galéria megtekintése

Szédítő ütemmel haladnak

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 26. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Változnak az utazási szokások, a válság meglátszik a turizmuson és a személyszállításon is: nemcsak a légi katasztrófák, hanem a trendszerűen visszaeső bevételek is apasztják a légitársaságok árfolyamát a tőzsdéken. Ám van olyan terület, ahol a válság ellenére – vagy éppen annak hatására – hatalmas lépésekkel növekszik a piac. A telekocsi-szolgáltatások iránti igény az utóbbi két évben szinte félévente a duplájára emelkedik.

Teljes gázzal
Teljes gázzal
Reviczky Zsolt

A két legnagyobb ilyen utazási lehetőséget koordináló hazai oldalon a regisztrált felhasználók száma már meghaladja a 250 ezret. – Havonta 30-40 ezer utazást bonyolítanak le az Oszkar.com-on keresztül, ez az év elejinek mintegy a duplája, ám az év végére szeretnék elérni a 80 ezres utazási számot – mondta a Népszabadságnak Gyürüs Máté, a cég vezetője. Az ugyancsak ilyen lehetőségeket összefogó AutoHop májusi jelentése szerint náluk 14-15 ezer utazás zajlik havonta.

A cégek bíznak a gyors fejlődésben. A telekocsizók száma belátható időn belül egymillióra emelkedhet itthon – fejtette ki Haidekker István, az AutoHop vezetője. A telekocsi-szolgáltatás során az autójával utazó sofőr – jellemzően költségei csökkentése érdekében – felajánlja üres helyeit olyan személyeknek, akik éppen abba a városba, irányba utaznának, ahová ő tart. Mindezért pedig díjat „számol fel”.

 

Az üzleten mindenki nyer: az utast a tömegközlekedési eszközökhöz hasonló vagy annál akár jóval olcsóbb áron lényegében házhoz viszik, az autót vezető pedig nagymértékben mérsékelheti az utazási költségeit. Az utazási lehetőséget bel- és külföldi célállomásokra egyaránt használják már: az átlagos utazás hosszát az Oszkar.com-nál 260-270 kilométerre teszik, míg az AutoHop esetében 500 kilométerre. A nemzetközi forgalomban jelenleg a Budapest és München közötti út a legnépszerűbb.

A szolgáltatást többnyire fiatalok veszik igénybe, Gyürüs Máté szerint jellemzően azok, akik épp befejezték a tanulmányaikat, vagyis a közelmúltban „elvesztették” diákkedvezményüket, s autójuk még nincs, de többet utaznak. Ezzel együtt a felhasználók számának növekedésével szélesedik a korfájuk is: ma már rendszeres utazóik között szép számmal vannak nyugdíjasok is. Az AutoHop szerint a telekocsizók átlagos életkora autósként és utasként is 35 év.

A telekocsis utazásokat összefogó oldalak, amelyek teret nyújtanak arra, hogy a kínálat és a kereslet összefusson, nagy árbevételt nem hoznak össze. Bevétel hirdetésből jöhetne a felhasználók számának növekedése után, esetleg lehetne jutalékot is szedni majd, vagy a hirdetések kiemeléséért pénzt kérni, mindezek azonban egyelőre nincsenek napirenden. Jelenleg a legnagyobb bevételi forrást az jelenti, hogy a profi személyszállítók, buszos cégek határon túli fuvarjainak üresen maradt helyeit értékesítik.

Ezzel együtt igyekeznek a felhasználóknak értékes szolgáltatásokat nyújtani, olyanokat, amelyek az utazás sikerességét segítik – mondja Gyürüs Máté. Az oldalon számítási segédletet adnak, hogy egy útért milyen alapdíjat érdemes elkérni vagy fizetni. Persze az autó tulajdonosa ettől eltérhet felfelé és lefelé is. Ezt a piacot is a kereslet s a kínálat mozgatja. Ez az utazási forma erősen a bizalomra épül, hiszen ismeretlen emberek utaznak együtt. Hogy a bizalmat mégis valamire építeni lehessen, mindkét fél értékelést készíthet a másikról.

Az Oszkar.com-nál új online fizetési szolgáltatást vezetnek be heteken belül. (Online fizetési lehetőséget az AutoHop is tervez.) A tervek szerint, ha az utas ezen a módon fizet, zárolják a számláján az előre kialkudott viteldíjat, ám azt csak akkor vonják le, ha mindkét fél jelezte az utazás sikerességét. Ez egyben arra a helyzetre is megoldást jelent, ha valaki akár csak néhány órával az indulás előtt lemondja az utat.

Ebben az esetben a sofőr nem marad teljesen hoppon, mert a foglaló összegét azért megkapja. Az utazásért kapott összeg rá adásul nem is adóköteles: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közelmúltban kiadott állásfoglalása szerint a beszedett díj után nem kell közterhet fizetni, amíg az utazási költségek megosztásáról van szó. Adózni akkor kell, ha az utazás már nyereséges lesz a sofőrnek, vagyis több bevétele keletkezik, mint amennyibe az utazás kerül neki.

Fontos kérdés

Az utazások során nem kell különleges vagy speciális biztosítást kötni. Abban az esetben, ha az utas a vétlen autóban ül, a balesetet okozó kötelező felelősségbiztosítása rá is érvényes. Ezzel együtt hosszabb, külföldi utak esetében nem árt a biztosítás – jegyezte meg az Oszkar.com vezetője.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.