galéria megtekintése

Száz feletti pulzussal dolgoznak egész nap, ezt a stresszt már nem lehet bírni

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 08. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Nem lehet következmények nélkül évtizedeken át stresszes munkát végezni – ezt állítják a szakszervezetek, ezért bizonyos foglalkozási ágakban kedvezményeket követelnek. Annyit mindenképpen szeretnének elérni, hogy biztosítsanak az eredeti szakmájukban egészségügyi okokból alkalmatlanná vált dolgozóknak könnyebb beosztást.

Átlagosan egy perc tíz másodpercenként kell intézkednie egy forgalmi szolgálattevőnek a 12 órás nappali műszakban Kőbánya-Kispest vasútállomáson – tűnik ki az Országos Tisztifőorvosi Hivatal foglalkozás-egészségügyi főosztályának a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) megbízásából készített jelentéséből. A szolgálattevő irányítja a vonatok közlekedését, a tolatási műveleteket, kezeli a biztosítóberendezéseket, felügyeli a kocsivizsgálók tevékenységét, adminisztrál, és számos más feladata van, gyakorlatilag ő az állomás ura. Ha melléfog, emberek halhatnak meg.

A dokumentumból kiderül, hogy a szolgálattevő a pihenőidőkre vonatkozó előírás dacára – miszerint kétszer húsz perc járna – egyszerre legfeljebb két-három percnyi kávészünetet tarthat, és az ebédjét is az íróasztala vagy a biztosítóberendezés irányítópultja mellett fogyasztja el. Ami nem meglepő, mert a jelentés szerint

a szakembernek egy nappali műszakban 659 alkalommal kell beavatkoznia.

 

A tevékenység intenzitását jellemzi, hogy a vasutasnak Kőbánya-Kispesten a teljes munkaidő hatvan százalékában fokozott szellemi és pszichés terheléssel kell számolnia.

A mozdonyvezetőket is fokozott pszichés terhelés éri
A mozdonyvezetőket is fokozott pszichés terhelés éri
Kurucz Árpád / Archív

A vizsgálatot azért rendelték meg, mert tavaly december végén megszűnt a korkedvezményes nyugdíj, tehát azok sem vonulhatnak előbb nyugállományba, akik a korábbi szabályozás szerint a szervezet fokozott igénybevételével járó munkakörökben dolgoznak. Így a vasutasokra is az általános szabályok vonatkoznak, miközben vannak olyan szakmák, amelyek idő előtt felőrlik az embereket – állítja Zlati Róbert, a VSZ alelnöke.

Maguk is azt szeretnék, hogy tagjaik a mindenkori nyugdíjkorhatár elérésig egészségüket megőrizve dolgozhassanak – hangsúlyozta az érdekvédő –, de ez nem mindig biztosítható. Szerinte az egészségre nézve önmagában már az kockázati tényező – és ez a vasúti dolgozók jelentős részére igaz –, ha valakinek egy 12 órás nappali műszak után 24 óra múlva 12 órás éjszakai szolgálatot kell vállalnia, amit 48 óra szabadidő követ, majd a ciklus kezdődik elölről. Ha meg túlórázni is kell – ami a létszámhiány miatt gyakori – a szabadidő tovább csökken.

Ráadásul a forgalmi szolgálattevőknek nem csak rutinfeladatokat kell elvégezniük – tette hozzá az alelnök –, mert folyamatos a döntési kényszer, s különösen akkor nehéz a munka, ha borul a menetrend, vagy meghibásodik a biztosítóberendezés, ami szinte mindennap előfordul.

A jelentés szerint a nappali műszakban a szolgálattevő pulzusa több alkalommal is meghaladta a percenkénti 130-at, míg a munkaidő jelentős részében a százat, s ez egyértelműen stresszhelyzetekre utal

– mondta Zlati Róbert.

A vasútnál más munkakörökben is az átlagosnál nagyobb az igénybevétel, és ezt a kalauzok esetében egy másik, folyamatban levő vizsgálattal kívánják igazolni. A céljuk az, hogy adatokkal támasszák alá: bizonyos szakmáknál a fokozott pszichés teher miatt kivételes elbánásra lenne szükség. A MÁV-nál a mozdonyvezetők is e körbe tartoznak, míg más dolgozóknál – így többek között a kocsirendezőknél és a pályamunkásoknál – a fizikai terhelés indokolná az általános szabályoktól való eltérést. Az alelnök szerint különben a munkáltatók dolga lenne, hogy mérjék az igénybevételt.

A VSZ a napokban – az újabb eredményeket be sem várva – levélben fordult a foglalkoztatásért felelős államtitkárhoz azt követelve, hogy a korkedvezményes nyugdíjra való jogosultságról szóló korábbi rendelkezések szerint járó kedvezményeket adják meg az érintett embereknek. Vagyis: aki a tavalyi év végén hatályon kívül helyezett jogszabályok alapján előbb vonulhatna vissza, élhessen ezzel a lehetőséggel. Szeretnék elérni ugyanakkor, hogy rögzítsék az egészségre ártalmas munkaköröket, s azokban – ha már nincs lehetőség a korai nyugdíjra – állapítsanak meg rövidebb munkaidőt.

Zlati Róbert hozzátette: a munkáltatókat kötelezni kellene arra, hogy amennyiben valaki egészségügyi okokból válik alkalmatlanná korábbi munkaköre ellátására – amire nagy az esély, hiszen a vasútnál a látás vagy a hallás megromlása, a magas vérnyomás és a cukorbetegség is számos területen kizáró ok –, annak adjanak más feladatot. Ilyen esetben a szakszervezet szerint a korábbi bér legalább 85 százalékát kellene kifizetni. Javasolják azt is, hogy biztosítási konstrukció keretében nyújtsanak tisztes visszavonulási lehetőséget azoknak, akiknek nem tudnak semmilyen állást felajánlani. Az államtitkár még nem válaszolt a felvetésekre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.