galéria megtekintése

Simicska feladta tömegmédiáját

8 komment


M. László Ferenc

Ma jelenik meg utoljára a Metropol. Az ingyenes újságok piaca Habonyé.

Hétfőn megérkezett a végelszámoló a Metropol kiadójához, az MTG Metro Gratis Kft.-hez, hogy előkészítse a cég megszüntetését. Pár órával később a lap dolgozóival is közölték a döntést: az utolsó lapszámot állították össze, csoportos elbocsátással szélnek eresztik a szerkesztőséget.

Több forrásból megerősített információink szerint a tulajdonos, Simicska Lajos üzlettársa, a TV2-re korábban aspiráló Fonyó Károly azért döntött az önfelszámolás mellett, mert nem szeretne adósságokat hagyni maga után. Ezért az utolsó napokban is azt számolgatták, hány lapszámot tudnak még finanszírozni úgy, hogy a végkielégítések kifizetése ne okozzon gondot, és a végelszámolás ne forduljon át felszámolásba, ne kelljen csődöt jelenteni.

 

A csaknem 330 ezer példányban nyomott, a budapesti köztereken, az összes megyeszékhelyen, továbbá többtucatnyi városban ingyenesen terjesztett újság 18 év után tűnik el a hazai médiapiacról. A magyar kiadás jogát egy évvel a kormányváltás után, 2011-ben szerezte meg a Me­gapolis Zrt., Fonyó Károly vagyonkezelő cége. A következő években – miközben a pénzért árult lapok példányszáma tovább esett, a reklámpiac zsugorodott – a Metropol bevételei valósággal kilőttek, majdnem egymilliárd forinttal tudta növelni forgalmát négy év alatt. A kiadó tavaly és tavalyelőtt 400-400 millió forint tiszta hasznot termelt a tulajdonosnak. Ebben szerepet játszott az is, hogy a kormány és az állami cégek a tulajdonosváltás után egyre többet reklámoztak az újságban.

Tavaly viszont radikálisan megváltoztak a körülmények, a lap forgalma egyik évről a másikra hárommil­liárdról 1,8 milliárd forintra esett vissza, a kiadó 233 millió forint veszteséget termelt. Simicska 2015 februárjában nyíltan szembefordult Orbán Viktorral, azóta médiacégeik, építési és mezőgazdasági vállalkozásaik kormányzati össztűz alatt állnak, s a háborúnak a Metropol lett az egyik legnagyobb vesztese.

A reklámpiacot figyelő és elemző független ügynökség, a Kantar Media adatai szerint egyetlen év alatt durván visszaesett az állami hirdetések aránya a Metropolban, az idei év első három hónapjában pedig szinte teljesen eltűntek a kormányzati reklámok. Január 1-jén ráadásul véget ért a kiadó és a BKV 17 éves együttműködése is. A fővárosi közlekedési vállalat nem hosszabbította meg azt a szerződést az MTG-vel, amely lehetővé tette a lap terjesztését a közösségi közlekedés megállói­ban és járatain.

Fonyó Károlyék mindkét változással számoltak: a tavalyi üzleti tervet már úgy állították össze, hogy kalkuláltak az állami hirdetések visszaesésével, és már egy éve olyan alternatív terjesztési rendszert építettek ki a köztereken, amellyel kiváltották a BKV-s pontokat. A rikkancsok által kínált lap még jobban is fogyott, hiszen az olvasók kezébe nyomták.
Viszont 2015 második felében, majd az idei év első hónapjaiban már a Metropol is megérezte a lappiac válságát. A Magyar Reklámszövetség kimutatása szerint a nyomatott sajtó piacán tavaly 7 százalékkal csökkent a reklámköltés. Piaci forrásaink elismerték, a vállalati hirdetők is politikai nyomás alatt vannak, mint egyikük fogalmazott, „kockázatossá vált" a Simicska-birodalomba tartozó médiumokban reklámozni, és sok hirdető nem akar konfrontálódni a Fidesszel.

Metróból Metropol

A Metropolt az eredetileg svéd cég, a Metro International alapította, amely az 1990-es évek második felében kezdett terjeszkedni Európában, majd Ázsiában és az amerikai kontinensen. Ma már két tucat országban jelenik meg a lap, amelyet 2008-ig Metrónak hívtak, utalva a médiapiacon akkoriban újnak számító üzleti modellre: az újságot a tömegközlekedési helyszíneken terjesztették ingyen. Miután a hasonló nevű üzletlánc több országban is pert indított a névbirtoklásért, 2008-ban több országban is átnevezték Metropolra. Magyarországon 1998 szeptemberében jelent meg az első szám, Fonyó Károly 2011-ben vásárolta meg a névhasználatot a svédektől.

Úgy tudjuk, hogy Fonyó több üzleti tervet is készíttetett az idei évre azt vizsgálva, hogyan tudná biztosítani az újság fennmaradását, ám mindegyik modell nagy veszteséget vetített előre. A növekvő nyomdai árak, továbbá a papír euróárfolyamhoz kötöttsége szintén borúlátásra adtak okot. Még az is felvetődött, hogy a 313 ezres példányszámot 100 ezerre csökkentik, hogy így spóroljanak. Csakhogy ezzel jóval kevesebb olvasót értek volna el, amit a hirdetők nem tolerálnak. Még az is fölvetődött, hogy pénzt kérnek az újságért, de az egy teljesen új terjesztési rendszer felépítésével – tehát hatalmas kiadással – járt volna.

Simicska Lajos médiabirodalma a Class FM után a Metropolról is lemondott
Simicska Lajos médiabirodalma a Class FM után a Metropolról is lemondott
Közgép

A 444.hu a múlt héten arról számolt be, hogy még a lap eladása is szóba került. Ezt egy, az üzletember megfontolásait ismerő forrásunk megerősítette hozzátéve, Fonyó megbízható vevőt keresett, olyat, aki garantálná, hogy nem adja tovább az újságot kormánypárti üzletembereknek. Ám ilyet nem talált, ezért a végelszámolás mellett döntött, mert így megtarthatja a márkanevet.

Közben a Metropolnak vetélytársa is akadt: múlt hétfőn került 150 ezer példányban az utcára a miniszterelnöki tanácsadó, Habony Árpád szintén ingyenes napilapja. A Lokált ráadásul terjeszthetik a tömegközlekedési megállókban – közbeszerzés nélkül. Ez azért is furcsa, mert a BKV arra hivatkozva nem hosszabbított szerződést a Metropollal, hogy pályázatot készült kiírni. A Magyar Narancs június elején derítette ki, az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. márciusban már leszerződött a Lokállal, s az idén bruttó 486 millió forintnyi hirdetést vásárol a lapban.

„Mivel a Metropol és a Lokál is ingyenes lap, olvasóik nem tekinthetők márkahűnek, lényegében azért olvassák, mert a kezükbe nyomják őket. Arra számítok, hogy az előbbi eltűnésével az olvasók hamar átállnak a Lokálra" – mondta Urbán Ágnes médiapiaci elemző. A Corvinus Egyetem oktatója szerint Habony lapja sokkal politikusabb, így könnyebben érvényesül majd a kormányzati propaganda. Urbán arra számít, hogy a Lokál a közeljövőben erőteljesen terjeszkedik vidéken is.

Túlélésre gyűjt, csak a szívügyére költ

A Metropol bezárásával Simicska Lajos lényegében elveszítette a tömegmédiáját. Egy hónappal ezelőtt ugyanis túladott a 2,7 millió hallgatót elérő kereskedelmi rádióján is. Mint arról korábban beszámoltunk, a háború kirobbanása után a Fidesz vezetésében eldőlt, hogy nem hosszabbítják meg további öt évvel a Class FM frekvenciaengedélyét, holott ennek semmilyen jogi akadálya nincs. Simicska ezt tudomásul véve annak az amerikai befektetőnek engedte át a rádiót, aki a hazai piacról 2009-ben kiszorított Sláger és Danubius Rádió ügyét is képviselte a Világbank beruházási döntőbírósága előtt. A május végén nyilvánosságra hozott céges mérlegekből kiderült, hogy Simicskáék átrendezik a portfóliójukat. Rá is szorulnak: a birodalomhoz tartozó 15 cég forgalma tavaly 35 százalékkal, a profitja pedig 76 százalékkal esett vissza, négy médiavállalkozása is nyereségből veszteségbe fordult át. Több forrásunk is arról beszélt, Simicskának szívügye a két legrégebbi orgánuma, a Hír Tv és a Magyar Nemzet, így a pénze egy részét ezek fenntartására csoportosítja át. A Class FM-t például az eladása előtt szinte teljesen kiürítette.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.