Széll Kálmán tér: újabb halasztás

Tovább nyúlik a budai fonódó villamoshálózat kialakítása és vele a néhai Moszkva tér arculatváltása.
A Széll Kálmán tér egyelőre tovább pusztul - Móricz Simon / Népszabadság

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanis meghosszabbította a Széll Kálmán tér átépítésére vonatkozó kivitelezői pályázat határidejét. Azzal indokolták a határidő módosítását, hogy azt több ajánlattevő is kérte, mondván, a projekt volumenéből és összetettségéből adódóan csak így adhatnak be megalapozott ajánlatot.

A BKK Zrt. a minél szélesebb árverseny elérése érdekében elfogadta a kérést, és március 26-ra halasztotta a tenderbontás dátumát. Megfelelő ajánlatok esetén legkorábban május végén köthetnek szerződést a kiválasztott vállalkozóval, ezt követően kezdődhet meg a kivitelezési munka. A tér teljes megújulását most 2015 őszére ígérik. Kérdés, hogy ez mennyire lesz tartható. Az eredeti menetrendhez képest eddig ugyanis minden csúszott.

A BKK a projekt indításakor még azt mondta, 2012 júniusáig le kell bonyolítani az építészeti pályázatot, hogy annak eredményei alapján még abban az évben lefolytathassák az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert. Akkor úgy számoltak, hogy a kivitelezésre legalább két év kell. Most már csak 440 napot adnak a munkára, ezzel csökkentve a politikai vitákkal, a források megszerzésével és az elhúzódó engedélyezéssel felgyülemlett lemaradást.

Időközben a BKK pontosította a műszaki tartalmat és a költségbecslést. A teljes arculatváltás költségét 2006-ban 30 milliárdra becsülték. A tér átalakítását célzó koncepciópályázaton győztes Főmterv Zrt., illetve az építészeti konzulensként bekapcsolódó Finta Stúdió programja – a Vérmező felé történő „áttörés”, a tér zöldtetős lefedése, a metrókijárat épületének átszabása – legalább ötmilliárdba került volna, de egy hasznos minimálprogramot már hárommilliárdból kihozhatónak tartottak.

Hutiray Gyula azóta lemondott főpolgármester-helyettes 2011 nyarán 2,5-3 milliárdot tartott reálisnak. A Fővárosi Közgyűlés tavaly elfogadta a BKK érvelését, amely szerint a tér rekonstrukciója 4,8 milliárd forintból valósítható meg teljes körűen, a budai fonódóhoz való kapcsolódás további csaknem kétmilliárdba kerül. A beruházásra a kormány és a főváros is biztosított forrásokat, de a budai fonódó villamosra megítélt uniós támogatásból is lecsípnek a tér felújítására. A kivitelezési pályázat kiírásakor a BKK nettó 5,2 milliárd forintot látott biztosítottnak.

A kivitelezőknek a Keller Ferenc építész és csapata által a 2012-es építészpályázaton győztes terveket kell megvalósítaniuk. Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. megtartja a metró legyező formájú épületét, de elbontják a toldaléképületeket. A tér Szilágyi Erzsébet fasor felőli sarkához tolják az üzemi funkciókat, míg a másik irányba üzleteket terveztek. A felújítás során új mozgólépcsőt és liftet építenek a Várfok utca és a Csaba utca felé, átépítik az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat, átépítik a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot, kerékpársávokat jelölnek ki, egységessé teszik a tér építészeti arculatát, növelik a zöldfelületek arányát. Az átépítés – a közművek kiváltása, korszerűsítése, az új vágányhálózat építése és a metrókijárat épületének átalakítása – ideje alatt fenntartják a tömegközlekedést, a gyalogos- és a gépkocsiforgalmat, így ideiglenes forgalomkorlátozásokra és megállókra számíthat az utazóközönség.

A BKK elképzelései szerint a fővárosiak jövő ősszel vehetik birtokba a teret. Kérdés, hogy mikor futnak be a budai fonódó villamosok, mert az új villamospályák Bem rakparti és Széll Kálmán téri ágának kivitelezésére kiírt pályázat eredményhirdetése is késlekedik. Közvetlenül a többször módosított januári ajánlattételi határidő lejárta előtt annyi kérdés érkezett a kiíróhoz, hogy a BKK inkább halasztott. A fővárosi közlekedésszervező később azt közölte, hogy a tender ajánlattételi szakasza 2014 tavaszán zárul, a szerződéskötés 2014 áprilisban várható. A BKK-nál ennek ellenére sem aggódnak az uniós pénzügyi zárás miatt. Úgy vélik, hogy még féléves késlekedés sem jelent támogatásvesztéssel kapcsolatos kockázatot. A beruházás értéke nettó tízmilliárd forint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.