galéria megtekintése

Széll Kálmán tér: most már tényleg itt a felújítás?

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 29. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Sok év halogatás után júniusban megkezdődhet a Széll Kálmán tér felújítása. Feltéve, hogy egyetlen pályázó sem támadja meg a kivitelezői pályázat eredményét.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) többszöri halasztás után idén januárban írta ki a kivitelezői tendert, majd az ajánlattételi határidőt a szélesebb árverseny érdekében március végére tolta ki. A pályázatra végül három ajánlat érkezett a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.–WIS Holding Zrt. konzorciumtól, a Swietelsky–Strabag párostól, illetve a Hídépítő Zrt.-től. Utóbbi pályázatát azonban érvénytelennek nyilvánította a BKK, mivel a kért referencia hiánya miatt nem látta bizonyítottnak a cég alkalmasságát a feladatra. Az így versenyben maradt két ajánlat között több, mint egymilliárd forint volt a különbség. A KÉSZ–WIS kettős 5,3 milliárdért, míg a Swietelsky–Strabag társulás 6,56 milliárdért végezte volna el a munkát. A BKK az olcsóbbat választotta, de nincs meggyőződve arról, hogy a vesztesek valamelyike nem fordul jogorvoslatért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Ez azt jelentené, hogy a június elejére tervezett szerződéskötés bizonytalan időre tolódik.

Minden megújul majd
Minden megújul majd
M. Schmidt János

Nem ok nélkül aggódnak. A Hídépítő Zrt. – a pályázati összegzés megjelenése után négy nappal – előzetes vitarendezési kérelmet nyújtott be, és több paragrafusra hivatkozva jogsértőnek nevezte a cég kizárását. Ezzel szemben felszólította a BKK-t, hogy zárja ki a győztesnek kikiáltott KÉSZ–WIS konzorciumot műszaki alkalmatlanság miatt, és bírálja el újra az ajánlatokat.

 

Csakhogy a beruházás a BKK eredeti menetrendjéhez és főként az uniós támogatási szerződéshez képest is erős csúszásban van. A fővárosi közlekedésszervező a projekt indításakor még azt mondta: 2012 júniusáig le kell bonyolítani az építészeti pályázatot, hogy annak eredményei alapján még abban az évben lefolytathassák az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert. Akkor úgy számoltak, a kivitelezésre legalább két év kell. Az idén januárban kiírt tenderben már csak 440 napot adtak a munkára, ezzel is csökkentve a politikai vitákkal, a források megszerzésével és az elhúzódó engedélyezéssel felgyülemlett lemaradást. A tér teljes megújulását korábban 2014 végére, majd 2015 elejére, nyarára, őszére és most az év végére ígérik. Tény, hogy az idén záruló uniós pénzügyi ciklusban kapott támogatásokkal 2015 végéig el kell számolnia a BKK-nak. Addigra a budai fonódó kivitelezésével is végezni kellene, holott az erre irányuló – a Széll Kálmán térre vonatkozónál is korábban – kiírt tendert sem sikerült lezárni.

Időközben a költségek is jelentősen emelkedtek. A BKK a kivitelezési közbeszerzési pályázatokra érkezett ajánlatok elsődleges mérlegelése után rádöbbent, hogy a költségek jócskán meghaladják a rendelkezésre álló kereteket. A kormány áprilisban hozzájárult a projekttámogatás bruttó 4,5 milliárd forintos emeléséhez. A két beruházás – uniós és hazai – támogatásának összege így 8 milliárd forintról 12,7 milliárdra emelkedik. Ebből fedezik a költségek 90 százalékát. A fővárosi önrész a Széll Kálmán tér esetében 692 millióval, a budai fonódónál 2,84 milliárd forinttal nő.

A BKK a többlet műszaki tartalommal indokolta az emelkedést. Így a Margit híd budai hídfőjénél is elvégeznék a 4-es, 6-os vágányainak felújítását, illetve a Széll Kálmán téren is felújítanák a vágányokat és a megállókat. Csakhogy ez utóbbiak eredetileg is szerepeltek a tervekben. Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. győztes pályaműve a metró legyező formájú épületének toldalékoktól való megtisztítása mellett az üzemi funkcióknak a tér sarkára való kitolását, új mozgólépcső és lift építését, az autóbusz- és a villamosmegállók átalakítását, a közművek kiváltását, valamint az új megállók és vágányhálózat kialakítását is tartalmazta.

A Fővárosi Közgyűlés erre a tervre alapozva fogadta el tavaly a BKK érvelését, amely szerint a tér rekonstrukciója 4,8 milliárd forintból valósítható meg teljes körűen, a budai fonódóhoz való kapcsolódás további csaknem kétmilliárdba kerül. A KÉSZ–WIS konzorciummalmost tető alá hozandó szerződés szerint nettó 5,3 milliárd forintért újítja fel a teret, illetve építi át a vágányokat. A BKK hangsúlyozza: ez volt a legolcsóbb ajánlat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.