Százával rúgták ki az embereket a BKV-tól, most trükköznek létszámhiánnyal?
Akár szándékosság is állhat a BKV drámai létszámhiánya mögött - véli az Egységes Közlekedési Szakszervezetet elnöke, aki szerint így akarhatják magánkézre játszani a közösségi közlekedés működtetését.
Megdöbbentette a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezetet a hír, hogy súlyos létszámhiány van a cégnél, járművezetőket, karbantartókat, fizikai munkásokat is keresnek felvételre. Legalábbis ezt hirdeti széltében, hosszában a cégvezetés, miközben az EKSZ folyamatos tiltakozása ellenére százával rúgták ki az embereket az elmúlt néhány évben, legutóbb éppen ez év elején vált meg száznál több dolgozójától a cég – háborog Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke. Közleményében arról ír:az érintett dolgozókat úgy küldték el, hogy nem folytattak az érdekvédőkkel konzultációt.
|
Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság/archív |
Az EKSZ elnöke szerint hónapok óta zajlik a cirkusz a metrófelújítás idejére szóló buszos pótlásról, amelyért a BKV a meglévő járművezetők szaktudására, a helyismeretre, a nagy tapasztalatra hivatkozva jó eséllyel pályázhatna, amennyiben megfelel a kiírási feltételeknek.
Ezek között éppen a megfelelő létszám az egyik.
Egyre gyakrabban hallani – hivatalos nyilatkozatokban is -, hogy külsős cégnek szánja a megbízást a főváros, s egyre gyakrabban felmerül: a majdani győztes egy, kormányzati körökhöz köthető vállalkozó. A BKV ellen az ott dolgozók nagy tapasztalata és profizmusa miatt nem szólhat más, csak a létszámhiány. Az erről megszellőztetett hír azért is furcsa, mert az elmúlt időszakban, a legutóbbi száz ember kirúgását követő hónapokban tucatjával vettek fel embereket a céghez, s több millió forintért sofőrökké képezték őket, éppen a metrópótlásra készülve.
- Ésszerűtlen, felelőtlen és követhetetlen az, ami a BKV-nál folyik – szögezte le Nemes Gábor. Akármi is a cél a szándékos, mesterségesen kialakított létszámhiánnyal, életveszélyes játszmát űz a cégvezetés, vagy azok a politikusok, akik a háttérben mozgatják a szálakat – tette hozzá. Amennyiben valós a drámai létszámhiány – amiben egyébként az EKSZ elnöke kételkedik -, gyorsan és folyamatosan fog emelkedni a túlóra, fáradtabbak lesznek a járművezetők, s ez az utasok biztonságát is veszélyezteti. A főpolgármester napokban elhangzott nyilatkozata szerint a metrópótlással jelentkező pluszteljesítményt a munkafeltételek további rontásával fogják megoldani.
A cégvezetés a létszámhiányt az elvándorlással indokolja. - Amennyiben ez igaz, akkor még inkább figyelembe kellene venni az EKSZ béremelési követeléseit. Mert az elvándorlás egyik oka az alacsony bér, a feszített tempó, a rossz munkakörülmények. Ezen a cégvezetés és a tulajdonos közösen tud változtatni, ha akar – vélte az elnök.