galéria megtekintése

Szétesett az EU támogatási rendszere a magyar korrupció miatt

56 komment


Hargitai Miklós

Gyakorlatilag nincs olyan uniós támogatási program, ahol az Európai Bizottság ne talált volna súlyos, a kifizetések részleges vagy teljes felfüggesztését indokolttá tevő visszaéléseket – derül ki abból a válaszból, amit Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselőjének kérdésére küldött Walter Deffaa, a bizottság regionális főigazgatóságának vezetője.

A levélből kirajzolódó kép szerint

a támogatások odaítélésénél nem eseti, hanem általános, rendszerszintű problémák mutatkoznak.

Jávor azt kérdezte a felzárkóztatási támogatásokért felelős főigazgatóságtól, hogy mely operatív programokat kellett felfüggeszteni a szabálytalanságok miatt, és milyen következményei lesznek az Európai Bizottság közbeavatkozásának. Deffaa, a DG Regio főigazgatójának válasza szerint a 2007-2013-as programozási időszakra vonatkozóan az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és a Kohéziós Alap programjai közül a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (OP), a Dél-dunántúli OP, az Észak-alföldi OP, az Észak-magyarországi OP, a Közép-dunántúli OP, a Nyugat-dunántúli OP, a Társadalmi Infrastruktúra OP, a Közép-magyarországi OP és a Közlekedés OP esetében, az Európai Szociális Alap programjai közül pedig Társadalmi Megújulás OP kapcsán került sor a kifizetések felfüggesztésére.

 

A Társadalmi infrastruktúra OP és a Társadalmi megújulás OP teljes egészében leállt a bizottsági közbelépés nyomán, a többi operatív programnál részleges felfüggesztést írt elő az uniós testület.

A 6,7 milliárd forintos EU-támogatással épített Várkert Bazár avatója. Sok sebből vérzik a gyakorlat
A 8,9 milliárdos összköltségből 6,7 milliárd forintnyi EU-támogatással épített Várkert Bazár avatója. Sok sebből vérzik a gyakorlat
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

Az EP-képviselő arra is rákérdezett, hogy a példátlanul széles felfüggesztési hullámon belül mi volt a pontos oka az egyes szankcióknak. A Gazdaságfejlesztési OP esetében

a kormány által kiválasztott projektek nem illeszkedtek a Brüsszellel előzetesen egyeztetett fejlesztési prioritásokhoz (vagyis másra költöttük az EU pénzét, mint amiben megegyeztünk), és általános volt a támogatott beruházások túlárazása.

Az egyes földrajzi régiók, illetve a közlekedés fejlesztését célzó operatív programok a potenciális pályázók körét indokolatlanul leszűkítő pályázati kritériumok miatt akadtak fent a bizottság szűrőjén – ebben a körben az aszfaltügy keltette a legnagyobb visszhangot; a diszkriminatív, korrupciógyanús kiválasztási gyakorlat többek között a Strabag, a Közgép és a Swietelsky cégeknek kedvezett, az uniós kifogás miatt 48 milliárd forintos büntetést kell fizetnünk.

A Társadami megújulás OP-nál szintén a túlárazás, illetve az értelmetlen és az előzetesen rögzített célokkal sokszor ellentétes hatású projektek támogatása miatt avatkozott közbe a bizottság, itt 40 milliárd forint került veszélybe az Öveges programként elhíresült tanteremfelújítási és tanagyagírási visszaélés-sorozat miatt. A Társadalmi infrastruktúra OP esetében a pályázatok ellenőrzését találták elégtelennek a brüsszeli ellenőrök, és szintén tízmilliárdos nagyságrendű büntetést helyeztek kilátásba.

A lapunk birtokában lévő Deffaa-levél nem minősíti a sok sebből vérző támogatási gyakorlatot. Jávor Facebook-oldalán úgy foglalta össze a levél tanulságait:

egy alapjaiban korrupt, visszaélésszerűen üzemeltetett uniós pénzfelhasználási rendszert körvonalaznak a bizottság észrevételei,

amelyet a pénzelosztás irányító rendszerétől a közbeszerzések kiírásán és lebonyolításán keresztül a nyertes projektek kiválasztásáig és az árak megállapításáig minden elemében a korrupciós haszon maximalizálásának szándéka determinált.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.