galéria megtekintése

Százezrek pártoltak el Vajna tévéjétől

Folytatódik a TV2 vesszőfutása: szerdán Friderikusz Sándor is szakított a tévétársasággal. Ezzel az egyik legnézettebb műsorát veszítette el a csatorna, ráadásul azóta, hogy Kökény-Szalai Vivien hírigazgató turbófokozatra kapcsolta a lejárató riportokat, sorra mondanak fel a riporterek, s százezerek pártoltak el a Tényektől.

„A nézőktől pedig, akik szerették ezt a műsort, elnézést kérek azok nevében is – mert ők úgysem fogják megtenni –, akik ismét, nem először, olyan helyzetet idéztek elő a TV2-nél, amelyet tisztességes és professzionális műsorkészítő már nem vállalhat" – ezzel indokolta szerdán Friderikusz Sándor, hogy miért nem marad az Andrew G. Vajna tulajdonába került tévénél. A hír kora délután futótűzként terjedt el a TV2-ben, s mindenki tudta, hogy egy olyan nagyágyút veszít el a csatorna, aki nélkül hanyatlik a csatorna nézettsége és presztízse.

Az Összezárva Friderikusszal újabb évadának felvételei hétvégén kezdődtek volna, a műsorvezető az Indexnek küldött nyilatkozatában azt írta, nem ír alá újabb szerződést. Mint írta, újranézte a Tények Pukli Istvánnal és Juhász Péterrel foglalkozó adásait, és figyelembe vette, hogy stábja legfontosabb tagja az anomáliák miatt nem akar a TV2-nek dolgozni. Ugyanakkor etikátlannak tartotta azt is, hogy a TV2-ből valaki azt terjesztette, riportokat fog készíteni az újrainduló Naplóban, holott ez fel sem merült.

Szerdán reggel beadta felmondását Hermann Gábor, a Tények riportere is. Lapunknak Hermann megerősítette a hírt, de részletekbe nem bocsátkozott. Vele együtt közel 10 munkatárs távozott a TV2 hírcsapatából önként vagy kényszerűségből egy hónap alatt, amióta Kökény-Szalai Vivien lett a hírigazgató. Mindannyiuk vállalhatatlannak tartja a Kökény-Szalai Vivien által rendelt karaktergyilkosságokat ellenzéki politikusok és civil aktivisták ellen.

 

Ám nemcsak a tapasztalt riporterek,

a nézők sem vevők a lejárató anyagokra.

Az utóbbi napokban ugyanis a közönség egy jelentős része elfordult a Tényektől: a híradó az idei évben múlt szombaton teljesített a legsiralmasabban, 580 ezren nézték az egykor milliós közönséggel bíró hírblokkot. Pedig március elején úgy tűnt, mégiscsak beválik a tévés tapasztalatokkal nem rendelkező, kormánypárti politikusokkal jó viszonyt ápoló, a bulvárban járatos Kökény-Szalai kinevezése.

A Story magazin főszerkesztője február végén érkezett a csatornához, majd a következő napokban úgy tűnt, a Tények felzárkózik az RTL Klub Híradójához. Március 8-án – az idei évben először – a TV2 hírműsora meg is verte vetélytársát. Igaz, csak hajszálnyi előnyre tudott szert tenni, összesen 24 ezerrel több nézője volt, mint az RTL-nek. De ez is nagy teljesítménynek számított, hiszen az elmúlt 11 hétben átlagosan 160-180 ezerrel maradt le a Híradótól.

Viszont a rá következő napokban szétnyílt a két hírműsor közötti nézettségi olló. Ebben az adatok szerint két dolog játszott közre. Egyrészt a március 15-i ünnep eseményeire – elsősorban a 35 ezres kormányellenes pedagógustüntetésre – kíváncsi nézők szívesebben kapcsoltak az RTL-re. Ezen a napon a nagyobb kereskedelmi csatorna lényegében már csak „magával versenyzett". 1,34 milliós közönségével a március 15-i esti Híradó az idei év legnézettebb műsora lett a csatornánál. Olyan népszerű műsorokat utasított maga mögé, mint a Barátok közt vagy az Éjjel-nappal Budapest. Ráadásul két nap múlva a TV2 ismét lábon lőtte magát. Március 17-én küldte adásba az Együtt alelnökét, Juhász Pétert célzó lejárató riportját, ami után valósággal beszakadt a nézettsége. Bár a március 19-i 580 ezres gödörből időközben kimászott a csatorna, ezt sem magának köszönheti, inkább a hírek iránti érdeklődés megugrásának. Ha az elmúlt napok TV2-s adatait összevetjük az RTL-ével, azt láthatjuk, hogy a Tények továbbra is rosszul teljesít. Hétfőn 325 ezer volt a különbség a két adó között, de még a brüsszeli terrortámadás napján is 180 ezerrel több néző kapcsolt a Híradóra, mint a Tényekre.

Az RTL híradója egyébként fölényesen vezet a versenyben: idén 20 alkalommal ment a nézettsége egymillió felé, míg a Tényeknél már az is sikernek számított, ha 850 ezer felé tudta tornászni nézői számát, és ez is csak tíz alkalommal jött össze.

A Híradó a hirdetők számára fontos 18-49-es korosztályban is sikeresebb: a 84-ből 70 estét nyert meg a Tényekkel szemben. Pedig egy TV2-s forrás Kökény-Szalai kinevezése után arról beszélt, a kormánypárti kapcsolatain felül azért esett rá a választás, mert bíznak benne, hogy fiatalos műsort készít, így megszólítja a – Fidesz számára is fontos – városi lakosságot, középosztályt. Mint láttuk,

a Tények jelenleg pont az ellenkező irányba halad.

Ezek a számok cáfolják azt a közvélekedést is, hogy a bulvárhírek népszerűbbek. Az RTL a reklámadó bevezetése után kirobbant médiaháborúban sokkal többet foglalkozik politikával, a kormánypárt botrányaival. Az Index kedden megvizsgálta a 2014-2016-os időszakot és kimutatta, hogy az elmúlt két évben a Tények közel félmillió nézőt veszített, míg az RTL híradója növekedni tudott. Jellemző, hogy idén a Híradó rendszerint azokon a napokon érte el az egymilliós nézettséget, amikor a pedagógus mozgalom vezetői bejelentettek valamit, vagy a miniszterelnöki tanácsadóhoz, Habony Árpához kötődő újabb botrány pattant ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető