényekhez kell viszonyítani, nem pedig az MS Office képességeihez. (kb. 50 millióért akárki megcsinálja)
Kellhet egy kompatibilitási elemzés. Bár szerintem az állami szervezetek elsősorban egymás között kommunikálnak szerkeszthető formátumokban, így ott a migrációs időszakot leszámítva nem lenne probléma. (kb. 30 millió)
Kell egy költség elemzés (licensz + support + képzés) minden jelöltre . (kb. 50 millióért akárki megcsinálja)

A végén lenne egy jó döntés 3-5 évre 130 millióért, amivel 3-5 év alatt biztosan lehetne néhány milliárdot spórolni, ha másért nem, hát azért mert pontosan tudnánk, hogy milyen árnál éri még meg az MS mellett maradni.

almale | 2010. szeptember 1. | 22:41:07

Jaffar,

mindkét redszernek megvan a maga helye és előnye. De az, véleményem szerint, nem igaz, hogy a nyílt rendszerek csak mikrovállalkozások számra jelentenek megoldást. Pl. Német Állami Vasút; Francia Csendőrség, Genf Kanton, Svéd Hadsereg - ezek nem kis szervezetek. Pl. Peugeot Citröen - 20000 gépen használ Vista helyett linuxot. Magyarországon pl. Fővárosi Bíróság, Szabadalmi Hivatal, Szeged Önkormányzata használ szabad szoftvereket.

Narancs.terror | 2010. szeptember 1. | 22:38:02

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:49:29

petyusa,

Próbáltam, de nem jó. Egyszerűen nem jó. A Linux az nem operációs rendszer, hanem hobbi.

Hát öregem te kurva nagy informatikai analfabéta lehetel, na a win meg a Msft termékek pont az olajoknak készült mind te magad, ja meg persze a szőke nőknek:D

ökofasi | 2010. szeptember 1. | 22:35:55

Néhány szót az Ubuntu és sok más linux disztró nyavajájáról. Idézetek a hup.hu-ról:

"Katasztrófa ez a 6 hónapos kiadási ciklus :-("

"Kicsit az az érzésem (nem csak az Ubuntunál, de ott főleg), hogy a linux világban rengeteg erőfeszítést pazarolnak el túl sok és túl gyakori verzió kibocsátására, miközben a tökéletesítésre nem jut erőforrás. 6 havonként kijön egy végleges Ubuntu verzió, miközben a launchpadon vannak bugok, melyeknek már több mint 6 hónapnyi története van. Gyakran pedig a hibát a támogatási időszak végéig sem oldják meg. Előfordul, hogy az upstreamben már egy újabb verzió javította a hibát, de az újabb verzió már nem kerül bele az adott disztribúció frissítései közé, a backport pedig túl sok idő és pepecs lenne. Sokkal jobb lenne, ha backportokkal, saját fejlesztéssel, vagy akárhogy képesek lennének kevesebb, de annál tökéletesebb rendszert összerakni."

"Azért Windows-on nem nagyon fordul elő, hogy alapból települő, támogatott program alapvető funkcionalitása nem működik, és mindez hónapokon belül úgy is marad. Nem időnként előforduló programösszeomlásról, vagy béna megvalósításról beszélek, hanem az adott funkció teljes használhatatlanságáról. (pl baobab törléskor nem a Lomtárba, hanem egy másik hidden mappába helyezi a fájlokat, ergo azokat az átlagjúzer se megtalálni, se törölni nem tudja: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/baobab/+bug/209338, a hiba az intrepidben javítva lett, a hardyban soha.)"

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 22:23:48

venember | 2010. szeptember 1. | 22:05:12

Dude!

Napi szinten használok NT-töl Win7-ig + megannyi linux alapú szervert, ubuntut etc... Nekem is van rálátásom, ráadásul nem ragadok le annál, hogy nekem ez otthonra milyen jó, akkor az jó lesz egy nagyvállalatnak is. Nem, sajnos nem lesz jó. Mikrovállalkozásnak tökéletes, de azon felül még nem éri meg a váltás. Ez a multiknak befellegzett duma meg gigalol. A 2000-es évek elején még érthetö volt az MS utálat, de mára ez már eléggé kiment a divatból, bár gondolom falun még ez a menö.

"Ja és a win95-től a win7-ig mindent használtam. De például nem mindegyiket vezették be a cégek sem, egyrészt az ár/minőség arány miatt,"

Ez már eleve hülyeség. A cégek azért nem vezetik MÈG be, mert ha már egyszer megvettek egy terméket, pl Win2000, akkor azt a support lejártáig használni fogják (persze amennyiben kimeríti az igényeiket). Ha megfelel és support is van még rá, akkor minek cserélni? Most cseréltünk le egy cégnél 3500 Win2000-et, mert idén lejárt a hivatalos support. Ennyi. Míg otthonra a support gyakorlatilag "nem létezik", addig a nagy cégeknek egy áldás. S ezt kell megfizetni. No meg a termékeket. Egy Outlookot megnézném, hogy melyik ingyenes progival váltanád ki. De, hogy ne csak MS legyen a terítéken, ott van a SAP is, azzal mi lesz? És az adatbáziskezelés? Arra meg majd aszondjuk, hogy bakkfitty, nem?

/facepalm

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 22:07:51

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:12:35

Jelen pillanatban kettőnk közül csak a te szád szaros, amint azt lépten nyomon a szádra veszed nagyokos

almale | 2010. szeptember 1. | 22:06:18

A szabad szoftver (nem) csak a pénzről szól. A Windows felhasználónak a szabad = ingyenes, másoknak azt jelenti, hogy szabadon terjesztheti, a programot módosíthatja, felhasználhatja üzleti célokra is. A programmal sehol sem kapsz tudást is. A táblázatkezelő (Excel) tanfolyamon sem a programot fizeted ki, hanem a szaktudást amit neked ott átadnak.

venember | 2010. szeptember 1. | 22:05:12

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:48:09

Nem, nem ugyanaz. csak annak kell fizetni, aki nem ért hozzá és igényli. Egyébként szabadon letölthető, használható és ha valakinek nincsenek extra igényei, megelégedhet vele. Pláne ingyen. És ami külön előnye, szinte nem is támadják. Nem úgy a másikat.

Nem szeretnék vitába bocsátkozni arról, hogy ki ért többet az informatikához. Mindenesetre ahhoz a géphez, amin most írok, 2-3 naponta jönnek patchek. Vajon miért? És én bizony láttam olyan MS szoftvert, ami amint bekapcsolták, felhívta Redmondot... te is?
És az is igaz, hogy már rengeteg szoftverben láttam hibát. De olyan laptopokat is egyre többet, amin nem MS operációs rendszer van... már morajlik a jég. A Sun ingyen adja az Openoffice-t, akárki használhatja, minimális informatikai képzés után nem is lehet vele gond. Szerintem előbb-utóbb leáldozik a mammutok napja. A sokpénzű multiknál, nagy közintézményeknél utóbb, a kisebb cégeknél előbb. És nem véletlen, hogy az üzletpolitika szerint a magánembereket nem bolygatják, de nem ám.
Ja és a win95-től a win7-ig mindent használtam. De például nem mindegyiket vezették be a cégek sem, egyrészt az ár/minőség arány miatt, másrészt annyit az Isten se bír fizetni, mint amennyi a MS-nak kell. Pedig van ám 60-80 % mennyiségi kedvezmény is... és az is igaz, hogy általában jó a minőségük. Az indiai programozók jól dolgoznak.

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:48:09

venember | 2010. szeptember 1. | 21:36:56

"3. A szabad felhasználású szoftverek is menedzselhetők: kapható hozzájuk support. Pénzért. A Linuxhoz és az Openoffice-hoz is. Ha valaki nem ismeri, megtanítják, ha nem jó, kijavítják."

Ehh, akkor nem ugyanott vagyunk? Fizetni így is kell.

"Mert ha MS szoftvert használnak és az sz@r (és sok esetben az),"

Ez mekkora lol. Gondolom Windows 95 meg 98 volt a legutolsó win, amivel találkoztál életedben. Megsúgom, hogy az MS fikázás manapság már nagyon nem menö, mert egyrészt abszolút nem igaz, másrészt még mindig a piacon lévö egyik (ha nem a) legjobb termékekröl beszélünk.

venember | 2010. szeptember 1. | 21:36:56

Na:
Számos jó hír van.
1. A kormány megengedte, hogy szabad felhasználású szoftvereket használjunk. Ez nagyon rendes tőle. Mindaddig, amíg meg nem jelenik Balmer úr (van-e, ki e nevet nem ismeri), előadást tart a közgázon majd elegánsan távozik a kormánytól kapott 13 milliárddal (lehet, hogy több volt). Szóval én azt tanácsolnám a kormánynak, hogy koncentráljon erre az időszakra a nagy nemzeti önrendelkezés zászlaja alatt.
2. A MS üzletpolitikája hasonlít a kábítószer-terjesztőkéhez: ingyen adja a szoftvereit azoknak, aki nem tudnak fizetni. Az elején. Aztán vagy visszaveszi vagy fizetőssé teszi. Ha máshol nem is, a gazdaságban, az éppen elég.
3. A szabad felhasználású szoftverek is menedzselhetők: kapható hozzájuk support. Pénzért. A Linuxhoz és az Openoffice-hoz is. Ha valaki nem ismeri, megtanítják, ha nem jó, kijavítják.

És az, hogy a cégek miért nem alkalmazzák őket, azért van, mert a menedzsereknek nem számít, illetve másodrangú a cég vagy közintézmény pénze. A legfontosabb a sajátjuk, ezért nem kockáztatnak. Mert ha MS szoftvert használnak és az sz@r (és sok esetben az), akkor senki nem támadhatja őket, mert a nyugatról jövő befektetők is ezt használják. De ha bevezetnek valami "noname" szoftvert 0 forintért és a legkisebb probléma adódik, ők repülnek. És ezt egyetlen vezető se vállalja, annál sokkal fontosabb a prémiuma.
ÉS akkor még nem beszéltünk a BSA-ról, nekik még tán a miniszterelnök se merne ellentmondani, horribile dictu!

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:27:51

nah haouse. megyek nézni. estét :)

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:27:06

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:23:37
/!bin/sh
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install programnév programnev programnev.....

egyetlen script és felrak mindent. Ha külön partición van a /home akkor teljes reinstall után a beállitások is megmaradnak a fenti script-el felrakott programok esetében is.
kb: elinditom az install-t, főzök egy kv-t. Mire visszajövök fenntvan a rendszer. Elinditom a script-et, és +20 perc, és fenntvan minden ami kell.
Ezután már reboot sem kell ;)
(csak ha az upgrade kernelt is cserél :)

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:23:37

"Igen, kb winene is mindent be kell állitani friss installkjor, szoftvereket felrakni, beállitani, stb..."

Hát nem. Nekem van a honlapomon egy lista eleve, hogy mely programok kellenek (a lista túlzó, mert olyan is rajta van, ami már nem kell évek óta), s amikor esetleg mindent újracsinálok a gépen, felmegyek a honlapra, letöltök mindent újra és felteszem. Általában 3 óra az egész munkálat. másfél évente megcsinálom általában.

A nagy zöld zászlóra kattins a honlapomon! Aztán lásd "Nélkülözhetetlen programok:" alatt.

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:21:12

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:12:35
Mi úgy csináljuk, hogy a legfrissebb verziókat a teszgépen megnézzük, össze teszteljük a kiegészitőkkel (alapból van adblock/flashblock azokon a gépeken ahol engedélyezett a net is), openoffice-nál pedig ole, odbc, sql kapcsolódási tesztek vannak. Aztán mehet a céges repóba, ahonna a netlogon-on lkeresztl felhúzzák a gépek boot-kor a gigabites hálóról :D Semmi gond, teljes automatizmus :D
Ezzel elértük, hogy a programok frissitései naprakészek a program verziókon, ami elég komoly biztonság azért. pl: pont a firefox az egyik, amit érdemes nagyon naprakészen taetani, mert főverziókban is komoly foltok vannak, amik az előző verziók sima fixjeivel nincsen orvosolva.

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:16:29

"- A szabad szoftverek, a nyílt dokumentum formátum széles körű alkalmazása a világ számos pontján sikeresen bevált gyakorlat. A bevezetés tapasztalatai alapos előkészítés mellett minden esetben igazolták az erőfeszítéseket, és valódi, mérhető költségcsökkentést eredményeztek - ismerte el közleményében a szabad szoftveresek egyik fő érvét az államtitkár."

Azért jóvolna tudni, hogy hol vannak ezek a helyek, cégek, mert ez így sztem gáz.

bizinol | 2010. szeptember 1. | 21:16:14

Olcsó húsnak híg a leve.
Nekem eddig még csak plusz munkát okoztak az openofficeos doksik.

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:16:03

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:12:23
Igen, kb winene is mindent be kell állitani friss installkjor, szoftvereket felrakni, beállitani, stb... Eléggé kamu érv amit mondasz.

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:14:56

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:10:10
Én munkára használom cégnél, itthon desktop feladatokra is. A magam részéről már nem bizok komoly munkát winre. (kissé sokba kerülne egy rendszer leállás :) Ellnben játékra sem használom, arra ott az xbox.
Viszont van egy wines gép, a gps szoftver frissitésére, meg pár szerviz program futtatásra. (win only programok) Alapból még net kábel sincsen rajta, csak ha mondjuk éppen kell neki, akkor kábel be, dhcpő-n kap ip-t, feladat elvégez, utp ki :)

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:12:35

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 21:02:18

Én nagyon is ott járok, miután egy olyan cégnél dolgozom, ahol 17.000 user ül a gép elött nap, mint nap és bármennyire is meglepö, hallani sem akarnak az ingyenes szoftverekröl. Firefox van, de mindig 1-2 .1 verzióval régebbi, mert nem lehet csak úgy teszt nélkül beküldeni a levesbe a dolgokat.

Márpedig kedves paradájsz, az államigazgatásnak is egy qrvanagy céghez kellene hasonulnia. S nem komcsi céghez, hanem MULTIHOZ, ahol a meló számít és nem az, hogy mennyire szaros a szád széle.

Ha valaki az MS Office-t már megtanulta, akkor nem szívesen áll át (ami érthetö), de nem is ez a legnagyobb gond. Hanem azzal mit kezdesz, ha valami eddig müködött (és életbevágóan fontos a müködéshez) win alatt, de nem megoldható linuxról, vagy open office-ban?

-kar széttár
-anyázás (gyurcsáné)
-komcsizás
-..........

...de a probléma még akkor is ott lesz

Én nem azt mondom, hogy nem megoldható. Megoldható, csak RESET kellene hozzá. (Ráférne az országra valóban)

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:12:23

strogg,

Ezért mondom, hogy hobbi. Mindenféleket kell "beállítani" a legegyszerűbb dolgokhoz. A Win meg elindul és nem kell beállítani semmit, csak ha valami egyedit akarok. A Win egy megbízható operációs rendszer, a Linux meg hobbi unatkozó embereknek.

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 21:10:10

Én egyébként híve vagyok az ingyenes szoftvernek. De az Excelt és a Wordöt eddig semmi sem tudta kiváltani kielégítő módon. Minden másra én is ingyemes szoftvert használok, pedig sok dolgoggal vacakolok: rajzolás, fényképrendezés, honlapszerkesztés, zenekonvertálás, stb.

A Linux viszont komolytalan. Kb. olyan, mintha valaki az eszperantóval akarná lecserélni az angolt, s azt nyomná. Abszurdum.

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:10:07

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 20:58:22
Opensuse-n a mai napig nem egyértelmű az mp3 lejátszáshoz a repo felvétele a yast-ba. kb: 2007 környékén lett nekem is elegem belőle. Viszont az ubuntu nagyon frankó lett (akkoriban az még rosszabb volt). Az általad emlitett gondok mindegyike megoldott normális disztrókban. (a hup-on nem véletlenül hivják sose linuxnak :))))) Arra zonban vigyázz, hogy néhány program (k3b pl.) csak rendszergazdaként engedi beállitani a dvd irot, onnan kell engedélyezni, hogy a user(ek) is tudják használni)

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 21:07:57

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:54:37

"Inkább azon fáradoznának, hogy legyen végre közös központi adatbázis, hogy a különbözö hivatalok lássák egymás adatait, ne kelljen az egyiktöl a másikig futkározni."

Tökéletesen egyetértek!
Mindez nyílt forráskóddal már szebb mint egy álom.
(sose lesz belőle semmi)

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:07:45

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:03:54
Ez egy nagyon jó, és pontos összefoglaló volt. kb: igy müködik :))
Ellenben a shartepoint-tól, meg a csoportmunkától azért ne essünk hasra ,mert ott a háttérben történik ütemezés. Nem valós a közös munka, viszont lényegesen gördülékenyebb, mint file serveren átdobálni a fáljokat gizikének, aki csak egy másik munkafázisként nyitja meg ,nem egy időben a többiekkel. (de gondolom tudod)

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 21:03:54

btw
Gondolom a föokos (aki ugye köztudottan análfabéta számtekböl) egyik haverja kitalálta, hogy van ingyenes office és az milyen jó. Otthon. Azt akkor most jött az ukáz, hogy lecserélünk mindent, mert akkor hú de mennyire spórolunk.

Az iskolákban eleve mindkettöt tanítani kellene, de amennyire én ismerem az iskolai helyzetet, ott soxor akik tanítják a dolgot, még ök sem értenek hozzá.....
Spórolni úgy lehetne igazán, hogy a megyerendszert megszüntetnénk, 4 régió + Budapest böven elég lenne. A fele közigazgatában dolgozónak megköszönnénk a munkáját, a többit meg rendesen kiképezni (nem pedig a csókosokat mindenhova beültetni, ugyi?)Hivatalokat összevonni, közös adatbázis és ami a legfontosabb, hivatalnok < ügyfél szemléletet bevezetni.

De ezekhez a dolgokhoz inkább nyugatabbra kell költözni, ha látni is akarjuk még ebben az évszázadban.

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 21:02:18

Jaffar
A betanításról: szerinted mindenki MS felirattal a fenekén jön a világra és a sharepointservert alapból ismeri és használja? Érti a használatát, mikor felveszik a hivatalba?
Szállj már le a földre!

Mellesleg azt úgyse tudja még a sharepointserver se, hogy egyidőben ketten dolgozzanak egy rekord egy mezőjén vagy egy táblázatcellában, úgyhogy megoldható ez munka szervezéssel egyszerűbben is, a sharepointserver inkább a harrypotter kategória, varázslunk a felhasználó-vásárlónak valami érthetetlent, de jó drágán, hogy megérje neki megvenni, szóval földre le, barátom!

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:02:14

Abba meg ne menjünk bele, hoyg mindenhová nem tudsz teljese nyilt forrással dolgozni. Mertugye egy magyarország hu megbizhatónak, és nagy teljesitményünek kell lennie. Érdekelne mivel váltanak ki egy oracle db kezelőt :)))))))))

strogg | 2010. szeptember 1. | 21:00:47

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:54:37
Ez pont azért van, mert nme nyilt. Minden hivatal saját beszállitók, zárt kódsdal letesz iqaz asztalra termékét. Aztán kiderül, hogy sql szintaktikában sincsenek a toppon, igy migrálni sem tudsz később. A működésre semmi rálátás ,mert zárt, igy bizbasz kft szoftvere, és piripócs bt adat strukturája közt nem tudsz interface-t csinálni.
Pont ezért nem egységes. Erről nem kevés tanulmány iródott már, ahol ez nagyon részletesen le van irva. Ráadásul minde verzió frissitéssel tovább nő a szakadék a két szoftver közt. Pont ez oldódna meg hibamentesen a nyilt forrással, és szabvánnyal. másban lehet szivni, de ez rendben lenne.

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 20:58:22

"Ebből kb egy szó sem igaz, érdekelne melyik disztró, és mikor próbáltad"

Minden szó igaz. Utolsó Linux-kísérletem 2007 közepén volt, akkor szereztem ezeket a tapasztalatokat. Nem tudom, hogy melyik változat volt, talán SUSE, de nem biztos.

strogg | 2010. szeptember 1. | 20:57:46

Mellesleg az openoffice-al egy nagy bajom van, hogy agyon van baxva a javas szeméttel, meg az xml parser-el. Lassú mint egy nyugdijjas csiga. A go-oo projekt igéretes, mert kivágták belőle a zsemét nagyrészét, durván fel is gyorsult. Erre épitkezve az fsf, oracle, ibm, stb.. elkezdte megcsinálni a saját buildjeit, amibe egyenként kezdik visszapakolni a trágya részeket.
Openoffice-t hálózati szinkronizációra, csoportmunkára, meg hálózati frissithetőségre müttyügni kész rémálom. (de megoldható, és frankón megy is, csak a hajad kihullik :)

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:54:37

Inkább azon fáradoznának, hogy legyen végre közös központi adatbázis, hogy a különbözö hivatalok lássák egymás adatait, ne kelljen az egyiktöl a másikig futkározni. Ausztriában 1,5 óra alatt forgalomba hoztam egy autót rendszámmal, papírokkal mindennel. Nálunk meg min. 1 hét, ha nem több.

strogg | 2010. szeptember 1. | 20:53:15

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:50:49
Az alkalmazott elég könnyen átáll, ha motiválod. pl: ez van., nem kötelező itt dolozni. cc 2 nap, de lassú felfogással 1 hét :)
A csoportmunka valóban nem teljesen megoldott. Amit pedig a magyarorszag.hu -ról mondasz totál igaz, teljesne egyetértek. Tömören: hiszem ha látom.:)))))

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:52:01

*jav
.....ekkora léptékben nem LEHET olyan sok pénzt spórolni......

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 20:51:26

MaxVal
Tehát ugye pont ezekre nincs szüksége egy hivatalnoknak kormányzati ügyintézés közben!

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:50:49

Nem rossz a linux, söt....

De egyszerüen fel nem foghatom, hogy mivel váltanak ki egy SharePoint Server-t pl, hogyan dolgozik egyszerre, egyidöben több ember ugyanazon az open office dokumentumon? Ki képezi át azt a több százezer embert az open office kezelésére? und und und? Összességében, ekkora léptékben nem olyan sok pénzt spórolni, hogy valóban megérje váltani. Arról nem is beszélve, hogy egy szaros magyarország.hu-t nem tudnak normálisan üzemeltetni, akkor hogyan akarnak mindent lecserélni?

strogg | 2010. szeptember 1. | 20:48:48

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 20:45:35
Ebből kb egy szó sem igaz, érdekelne melyik disztró, és mikor próbáltad :)

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 20:45:35

KONKRÉTUMOK LINUX ÜGYBEN!

Én akkor mondtam le véglegesen a Linuxról, amikor:
- képtelenségnek bizonyult egyszerre több nyelvet telepíteni, s azok között könnyen váltani,
- az olcsó régi monitoromat csak 640x480 felbontásban működtette, míg a Win meg bármiben,
- a régi elavult cd-írómat, amit második cd-olvasóként használtam, a Win simán felismerte, a Linux nem ismerte fel,
- kiderült: nincs programválaszték, Winben válogathatok százszámra programok között, itt meg 100 helyett van átlag 1,
- egy rakás nem-számítógépes cég terméke használhatatlan Win alatt, pl. a Nokia-telefon adatait nem lehet szinkronizálni Linux alatt, vagy PÓKEREZNI sem lehet a legtöbb póker teremben Linux alatt, vagy ha igen, csak egy funkcionális megnyírbált változatot lehet használni, míg a teljes változat csak Win alatt fut.

Szóval a Linux az egy hobbi.

strogg | 2010. szeptember 1. | 20:40:25

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:28:40
fővárosi bíróság, számos önkormányzat, bundestag,+fél világ. Nem a magyar "4-es metró" féle ár/szolgáltatásról kell beszélni. Ha rendes beszállitóval kötsz szerződést a TCO erősen alatta marad a csodás m$ szupportnak ;)
Mondom ezt mint szintúgy szakmabeli. Ha eladják neked az openoffice szupportot drágán, és oda se bagóznak, attól még a fél világ köszöni jól elvan vele. Csak te irtál alá szerződést rossz céggel ;)

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:32:45

hunnia1234 | 2010. szeptember 1. | 20:02:41

Az Ubuntu tényleg jó, bár még mindig vannak gyermekbetegségei. Ettöl függetlenül átlagos használatra (böngészés,levelezés, netbookra) tökéletes.
Ha már itt tartunk, akkor ott a Google Docs és a Windows Live is, ahol szintén ingyé lehet dokumentumokat kezelni, cloud alapon. Egyszerü dolgokra böven jó az is.

Jaffar | 2010. szeptember 1. | 20:28:40

Szakmabeliként (nem politika) csak annyit mondok, hogy ez szép és jó, meg ingyé van. Csak sokan elfelejtik, hogy az MS-ért sem azért fizet sokat a zember, mert a program drága, hanem azért, mert abban az árban a SUPPORT is benne foglaltatik. Márpedig az INGYÈ SZOFTVERHEZ NINCS INGYÈ A SUPPORT! Azért is külön fizetni kell. Azok a cégek (elég sok kuncsaftunk volt ilyen), akik átálltak Open Office-ra, 90%-ban tértek vissza 1 éven belül az MS Office-ra, mert a support gagyi és drága volt és összességében mind megbánta, hogy átállt. Open Office egyedül a mikrovállalkozásoknál lehet teljes mértékü alternatíva az MS Office ellenében. A nagyobbaknál kizárt, hogy kiváltsa az Office rendszert. Sajna nem tud annyit, amennyire egy nagyvállalatnak szüksége van, annak meg mi értelme van, ha mindkettöt használja egyszerre a zember?

strogg | 2010. szeptember 1. | 20:17:35

pár dolog eszembe jut a témában.
1. a kenőpénz azért jön rendesen az m$-től. Ne feledjük, hogy a fél nemzetközi iso szabványügyi testületet lefizették, hogy legyen iso szabvány a docx, különben nem kapták volna meg. (és a fél világon nem is pályázhattak volna kormámyzati beszállításra) Szóval hiszem ha látom.
2. Silenthill.
Az oktatásban, és kormányzatnál nem szempont, hogy menjen a fallout3.
Viszont megy a 3D, de felesleges :) Fontos viszuont az alacsony ár, egységes átlátható interface, a forrás ismerete, a szabványosság, no és nem utolsó sorban a biztonság. Elég ha csak a 40 milliós windowsos virus számra gondolok.
3. A win, és office termék. Az m$ ebből él. Neki létszükséglet, hogy ezt használják, mert ha nem, akkor mehetnek kapálni. Nekik az érdekük, hogy használjuk. Akkor miért is mi fizetünk nekik? Az a pár milliáerdot ők fizessék ki nekünk, hogy ne mást használjunk a termékük helyett. Már bocsi, de még mi fizetünk, hogy használhassuk a terméküket, az ingyenes helyett? Frászt. Fizessenek ők nekünk!

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 20:07:06

minime
jajj, ez akkor olyan mint a drog?
azt még az iskolák közeléből is kiűzik, a microsoft-drog pedig még be is teheti a lábát a suliba?
szerencse, hogy igazi függőséget nem okoz...
:)

hunnia1234 | 2010. szeptember 1. | 20:02:41

Én már 13 éve használok Linuxot.
Az Ubuntut ajánlom.
Csak nem szabad felujítani egy ujjabb verzióra a mindenapi embernek csak úgy 3 hónappal az új verzió kibocsájtása útán.

Van még az UHU. Magyar distribution. ( évvel ezelött próbáltam. Tetszett.

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 20:02:24

silenthill1
biztosan sikerülne, végül is a gép előtt ülő felhasználó a neki szánt felhasználói programokkal kommunikál, azok meg az operációs rendszerrel, legyen az win vagy lin, és így tovább, tehát kvázi semmit nem tud a felhasználó arról, hogy win vagy lin van a gépen

nem a felhasználó hivatalnok dolga feltelepíteni, működtetni se, ehhez meg van már elég szakember nálunk

innentől csak elszánás kérdése, mernek-e ujjat húzni az MS-sel, mekkora a politikai nyomás, mekkora összegtől esnek el a mindenkori politikai húsosfazék kezelők

minime | 2010. szeptember 1. | 20:01:40

"Egyszerűen gusztustalan, hogy az iskolákban fizetős szoftvereket tanulunk meg használni, ezzel megteremtve a későbbi fogyasztói bázist."

azt hiszem leírtad a lényeget. tényleg abszurd, hogy azért fizetünk, hogy kvázi beetessenek egy fizetős megoldásra, hogy utána már kényelmetlennek érezzük a váltást. a cégek pedig ha nem akarnak azzal vesződni, hogy bemutassák az másik szoftvert, akkor kénytelenek a fizetős megoldást használni, mert hogy azt tudja a munkaerő. pedig megfelelne az ingyenes is. furcsa, hogy ezt hagyjuk. mert ráadásul egy amerikai cég viszi ki a profitot szépen itt is az országból. ha erre oda figyel tényleg a fidesz az nagy jó pont.

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 19:45:22

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 19:42:21

Pont azért írtam, hogy Openoffice okés, mivel win alatt is megy rendesen. Csak az oprendszerváltás tűnik nagy falatnak. Bár ha Brazília meg tudta oldani...

paradicsom | 2010. szeptember 1. | 19:42:21

silenthill1 és MaxVal
Ez szörnyű!
Ne tévesszétek össze az otthoni felhasználást a kormányzatival!
A kormányzati felhasználásnál nincs hangkártya kütyü, videógyorsítás, játékkütyü és még sorolhatnám!
Csak szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázisok, email és internet. ERRE tökéletes a linux+openoffice!
ne má!

Chancelade | 2010. szeptember 1. | 19:24:13

Bocsánat a helytelen központozásért.

Chancelade | 2010. szeptember 1. | 19:22:49

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:49:29

Én linuxot használok már jó ideje mivel elegem lett a Vista használhatatlanságából. Nemcsak, ingyenes, gyorsabban tölt, nincs problémám a vírusokkal. Egyedül a hangbeállításokkal kellett kicsit vacakolnom OpenOffice és az MS Office programcsomag között én sem látok sok különbséget. Bár azért megjegyezném, hogy nemcsak MS Office klón programok vannak...pl. egy latex dokumentum messze felülmúl egy office dokumentumot. Vannak szabadforráskúdó táblázatkezelők, statisztikai, matematikai programcsomagok. Excelt munkára gyakorlatilag már nem használok, csak akkor, ha egy kollegám abban küld nekem valamit.

Egyszerűen gusztustalan, hogy az iskolákban fizetős szoftvereket tanulunk meg használni, ezzel megteremtve a későbbi fogyasztói bázist.

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 18:46:14

minime | 2010. szeptember 1. | 18:45:14

Na, kikérem magamnak, nem gyerek, gyermeki lélek :)

minime | 2010. szeptember 1. | 18:45:14

silenthill1: jó hát ez nem gyerekeknek van :) játék tényleg kevesebb van, mint win-en, de ez igaz a macre is. meg egy két dolog tényleg van ami nincs, olyan minőségű mint winen(meg lehetnek driver problémák is bizonyos hardverekkel). de ettől még sokaknak megfelelhet. és ezek többsége igaz a macre is viszont.

és azért jelentős előnyök is vannak, akkor is ha eltekintünk attól, hogy szabad szoftver(ami a legfontosabb). pl nem kell vírusirtó és mégis biztonságban vagy.

de nem muszáj linuxra váltani, viszont szerintem open officera tényleg nyugodtan lehet. lehet valami speciális területen van valami amire nem jó de szerintem az emberek 95%-nak teljesen ok kell, hogy legyen.

minime | 2010. szeptember 1. | 18:35:33

petyusa: ne írj baromságokat. a OSX és a linux két külön dolog, különböző szoftverekkel. ráadásul a mac re pont a zártság a jellemző, nem hogy nem szabad szoftver, de talán még rosszabbak ebből a szempontból, mint az MS. ja és már a 10.04 nél tart az ubuntu.(ami itt 2010 áprilisra utal és majd jön a 10.10).
itt egy kép hogy néz ki most:
http://s.linux-mag.com/i/articles/7740/lucid-desktop-ambiance.jpg

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 18:29:27

minime | 2010. szeptember 1. | 18:22:48

Csak ami miatt egy évtizedig legalább nem lesz megoldható az átállás. Tudok e én Napoleon Total Warozni Linuxon? :)

minime | 2010. szeptember 1. | 18:22:48

MaxVal: semmi konkrétumot nem írtál, hogy mit nem lehetett megoldani az open officeben. vagy akár linuxon.

én ubuntut használok már 2 éve teljes megelégedettséggel. az open office-t, meg firefoxot, thunderbirdöt, mplayer meg már windoson is használtam. ezek is szabad szoftverek. igazából pont azért tértem át linuxra, mert rájöttem, hogy a szoftverek nagy része pont ugyanaz lesz, amit használni fogok ott is, mint amit winen is használtam.

petyusa | 2010. szeptember 1. | 18:11:27

Vannak egeszen hasznalhato Linux disztro-k: az UBUNTU gyakorlatilag teljesen egegyezik a Macintosh rendszerekkel PC-n, MaxVal, probald ki a 8-ast. En azert szeretem, mert regebbi gepeken is jol fut, tovabb tart az aksi, nincs rajta spyware es tobb ezer dollaros rajzoloprogik ingyenesen elerhetok. :) Jo lesz ez!

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 18:05:14

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:49:29

Ezt én is így látom :)

petyusa | 2010. szeptember 1. | 18:03:51

Mondjuk az igaz, hogy anyamnak csetre nem ajanlanam a linuxot, csalfdi kepekre, stb, igaz ami igaz, a linux az csak rajongoknak :)

Virág elvtárs s.k. | 2010. szeptember 1. | 17:52:35

Jó az Open.Office de nem teljesen kompatibilis a .doc kiterjesztése az MS-el.
(igényesebb szerkesztésben pl. a kép egy kicsit elcsúszik) de nagyobb gond nem lenne, ha mindenki azt használná - és nem kellene konvertálni a fájlokat!

Virág elvtárs s.k.

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:49:29

petyusa,

Próbáltam, de nem jó. Egyszerűen nem jó. A Linux az nem operációs rendszer, hanem hobbi.

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:48:21

silenthill1,

Oké, térjen át az állam, mert valóban nagy a spórolás. Én csak magamra mondtam, hogy megpróbáltam, s hónapokig próbáltam, nem fél óráig, s bizony visszatértem az MS Office-ra.

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 1. | 17:45:46

Nagyon helyes.
Ha amerikából szivatnak minket a hitelminősítők, az IMF-fel karöltve, akkor mi is vágjunk vissza, ahogy tudunk.

Persze sem az USA-nak, sem a Microsoftnak nem tétel, amit ezen bukik, de ha ragadós lesz a jópélda, akkor már ők is meg fogják érezni.

petyusa | 2010. szeptember 1. | 17:45:02

Vannak egeszen hasznalhato Linux disztro-k: az UBUNTU gyakorlatilag teljesen egegyezik a Macintosh rendszerekkel PC-n, MaxVal, probald ki a 8-ast. En azert szeretem, mert regebbi gepeken is jol fut, tovabb tart az aksi, nincs rajta spyware es tobb ezer dollaros rajzoloprogik ingyenesen elerhetok. :) Jo lesz ez!

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 17:37:33

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:21:33

Természesen ez már más kategória, de csak az office súlyos milliárdokat vesz el feleslegesen.

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 17:37:00

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:20:29

Mivel egy igencsak költséges dologról beszélünk, azt hiszem nem lehet így elintézni. Teljesen office kompatibilis az openoffice, csak egy kis odafigyelés kell. Ha a teljes államigazgatás áttérne, akkor nem lenne annyi szinkronizációs probléma. És ha nem is annyira jó mint az office, azt hiszem elég egyszerű dilemma: 10 milliárdért teljesen jó rendszer, vagy ingyen 20 százalékkal kevésbé használható.


és akkor ne beszéljünk arról, milyen szépen lett az előző közbeszerzés elintézve. Szilvásy feleségéhez összevonták az összes minisztérium szoftverbeszerzését...nem gyanús.

komszomol | 2010. szeptember 1. | 17:30:35

"MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:20:29

Én próbáltam az OpenOffice-t. Nem vált be. Visszatértem az MS Office-ra."

Ajándék lónak ne nézd a fogát!

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:21:33

A Linuxról meg ne is beszéljünk - az egyenesen használhatatlan.

MaxVal | 2010. szeptember 1. | 17:20:29

Én próbáltam az OpenOffice-t. Nem vált be. Visszatértem az MS Office-ra.

silenthill1 | 2010. szeptember 1. | 17:08:50

Hú. A kormány értékelhető gondolata. Remélem tényleg kivágják a Microsoftot...

HIRDETÉS

A Sun Microsystems által 2000-ben elindított OpenOffice.org projekt körül ma már hatalmas nemzetközi közösség alakult ki önkéntes fejlesztőkből. Ma több mint 5000 szakember, rajongó, fejlesztő vallja magát a közösség tagjának. A nyílt forráskódú irodai szoftvercsomagjukat (ami lényegében a Microsoft Office "szabad" megfelelője) száznál is több nyelvre fordították le, és több, mint 160 millióan töltötték le. A szabad szoftverek piaci részesedése a tanulmányok szerint már eléri a 15-20 százalékot; miközben az OpenOffice.org mögé ma már olyan multinacionális vállalatok is felsorakoztak, mint az Oracle, az IBM, a Novell vagy a Google.

A mozgalom egyik legfontosabb sikere az volt, amikor az EU 2002-ben kinyilvánította, hogy támogatja a nyílt szabványokat megvalósító szoftverek alkalmazását a tagállamok közigazgatásában. Az utóbbi években kormányzati intézmények, iskolák, önkormányzatok és vállalkozások körében egyaránt terjed a jogdíj fizetése nélkül is legálisan használható, nyílt forráskódú szoftvercsomag. 2006 óta pedig több tagállam (Hollandia, Franciaország, Lengyelország) kormányrendelettel tette kötelezővé a nyílt szabványokon alapuló szoftverek alkalmazását a közintézményekben.

Az ODFA Magyarország célkitűzése, hogy a magyar államigazgatásban is elérje a váltást, vagyis azt, hogy az évente milliárdokért bérelt Microsoft-szoftvereket cseréljék le azokkal egyenértékű, ám szabadon fejleszthető, nyílt forráskódú programokra. Ezzel ugyanis érvelésük szerint sokmilliárd forintot takaríthatna meg az állam.

HIRDETÉS

A pénzügyi világválság, a költségvetési megszorítások időszakában, mintha lassan kezdene eljutni az üzenetük - ez derült ki legalábbis Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára köszöntőjéből. Az új kormány az államtitkár ígérete szerint megnyitja az állami - közigazgatási és oktatási - informatika kapuit a szabad szoftverek világa előtt; az államigazgatás alrendszereiben belátható időn belül lehetővé kívánják tenni, hogy szabad szoftvereken is folyhasson a kormányzati munka.

- A szabad szoftverek, a nyílt dokumentum formátum széles körű alkalmazása a világ számos pontján sikeresen bevált gyakorlat. A bevezetés tapasztalatai alapos előkészítés mellett minden esetben igazolták az erőfeszítéseket, és valódi, mérhető költségcsökkentést eredményeztek - ismerte el közleményében a szabad szoftveresek egyik fő érvét az államtitkár.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    95 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS