Svéd-magyar diákok akcióban

Magyar és svéd diákok közös akcióban. A diákcsereprogram célja az Európai Unió Alapvető jogok Chartájának elemzése.

Ünnepélyes keretek között egy közösen írt és rendezett színdarab bemutatásával, zenés műsorral és a kétéves, igen eredményes közös munkáról forgatott dokumentumfilm bemutatásával zárul le március 30-án a budapesti Leövey Klára Gimnázium és Szakközépiskola, valamint a göteborgi Utmarksskolan együttműködésének újabb, de aligha záró fejezete.

Fehérek között európaiként üdvözölte József Attila az 1937-ben Magyarországra látogató Thomas Mannt. Oly korban, mikor ordas eszmék uralták el a világot, s a tébolyt csak egy világégés állíthatta meg. Európa és a világ tanult a tragédiából, s hogy a gyűlölet ne szállja meg újra a szíveket, hogy a más nyelvet beszélők, más bőrszínűek, más istent tisztelők a jövőben békében éljenek egymással, hogy ne egymás ellen, hanem egymást megismerve saját és egymás boldogulására használják tudásukat, erejüket, ezért a kölcsönös tiszteletet, az empátiát és a szolidaritást a minden jóra (is) fogékony ifjú elmékben és szívekben kell leginkább elültetni.

Fontos tehát, hogy a különböző országok diákjai ne csak megismerjék egymást, szórakozzanak egy jót valamely rockkoncerten valahol a kontinensen, bár ez sem árt, hanem együtt dolgozzanak, cseréljék ki gondolataikat, együtt bővítsék tudásukat, mert a közös munka és élmények egy életre meghatározhatják jellemük és világlátásuk alakulását. Alapvetően ezt a célt szolgálja, ennek intézményes kereteit teremti meg az Európai Unió Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatósága által indított "Egész életen át tanulás" című programja, azon belül a Comenius Akció.

A két- vagy többoldalú együttműködés keretében a részt vevő iskoláknak közösen kell kidolgozniuk egy két esztendőt felölelő programtervet, amelyben részletezik annak lépéseit, felvázolják, a közösen létrehozandó "projektermékeket", hogy ettől milyen eredményeket várnak, s azt, hogy a közös munka milyen gyümölcsöt hoz majd az EU számára.

A Leövey Klára Gimnázium és az Utmarksskolan könnyen egymásra talált, hiszen a svéd iskola énekkara immár hat év óta jár vendégszerepelni a nagy múltú ferencvárosi középiskolába, a projekt svéd koordinátora, egyben a göteborgi kórus vezetője, Hans Nylén pedig már 1984 óta rajong a magyar fővárosért, s jobban ismeri, mint a legtöbb budapesti. A két iskola tehát közösen írt egy pályázatot, amelyet benyújtottak az Európai Bizottság Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségéhez. A pályázat sikerrel járt, így 2010 augusztusában elindulhatott a projekt, amelynek hivatalos nyelve az angol, címe pedig: Challeges and Situations in Europe Reflected in the Charter of the Fundamental Rights of the European Union (Kihívások és helyzetek Európában az EU Alapvető Jogok Chartája tükrében).

A pályázatban a két iskola azt vállalta, hogy megvizsgálják, a két országban miként érvényesülnek a Chartában rögzített jogok, és erről összehasonlító elemzést készítenek, amelyet prezentáció formájában már tavaly ősszel, a magyar diákok göteborgi utazása során be is mutattak. Ezenkívül a közös munka folyamán szerzett ismeretekre és tapasztalatokra alapozva diákok megalkottak egy színpadi művet is, amelyet a március 30-i záró esten mutatnak be a gimnázium Kodály-termében. A műsor részeként levetítik a projekt eseményeiről, a magyar és svéd diákok, tanárok közös munkájáról készült dokumentumfilmet. Az est azonban nem múlhat el zenei program nélkül, hiszen az Utmarksskolan fő profilja éppen a muzsika, s a svéd diákok saját dalokat szereztek az EU alapjogi charta szellemében, amit vendéglátóikkal közösen adnak elő.

A pályázatban vállalt célt azonban nem csupán a feladatok közös megoldása szolgálja, ugyanilyen fontos, hogy a fiatalok megismerjék egymást, vendéglátóik hétköznapjait, környezetét, családját, gondjait és örömeit. Csakis így lehetséges, hogy felnőve tudatos és toleráns polgárokká váljanak, megértsék és nemzetközi együttműködés keretében képesek legyenek megoldani a közös problémákat. Ezt leginkább a projekt szerves részét képező diákcsereprogram segítheti elő. Tavaly ősszel a ferencvárosi középiskola diákjainak egy csoportja látogatott Göteborgba, amelynek során néhány napot családoknál töltöttek el, s betekintést kaptak vendéglátóik mindennapjaiba. A svéd tanulók pedig éppen most márciusban viszonozzák a látogatást, belekóstolva a magyar valóságba, s megtekintve Budapest nevezetességeit. Természetes, hogy kamasz gyerekek utaztatása egy idegen országban nem mentes minden zökkenőtől, ám ezeken egy kis megértéssel, segítséggel mindig sikerült felülkerekedni.

A projektet mindkét fél igen eredményesnek ítéli meg, és a magyar koordinátor, a szervezésben és a lebonyolításban egyaránt óriási munkát végzett Somlyai Gabriella – a gimnázium egyik angoltanára – szerint a folytatást csak finanszírozási gondok kérdőjelezhetik meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.