Simicska mélyen a zsebébe nyúlhat
A kormány szerdán első olvasatban tárgyalta a reklámadóról szóló törvénymódosító javaslatot. Lapunk információi szerint a kabinet azt szeretné, ha a parlament minél hamarabb, még áprilisban módosítaná a jogszabályt. Az Európai Bizottság ugyanis a múlt héten hatályon kívül helyezte a reklámtörvényt, amíg le nem zárja az adóval kapcsolatos vizsgálatát. A bizottságot különösen az aggasztja, hogy a nulla százaléktól 50 százalékig terjedő progresszív rendszer tisztességtelen versenyelőnyt biztosíthat egyes vállalkozásoknak.
Az RTL Klubra figyelnek. A csatorna lehet a módosítás nagy nyertese Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az uniós vizsgálat az RTL-csoport panasza alapján indult, az RTL Klub tulajdonosa panaszt nyújtott be, mert a legnagyobb kulcsot egyértelműen a vezető kereskedelmi tévére szabták. A hatályon kívül helyezett törvény alapján az RTL-nek ötmilliárdot kellett volna fizetnie, a TV2-nek másfél milliárdot. Az unió még sohasem alkalmazott ilyen súlyos szankciót Magyarországgal szemben. Ha a parlament módosítja is a törvényt, az csak akkor léphet hatályba, ha az Európai Bizottság is rábólint az új jogszabályra.
Kormányzati forrásaink szerint a reklámadónak valószínűleg két kulcsa lesz. A kisebb médiavállalkozások és sportegyesületek támogatása érdekében megtarthatják a nullás kulcsot. Eddig is volt ilyen, az 500 millió forintnál kisebb hirdetési bevétellel rendelkező cégeknek nem kellett adót fizetniük. Ha nem lenne nullás kulcs, akkor lényegében minden sport- és kulturális esemény szervezőjének utalnia kellene az államkasszába, mert szinte mindannyian tesznek közzé reklámot.
Továbbra sem rögzítette a kormány, hogy mennyi lesz a reklámadó egységes kulcsa. Információink szerint valószínűleg 5-6 százalék között rögzíthetik. Egy másik kormányzati forrás szerint a kabinet a vártnál magasabb kulcsról is dönthet, mert minimum 6,6 milliárd forint költségvetési bevételt akar elérni, de ezt a meglepetésszerűen magas adókulcsot már a Fidesz-frakcióval szavaztatnák be a törvénybe.
A lehetséges adókulcsról korábban különböző számokat mondtak vezető fideszes politikusok, Rogán Antal fideszes frakcióvezető 3-5 százalékról beszélt, Lázár János miniszter 5-10 százalékról. Öt-hat százalékos adómértékkel az RTL Klubnak ötmilliárd helyett hozzávetőleg 1,2-1,5 milliárdot kell fizetnie. A TV2-nek másfél milliárd helyett 750-900 milliót, a Centrál Médiának pedig 1,5 milliárd helyett 500-600 milliót. Ez a három cég lesz a nyertese a kisebb reklámadónak, az összes többi veszít. Mélyen a zsebébe kellene nyúlnia Simicska Lajosnak is, akinek a média- és reklámcégei a jelenlegi kulcsokkal számolva éves szinten hozzávetőleg 600 millió forint pluszadót fizetnek, s ez másfél milliárd forintra is emelkedhet.