galéria megtekintése

Kész lesz a választásra a 4-es metró

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 13. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A kezdeti komoly gondok után az Alstom-szerelvényeknek, illetve a Siemens biztosító és irányítórendszernek sikerült előírásszerűen teljesíteniük a próbafutást. Már 145 ezer kilométer megvan a szükséges 150 ezerből.

Várhatóan átadják a 4-es metrót még a választások előtt. Lapunk információi szerint az Alstom-szerelvények már 145 ezer kilométert futottak biztonságkritikusnak minősített hiba nélkül a hatóság által előírt 150 ezerből. Így szinte már biztos, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a jövő héten kiadja az ideiglenes használatbavételi engedélyt a szerelvényekre, az alagútra, majd egy hét múlva az egész vonalra. Ezzel az utolsó akadály is elhárulhat a március 28-ra tervezett átadó ünnepség elől.

Az állomások és a járműtelep már január végén megkapta a szükséges engedélyeket. Tarlós István főpolgármester jó előre jelezte, hogy az eseményre nem hívja meg Demszky Gábort, mivel elődje „nem érdemli meg, hogy sütkérezzen a metró befejezésének fényében.” A 4-es metrót így éppen a Hősök terére összehívott Fidesz-nagygyűlés, illetve az odaérkező békemenet előtt egy nappal adhatja át Budapest első embere a nagyközönségnek.

Feltéve, hogy addig nem omlik össze a biztonsági és vonatirányító rendszer. A múlt héten ugyanis volt egy részleges rendszerleállás, ám a hatóság úgy ítélte meg, hogy ez nem érte el a biztonságkritikus határt, így nem kellett elölről kezdeni a két hónapos tesztidőszakot. Mint azt korábban többször is megírtuk, a sötétüzemi tesztek során megfelelően kell működniük többek között a biztosítóberendezéseknek, az ajtóknak, a fékeknek, a menetrendi vezérlő- és vonatfelügyeleti berendezéseknek, nem lehet rendszeres a megengedettnél nagyobb túlfutás, az egész rendszer működésére ható kommunikációs hiba, ahogy a menetrend tarthatóságának, a járműkísérői beavatkozások és a menetkimaradások számának is a hatóság és a megbízó által közösen előírt határértékeken belül kell maradnia.

 
A digitális kijelzőn pontatlan az üzenet: a várható érkezési idő 2014. március 28.
A digitális kijelzőn pontatlan az üzenet: a várható érkezési idő 2014. március 28.
Teknős Miklós

Az utasok nélküli tesztidőszak alatt, illetve utána előfordulhatnak ugyan kisebb fennakadások, finomhangolások, de már semmi olyan rendellenesség nem történhet, ami a leendő utasok biztonságát veszélyeztethetné – hangsúlyozta korábban Győri Gyula, az NKH elnöke. A teljes vonal csak akkor kaphat használatbavételi engedélyt, ha az utasok biztonságát semmi sem veszélyezteti.

Úgy tűnik, az Alstom-szerelvényeknek, illetve a Siemens biztosító és irányítórendszernek – kisebb csodával felérő módon – a kezdeti komoly gondok után sikerült előírásszerűen teljesíteniük a próbát. Ebben az sem akasztotta meg a rendszert, hogy a múlt heti tűzvédelmi próbán sikerült teljesen elárasztani a Gellért téri állomás műszaki helyiségeit, aminek következtében az összes elektromos berendezést ki kellett cserélni. Egy másik állomáson pedig a vízködösítő rendszer teljesen eláztatta az egyik Alstom-kocsit, emiatt több fontos alkatrészét ki kellett cserélni.

A január végén megkezdett sötétüzemi tesztek sikeres zárása azonban nem jelenti azt, hogy az új vonalon utazók nem számíthatnak kényelmetlenségekre. S nem csupán olyasmire, hogy néhány izzó nem világít az utastérben. Könnyen előfordulhatnak majd olyan hibák, amelyek miatt az utasoknak el kell hagyniuk a szerelvényeket, illetve nem tudják tartani a menetidőt. Ezek azonban nem számítanak biztonságkritikus hibának.

A teszt sikeres lezárása után a hatóságnak elvileg 15 napja lenne az engedélykérelem elbírálására, de aligha meglepő módon az NKH nem várja ki a határidő végét. A kiadott engedélyek egyébként csak ideiglenesek lesznek, a véglegest az egyéves utasforgalmi teszt teljesítése után adják ki. Ezt követően vezethető be az automata, vezető nélküli üzemmód.

A 4-es metró indulása mindemellett aligha érheti váratlanul a BKV-t. Éppen ezért meglepő, hogy a járművek, az állomások üzemi és utasforgalmi területeinek, illetve a járműtelepnek a takarítására csak a múlt héten írt ki pályázatot a főváros közlekedési cége. A felhívásban összesen 134 ezer négyzetméternyi terület és a 15 darab négykocsis szerelvény takarítására kérnek ajánlatot. A pályázó cégnek az elmúlt három üzleti év legalább egyikében száz-százmillió forintos árbevételt kell igazolnia mindkét részben. A szerződést 17 hónapra kötné a BKV. Az ajánlatokat április 16-ig várja a közlekedési cég.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.