galéria megtekintése

„Súlyos jogsértések” – tíz ponton támadja a kormány a kötelező kvótát

11 komment


Lencsés Károly

Eljárási és anyagi hibák sorát követte el az EU belügyminiszteri tanácsa, amikor a kötelező kvótákról határozatot hozott – ezt állítja a magyar kormány az Európai Unió Bíróságához benyújtott keresetében. Az igazságügyi miniszter szerint egyébként máris kiderült, hogy a kvótarendszer a gyakorlatban működésképtelen.

Politikai okokból is elfogadhatatlan az uniós kvótarendszer, mert vonalzóval és körzővel a kézben döntenének emberek sorsáról, az efféle mérnökösködés pedig súlyos politikai és emberi jogi aggályokat vet fel – jelentette ki kérdésünkre Trócsányi László igazságügy-miniszter. Hangsúlyozta azonban, hogy az Európai Unió Bíróságához csütörtökön benyújtott, tíz pontból álló magyar kereset kizárólag jogi érveket tartalmaz, amelyek egy része az EU működése szempontjából is fontos koncepcionális kérdéseket feszeget.

Vitatható, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés 78. cikke – amely szerint lehetőség van menekültek tömeges beáramlása esetén átmeneti intézkedések meghozatalára – egyáltalán ad-e felhatalmazást arra, hogy felülírjanak uniós normákat, például a Dublini rendeletet vagy a menekültügyi eljárásra vonatkozó szabályokat – állítja a miniszter. Ha igen – amit kétségesnek tart –, akkor sem lehet ez olyan mértékű eltérés a Dublini rendelettől, mint amilyent a határozat tartalmaz. Még hogy ha formailag egy határozatot is hoztak a 78. cikk (3) bekezdése alapján, Trócsányi szerint nem az elnevezés, hanem a tartalom számít, tehát lényegét tekintve szabálytalanul módosították a Dublini rendeletet. A szerződés szerint az ideiglenes intézkedésekről nem jogalkotási aktust lehet hozni, de tartalmilag mégis ilyent fogadott el a Tanács – hangsúlyozza a miniszter.

Trócsányi László
Teknős Miklós / Népszabadság/archív

 

Ha azonban a bíróság mégis úgy gondolja, hogy az eljárás kapcsán minden rendben volt, és a határozati forma sem kifogásolható, felvetődik egy újabb kérdés: az átmeneti rendelkezések nem szólhatnak akár 2-3 évre. Nem mellesleg – tette hozzá a miniszter – az Európai Bizottság eredeti javaslatától csak akkor térhetett volna el, ha azt a Tanács egyhangúan támogatja.

Más eljárási szabályokat sem tartottak be: minden tartalmi jogalkotási aktus előtt ki kell kérni a nemzeti parlamentek véleményét – amit különben nem kötelező figyelembe venni –, és ezt a miniszter szerint nyilván tudatosan el akarták kerülni. Egyébként a keresetben azt is felvetik, hogy az Európai Parlamenttel való konzultáció szabályait ugyancsak megsértették.

Trócsányi még aggályosabbnak tartja, hogy az Európai Tanács júniusban az önkéntes kvóták alapján történő áthelyezésről foglalt állást, és ezzel is szembement a belügyminiszterek tanácsa szeptemberben. Így felvetődhet akár az is – fogalmazott –, hogy amennyiben ez a gyakorlat általánossá válik, azzal kiüresedhet az EU egyik legfőbb döntéshozó szervének a szerepe.

Sérül mindemellett a jogbiztonság és a normavilágosság elve, mert hiányoznak alapvető eljárási szabályok, például az, miként választanák ki a más tagállamba áthelyezendő migránsokat, s ők beleszólhatnának-e a saját ügyükbe – folytatta a felsorolást a miniszter. Felvetődik a kereset szerint az is, hogy a szükségesség és arányosság elve miként érvényesül, amikor a számok folyamatosan változnak.

Most sem fogadná szívesebben a kormány a menekülteket
Stringer / Reuters

A határozatban figyelemmel kellett volna lenni Magyarország sajátos helyzetére, tehát arra, hogy legalább 170-180 ezer embert itt regisztráltak, és csaknem négyszázezren vonultak át az idén rajtunk keresztül – zárta az észrevételek sorát Trócsányi. Arra a kérdésünkre, hogy valóban igényt tarthatunk-e kedvezőbb elbírálásra, hiszen a menekülők kivétel nélkül eltűntek, a miniszter leszögezte: a menekültkérelmekkel foglalkozni kell, és különben sincs még semmi lefutva, hiszen a Dublini rendelet alapján tízezreket küldhetnének vissza hozzánk.

Trócsányi felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a kvótarendszer a gyakorlatban sem működik, hiszen eddig százas nagyságrendben sikerült szétosztani embereket. Magyarországnak 1300 főt kellett volna befogadnia, de a miniszter szerint ez veszélyes út lenne, mert nem tudni, még hányan jönnének, mi lenne a családegyesítéssel, s a Dublini rendeletre hivatkozva mennyi embert kell esetleg visszavennünk. Hozzátette: azt sem fogadja el a kormány, hogy megsértsék a tagállami szuverenitásunkat, mert a menekültügyi eljárás lefolytatása nemzeti hatáskör.

Magyarországon viszont a jogvédők szerint az augusztustól érvényes szabályok alapján szinte senki nem kap menedékjogot. A miniszter ezzel kapcsolatban kijelentette: akkor valóban felállítottak egy vélelmet, amely szerint Szerbia biztonságos ország, és aki onnan jött, annak a menedékkérelmét elfogadhatatlannak kell minősíteni. Ezt a jogszabályi vélelmet azonban bárki megdöntheti, ha igazolni tudja, hogy a szerb hatóságok nem foglalkoztak érdemben az ügyével – magyarázta. De ott nem is próbálkoznak, mert mindenki Németországba szeretne menni, s ez a miniszter szerint kezelhetetlen helyzetet teremtett, amire nemigen lehetett más választ adni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.