Berágtak a sofőrök: szétperlik a BKV-t
Beperlik a buszsofőrök a BKV-t az első ajtós jegyellenőrzésért járó bérkiegészítés kifizetésének elmaradása miatt. Van olyan buszvezető, akinek 200 ezer forinttal tartozik a közlekedési vállalat, az összkövetelés elérheti a 300 milliót.
A buszsofőrök nevében eljáró Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) pertársaságot alapított, amelyhez mától minden érintett járművezető csatlakozhat. Az érdekvédelmi szervezet számításai szerint több mint kétezer munkavállaló érintett, akik fejenként több tízezer – esetenként akár 150-200 ezer – forint elmaradt bér kifizetését szeretnék ilyen módon kikényszeríteni. Az összkövetelés elérheti a 300 millió forintot. A pertársaság keresetlevele még a napokban megérkezik a bíróságra.
A járművezetőket az bőszítette fel, hogy az első ajtónál általuk végzett jegyellenőrzés elindítása óta eltelt három évből csak egyet ismer el a cégvezetés, a fennmaradó idő után járó bér kifizetéséről viszont hallani sem akar. Holott a szolgáltatás megrendelője, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezetése elismerte: a pluszmunkáért pluszbér jár – magyarázza Nemes Gábor, a sértett járművezetők képviseletét felvállaló EKSZ elnöke.
|
A buszsofőrök egy része három éve jegyet is árul, s ellenőri feladatot is ellát Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A bírósági pert első lépésként három dolgozó indítja el azt követelve, hogy az ellenőrök helyett végzett pluszmunka jutalékát és annak kamatait az első ajtózás bevezetésének napjától, 2012. május elsejétől fizesse ki a cég. A csatlakozás ingyenes, ezért Nemes szerint kétezernél is több tagja lehet a perközösségnek.
Az EKSZ az első ajtózás bevezetése óta harcol a pluszmunka elismeréséért. Ennek érdekében folyamatosan leveleznek és tárgyalnak a BKV és a BKK menedzsmentjével, részleges sikerrel. Az elakadó tárgyalások miatt tavaly januárban forgalombénító akciót szerveztek a Blaha Lujza téren.
– A sofőrök egy fizetésért három ember helyett dolgoznak – mutatott rá Nemes Gábor, aki korábban többször is kifogásolta, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló BKK egyeztetés nélkül a sofőrökre hárította saját kötelezettségeiből a jegyárusítást és ellenőrzést, ráadásul a szükséges feltételeket sem biztosította. A járművezetőknek korábban elsősorban a biztonságos utasszállítás és a menetrend betartása volt a feladatuk, de most már a jegybevétel növelése is elvárás velük szemben – fakadt ki a szakszervezeti vezető.
Az első ajtós ellenőrzés után járó többletjuttatás kifizetésére a BKV és a BKK is kötelezettséget vállalt a bérmegállapodás aláírásával – ismerte el korábbi levelében Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az EKSZ-nek. Bár azt is hozzátette, hogy ez csak azoknak a járművezetőknek adható, akik az első ajtós felszállási rendből eredő feladataikat maradéktalanul teljesítették. Ezt a BKK álruhás ellenőrei voltak hivatva felderíteni, akik a BKV-n keresztül elmarasztalták azokat a járművezetőket, akik az utasok le- és felszállása, valamint jegyeladás és számlaadás közben nem fordítottak elég figyelmet a bérletek érvényességének, illetve a jegylyukasztás ellenőrzésére.