galéria megtekintése

Simicskáék már készülhetnek is az új háborúra, szeletelik a birodalmukat

7 komment


M. László Ferenc

Még le sem zárult a TV2-ért folyó harc, újabb csatára készülhet médiafronton Simicska Lajos és üzlettársa, Fonyó Károly. Jövőre ugyanis ki akarják szorítani a BKV területéről a 330 ezer példányban nyomott ingyenes lapjukat, a Metropolt.

Felülről jövő politikai ­nyomásra

a BKV nem fogja meghosszabbítani azt a szerződést, amelyet a Metropol című ingyenes lap terjesztéséről kötött

– értesült a Népszabadság több forrásból.

 

A BKV-val kötött megállapodás teszi lehetővé a Metropol gyors és rendkívül olcsó célba juttatását Budapesten. Mivel ingyenes napilapról van szó, ezért kulcskérdés a kiadó számára, hogy reggelente egyenesen a fogyasztók kezébe kerüljön az újság. Erre az egyik legjobb megoldás a munkába igyekvő tömegek megszórása a közösségi közlekedés megállóiban és járatain. Ráadásul nemcsak rikkancsok osztogatják a lapot, hanem a szerződés biztosít egy nagyon olcsó megoldást is: egyes állomásokon újságtartókat szereltek fel, ahonnan maguk az olvasók vehetik ki a Metropolt.

A BKV Népszabadságnak küldött tájékoztatása szerint mindezért az újság kiadója havi 8,7 millió forintot fizet, ami akár még kevesebb is lehet, ha a közlekedési cég hirdet a napilapban. A lap kiadója, az MTG Metro Gratis Kft. annak a Megapolis Media nevű részvénytársaságnak a tulajdonában van, amely október 15-én Andrew G. Vajna kormánybiztossal egy időben igényt formált a TV2-re is. A Megapolis a Simicska Lajos jobbkezének számító Fonyó Károly vagyonkezelő cége.

A Metropol kiadási jogát 2011-ben szerezte meg Fonyó a svéd hátterű Metro International S.A.-tól. A kiadó még jóval a tulajdonosváltás előtt szerződött a BKV-val, majd a kontraktust tíz évre meghosszabbították. Tehát a közlekedési vállalat régi kapcsolatot szakítana meg, ha az év végéig nem állapodik meg a folytatásról az MTG-vel.

Márpedig a Népszabadság fideszes forrásokból úgy értesült,

határozott szándék a Metropol pozíciói­nak gyengítése, hiszen májusban a kormányfő kommunikációs tanácsadója, Habony Árpád is indított egy ingyenes újságot, a Lokált.

A lap hetente jelenik meg 500 ezer példányban. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint a Metropolt 330 ezer példányban szórják.

Míg a Lokált főleg a postaládákba gyömöszölik be, addig a Metropolt elsősorban kézbe adják. De máris van terület, ahol átfedés van a két lap terjesztésében: mindkét újságot osztják a budapesti egyetemek környékén, illetve a legnagyobb irodaházaknál.

Fonyó lapja azonban nincs teljesen kiszolgáltatva a BKV-nak: a kiadónak több mint 700 vidéki terjesztési pontja van. Budapesten 377, ám a közlekedési vállalat szerepe kiemelt. A BKV tájékoztatása alapján náluk 114 ponton szórják az újságot. A legtöbb emberhez a metróállomásokon jut el. Ugyanakkor a reklámozók számára is fontos a fővárosi terjesztés: Budapesten és az agglomerációban nagyobb a fizetőképes kereslet, mint vidéken.

Ha a kormányon múlik, az állvűány üres is marad
Ha a kormányon múlik, az állvány üres is marad
Koncz György / Népszabadság

Megkerestük Hivatal Pétert, a Metropol kiadójának vezérigazgatóját, de a folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva nem akart nyilatkozni. A BKV annyit árult el: a ja­nuár 1-je utáni terjesztésről a közeljövőben születik döntés. Egy biztos, mivel bérbeadásról van szó, a BKV nem köteles közbeszerzést kiírni. Igaz, a Metropol kiválthatja a közlekedési céget azzal, ha több rikkancsot alkalmaz a közterületeken, ami ugyanakkor a munkaerő miatt a jelenleginél drágább megoldás.

Simicska és üzlettársai több fronton hadakoznak a Fidesz és a kormány vezetőivel. Bár márciusban Tarlós István főpolgármester még azt nyilatkozta, nem bánja, ha egy tenderen Simicska nyer, amennyiben övé a legjobb ajánlat, a háború szeptemberre átterjedt Budapestre is. A főváros október 31-ével szerződést bontott a több mint hétszáz hirdetőoszlopot üzemeltető Mahir Cityposter Kft.-vel. Azt a kontraktust is majdnem tíz év után bontotta fel az önkormányzat.

A Metropol az előző kormány­zati ciklus egyik nagy nyertese volt. A médiapiaci szaklap, a Kreatív számításai szerint a napilapokban elhelyezett állami hirdetések 42 százalékát szerezte meg 2010 és 2014 között. Ugyanakkor a Kantar Media adatai szerint

a tavalyi évhez képest idén már harmadával csökkent

a lapban az állami hirdetések összege.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető