galéria megtekintése

Sürgős lett az oroszoknak a metró, persze a pénzt is előbb kérik

12 komment


Szalai Anna

Gyorsabban szállítaná Budapestre a szerelvényeket az orosz Metrowagonmash, holott a teljes felújításnál nincs időigényesebb feladat. Persze a pénzt is előbb kérik.

A BKV tegnap újabb érvvel támasztotta alá a Népszabadság információját, amely szerint az orosz Metrowagonmash az M3-as metró szerelvényeinek felújítása helyett valójában új kocsikat szállít. A Fővárosi Közgyűlésben tegnap kiosztották a képviselőknek a gyártóval kötött vállalkozási szerződés újabb módosítását célzó előterjesztést.

A prototípus. Nagyobb sebességre kapcsol a gyártó
A prototípus. Nagyobb sebességre kapcsol a gyártó
Bíró Endre / metroert.hu

A járműgyártó a műszaki paraméterek átírása után most a szállítási és fizetési határidők módosítását kérte. Így a gyártó tendergyőztes ajánlatának szinte minden eleme megváltozott az eredményhirdetés óta. Az oroszok most az eredetileg vállalt 34 helyett 33 hónap alatt végeznék el a munkát, egy prototípus helyett az idén hármat szállítanak, a járművek élettartamát pedig 25 évről 30 évre emelik. Az összköltség mindössze 27 millió forinttal nő, amit Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az árfolyamkülönbséggel magyarázott. Miközben az élettartam meghosszabbítása szerinte önmagában tízmilliárdos többletet jelent.

 

Mindezért cserébe előrehozott fizetést kér a Metrowagonmash. Idén a tervezett 298 millió forint helyett 5,6 milliárdot kellene fizetni. Jövőre 37,8 milliárdot, míg 2018-ban 24,6 milliárd kifizetése válik esedékessé. Így a következő önkormányzati választások előtti politikai csatározásra már az oroszok zsebében lesz a 68 milliárd. Érthető az igyekezet: az Alstom csaknem elbukta a szerződést az előző városvezetés-váltáskor.

A szállítási határidő így 2018 júniusára módosul. A gyorsítással viszont nem sokat nyer a BKV. A pálya rekonstrukciója ugyanis legkorábban a jövő tavasszal indulhat meg és 2019 végére fejeződhet be. Így addig vagy raktárban állnak az új szerelvények, vagy ráengedik őket a régi pályára, ami viszont károsíthatja a kocsikat. A gyártó sietsége azért is meglepő, mivel a prototípusok teszt­üzemét még nem sikerült elkezdeni, holott már letelt a szerződésben erre biztosított 265 nap.

A szállítási idő rövidítése is arra utal, hogy a Budapestre hozott szerelvényeknek kevés közük van a felújításra kivitt kocsikhoz. Az első prototípusban jobbára csak a vezetőfülke származott azokból.

Bolla Tibor néhány napja maga is elismerte, hogy a kocsit szinte teljes egészében újjáépítette az orosz gyártó. Azt viszont tagadta, hogy ezek raktáron porosodó elfekvő készlet darabjai lennének. A szállítási tempó gyorsítása azonban ennek éppen az ellenkezőjét sugallja. Elvégre 222 selejtérett metrókocsi elemeire bontása, az alkatrészek javítása és egyenkénti beépítése hosszadalmas tevékenység, ráadásul minden egyes alkatrészről egyenként kellene megállapítani, hogy érdemes-e még javítani, vagy cserélni kell. Egy meglévő típus átalakítása ezzel szemben gyorsan és jól ütemezhetően végezhető.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.