1500 fa sorsáról szavazhat
Tarlós István főpolgármester 1500 fa kivágásával mobilgátat építene a Római-parton. A Maradjanak a Fák a Rómain nevű Facebook-csoport szerint erről előbb meg kellene kérdezni az embereket. Szerintük ugyanis a part menti mobilgát mellett két másik lehetőség is adódik arra, hogy Óbuda lakosságát megvédjék az árvizektől, ráadásul ezek a Római-part mai értékeivel is kíméletesebben bánnának. A három változatot tartalmazó kérdőívet ma bocsátották szavazásra a csoport Facebook-oldalán. (A kérdőívet itt lehet elérni.)
A három lehetséges rendezési változatról közérthető rajzot készítettek – közötte van a főpolgármester által tervezett is –, és arra kérnek mindenkit, hogy válasszák ki a szerintük legjobbat. (A terveket ide kattintva tudja megnézni.)
Az első változat szerint a gát marad a Nánási-Királyok útján. A meglévő nyári gátat elbontanák, helyén buszöböl és kerékpársáv lenne. Az árvízvédelmi falat mögötte, a Duna felé eső részen, vélhetőleg az ott lévő ingatlanok területén építenék fel. Ehhez 150-200 fát kellene kivágni. A hullámteret – a benne lévő lakóházakkal és üdülőkkel egyetemben – ebben az esetben nem védené semmi. Viszont megmaradna a sétány és az ott lévő 1500 fa. (Az 1200 milliméteres víznyomócső maradna, ahol van. Ha eldurran, 10 méteres kráter marad a helyén. Ez igaz a második változatra is.)
A második változatban a mobilgát a telkek kerítésvonalába kerülne. Így megmarad a sétány, a parti föveny és az 1500 fa, ráadásul védetté válnának a hullámtérben lévő épületek. A jelenlegi nyári gátat el lehetne bontani, a helyén megépülhetnének a buszöblök és kerékpársáv. Ehhez 75 fát kellene kivágni. Ennél sokkal nagyobb kihívás, hogy a part menti ingatlantulajdonosoknak 4-4 méteres sávot kellene átadniuk a telkeikből a gát, illetve a szervizút építéséhez. Kérdés, hogy mennyire lennének belátóak a magántulajdonosok.
A harmadik változat a főpolgármester által preferált parti mobilgát. Ebben az esetben is elbontanák a Nánási-Királyok útja vonalában lévő földgátat és kivágnának 75 fát, lenne buszöböl és kerékpársáv. A mobilgátat a parton építenék fel, amihez 1 méterrel feltöltenék a sétányt, majd rendeznék a sétányt és kiváltanák a víznyomócsövet. A hullámtérben élő mintegy 5000 ember is védetté válna. Kivágnák viszont a parton lévő 1500 fát, leköveznék a partot, így a ma ismert Római-part gyakorlatilag eltűnne.
Tarlós István korábban azt mondta a Népszabadságnak, hogy már ezen a héten elkészülhet a nyomvonaljavaslat, de a Fővárosi Közgyűlés várhatóan csak a következő, májusi ülésen dönt róla. A végső tereprendezési látványterveket csak ezt követően, a nyári hónapokban függesztik ki a római-parti sétány több pontján. Ezután tartanának lakossági fórumot is.
A kivitelezői tendert augusztusban írják ki, és novemberben már meg is kezdenék a munkát. Az ütemterv szerint jövő augusztusra végeznek a munka negyedével, egy év múlva a 75 százalékával. A teljes műszaki átadás tervezett időpontja 2019 januárja. A Római-part lezárása a kivitelezőtől függ majd, de a partot várhatóan szakaszosan zárják csak le.
Tarlós István fő érve: a parti gát megépítésével 70 hektárt védenének meg, beleértve 53 ezer ember élet- és vagyonvédelmét.